Trenger hjelp til valg av filter

Jeg vurderer å bytte et par filtere. Jeg har to 128 litere og en 56 liter som jeg vurderer å gjøre noe med. Dette er hva jeg har i dag og grunnen til at jeg vurderer å bytte:

Kar 1, 128 liter:
Eheim pickup 2012, gammel versjon og en Eheim Aquaball 2208 som har ekstremt dårlig vanngjennomstrømming. Skulle nesten tro det var konstant tett selv om jeg har renset det flere ganger.
Grunnen til at jeg vil bytte er fordi jeg har guppy og CRS reker i dette karet og selv med hauger av mose og flyteplanter er det stor fare for at yngelen vil gå inn i filteret, har derfor en strømpe over pickup filteret. Dette fungerer greit nok, det har ikke gått tett selv etter en ukes drift, men det senker selvsagt strømmen noe.
Jeg skulle gjerne hatt kun ett filter her, ikke to og helst yngelsikkert. Hmm... Er det mulig? :P Om ikke, hva er det beste jeg kan få til her?

Kar 2, 128 liter:
Her sitter det berømte Juwel filteret som jeg har lest utrolig mye stygt om og har selv hatt myye fisk som har dødd etter at de har blitt sittende fast i innsuget her. Her er det ikke yngel eller reker, minste fisken her er dronningrasbora. Hva slags filter vil være bra her?

Kar 3, 56 liter:
Her er det også et Eheim pickup filter, men hakket mindre enn det som sitter i det andre karet. Her er det eplesnegle koloni, kirsebærreker og pygmecory.
Også her med strømpe over pumpe grunnet av babysnegler og rekeyngel forsvinner inn her. Heller ikke tett, men skulle gjerne hatt et bedre alternativ.
Forslag?

Alle karene har heldekkende lysarmatur, men kar 1 har en åpning bak hvor jeg muligens kan plassere et hang on filter.
Til kar 1 med CRS-reker, ville jeg garantert gått for ett utvendig filter. Rekene er såpass kravstore at de bør få det beste av det beste.
Selv ville jeg valgt en 2026 her, denne kan justeres ned på sirkulasjonen om det skulle være behøvelig.
Innsuget kan dekkes med litt svamp, så holder det mye lengre enn nettingstrømper.

Til Juwel-karet:
Først av alt; fisk blir ikke sittende fast på innsuget, med mindre de enten er døde, eller døende. Det er ett svært svakt sug på disse (stor overflate vannet hentes fra sett opp mot antall liter).
Av filter ville jeg her også valgt utvendig, trolig samme modell som til det andre karet i samme størrelse.

Til 56litern ville jeg enten valgt ett lite utvendig filter, eller gjort det helt enkelt: ett pumpehode (f.eks maxijet, new-jet) påmontert en proflow svamp. Dette gir på grunn av den tette strukturen i svampen ett trygt miljø for smårekene, og gir en etter typen filtermasse, stor bakteriekultur på liten plass
Svampene har ca 5m2 overflate til bakterier.
Til sammenligning har 2208 1,26m2 med standard svamp
Tilfeldig bekjentskap
© Tobias Olsen
Reklame for plussmedlemskap