Flyteplanter til besvær

Er så sinnsykt plaget med at det legger seg ei klynge med flyteplanter i mellom strålerøret og innsuget. Har fått det for meg at når disse ligger i denne klyngen så blir bladene stygge.

Skjønner at det har med vannstrømmen å gjøre, men jeg har ikke noe andre muligheter å endre på denne. Noen tips hva jeg kan legge i overflaten for å stoppe plantenes ferd mot rørene?

Har tenkt på flytesnøre for fluefiskere, men det koster flesk.
Jeg "festet" mine flyteplanter - typen hornblad - i motsatt ende av karene av hvor innsug/utblåsrørene var. (116 og 222 liter)
Brukte en liten sugekopp og en bit av plastslange tiltenkt luftpumpa. Lagde en løkke av slangen, festet til sugekoppen. Festet denne i bakkant av karet. Tredde noe av flyteplantene inn i løkka. Resterende planter la jeg litt om hverandre "surret litt inn i" disse igjen. Da ble de på plass. Sugekopp og slange syntes ikke fra utsiden.
Ulempen var at det samlet seg noe skit innimellom flyteplantene her - men jeg tok og "beveget" i disse ekstra ved vannbytte og fikk med slamsuger samlet opp skiten her.
Hornbladene vokste veldig raskt. Så jeg måtte også passe på å tynne ut innimellom slik at det ikke ble for tett med planter.
En annen løsning er å ha utblåset et godt stykke under vannflaten, og la strømmen gå skrått oppover istedet for bortover...
Tilfeldig bekjentskap
© Matti Klami
Reklame for plussmedlemskap