Hvordan bruker man egentlig denne artemiaklekkeren?

Kikket litt i en nettbutikk mens jeg handler andre saker, og fant denne artemiaklekker-flasken.

Det står at man trenger en luftpumpe i tillegg, det vet jeg jo, men hvilken av de to slangetutene på toppen av korken skal luften kobles på? Det er vel meningen at det skal kunne suges ut artemia av denne, men jeg skjønner ikke helt hvordan? Skal det grønne røret brukes til luft, eller for å suge ut artemia fra bunnen i flasken? En av sidene må det jo stappes en luftslange nedi slik at vannet bobler og luftes?
Spørsmålet er hvordan får man artemiaen ut av denne, og hvor skal luften inn?

Eller funker den sånn at når klekkingen skal høstes, så tar man av korken og må tømme hele greia i et litersmål eller noe for å få fatt i sakene?

[External Image]




Vil nok tro luften skal inn og boble ut av det grønne røret....kanskje den andre tuten er en slags lufte greie, eller om man rett og slett kan snu flasken og tappe ut av den tuten....Skjønner ikke hvorfor man skal gjøre denne prosessen vanskelig.....Litersmål og pumpe er jo genialt....:o)
Joda, jeg bruker litersmål selv, men jeg tenkte et litt mer lukket system kanskje hindrer saltvanns-søl

Selv har jeg alltid klekket artemia på denne måten som på bildet, og det fungerer strålende... men noe saltvanns-sprut blir det av boblene. Derfor tenkte jeg litt på den flaska. Men jeg skjønner ikke helt hvordan den skal funke.


[External Image]
Merkelig løsning - snur du den på hode for å tappe - da kunne den like godt stå på hode hele tiden.

Det er mange måter å klekke på, men jeg prøver å gjøre det enklest mulig. Er ikke noe hokus pokus å klekke artemia.

Et annen mulighet:

[External Image]
Her er det hull i toppen (bunn) for å legge inn vann salt og artemiaegg
tappes ut i luftslangen
SolVard
Et annen mulighet: Her er det hull i toppen (bunn) for å legge inn vann salt og artemiaegg tappes ut i luftslangen


Men jeg skjønner ikke den heller, jeg Hvis man skal tappe ut artemia så må jo luftpumpen stoppes. Renner ikke da hele artemiasølet rett ned i pumpa? Hvordan får du den på igjen uten at artemiavannet fra flaska renner ned i luftpumpen?

Hva er den flasken med blankt vann, forresten?

Jeg prøvde å lage en sånn løsning en gang i tiden selv, og makan til klin! Det ble heller aldri helt tett uansett hvor mye silikon jeg klinte på rundt korken og luftslangen. Så jeg forkastet hele opplegget og gikk over til litersmål, siden har jeg bare fortsatt med det.
Jeg har sett en tegning av en liknende konstruksjon. Det jeg husker av den var at det var to slanger nedi. En med luft. Artemiaen skulle da kunne hentes opp av det andre røret på et eller annet vis. Huser jo selvsagt ikke hvor jeg så dette, skal bla i noen bøker jeg har liggende hjemme for å se om jeg finner det.
mona o
Men jeg skjønner ikke den heller, jeg ;-) Hvis man skal tappe ut artemia så må jo luftpumpen stoppes. Renner ikke da hele artemiasølet rett ned i pumpa? Hvordan får du den på igjen uten at artemiavannet fra flaska renner ned i luftpumpen? Hva er den flasken med blankt vann, forresten? Jeg prøvde å lage en sånn løsning en gang i tiden selv, og makan til klin! Det ble heller aldri helt tett uansett hvor mye silikon jeg klinte på rundt korken og luftslangen. Så jeg forkastet hele opplegget og gikk over til litersmål, siden har jeg bare fortsatt med det.


Blankt vann - enda ikke tatt oppi artemia.

Jeg har en kobling/fordeler til luftpumpen som ligger høyere enn flaskene. Stopper lufta der. Kobler bare av fra koblingen og filtrerer gjennom flergangs kaffefilter.

Du fyller korken halveis innvendig med silikon - drar slangen et par ganger att og fram - da blir den tett. Tett som ei potte her. Festene er fra Biltema og koster kr. 10,-

Nå skal det nevnes at jeg bruker Tec7, ikke silikon. Mulig det er en forskjell der!?
Jeg bruker en 1.5litesflaske som står rett vei, sender nedi en bobleslange og tetter igjen toppen med et "bunt" dopapir så det ikke spruter. Når jeg skal ha artemiaen uit bare tar jeg ut slangen, rister flasken litt og tømmer direkte i en artemia-sil.

Karl Inge S
Når jeg skal ha artemiaen uit bare tar jeg ut slangen, rister flasken litt og tømmer direkte i en artemia-sil.

?
Da må du jo få med skrekkelig mye tomme artemiaeggeskall? De skal man jo ikke bruke. De er det ingen som spiser, men i tillegg kan yngel forsøke å spise skallene men dø av det (etter hva jeg har lest). Tomme eggeskall vil jeg uansett ikke ha med, det bare forurenser og blir liggende og råtne.

Jeg pleier å slå av luft-tilførselen, dekke til klekkebeholderen med et håndkle slik at det blir mørkt, og bare la en liten "vindusåpning" på siden være åpen. Der kommer det lys inn, og dit svømmer artemiaen. Etter noen minutter i ro uten luftbobler, har artemiaen samlet seg i en tett oransje sky ved "vindusåpningen", og der stikker jeg så ned pipetten og suger opp den mengden artemia jeg trenger. Det sprøytes i artemia-sil, skylles og serveres med samme pipette eller jeg bare dypper sila i akvariet så artemiaen tømmes ut.
Nå har jeg ikke lest gjennom alt i denne tråden, så jeg kan ikke garantere at jeg er den første med løsningen til deg:

Når du klekker, så skal lufta kobles til det grønne røret.

Når du tapper, så bytter du lufta over på det andre munnstykket, slik at vannet blir presset ned i flaska, og opp det grønne røret.

Er artemiaen ferdigklekket, så flyter tomskallene på toppen, og artemiaene ligger på bunn.

Det kan være lurt å la dem få roa seg litt etter at man tar bort luftboblene, før man begynner tappingen. Jeg bruker samme opplegg selv, bare et annet merke. Det funker supert.
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller corydorasworld.com
Reklame for plussmedlemskap