Kjøpte 10 sebrafisk, men 2 er ikke sebrafisk...

Ja, jeg kjøpte altså en stim på 10 sebrafisk, men da jeg kommer hjem ser jeg at jeg har fått 9 sebrafisk, og 2 andre som jeg ikke vet hvilke er..

Den ene er jeg ganske sikker på er denne:
http://akvaforum.no/profile.cfm?id=13533

Men den andre ligner på en sebrafisk, men har røde prikker på finnene. Den er også litt tynnere.. Jeg har sett fisken før, så tror det er en vanlig art.

Hva skal jeg gjøre? Skal jeg bare ta med fiskene tilbake og bytte dem? Går ut i fra at de to andre artene jeg har fått med også er stimfisk, og jeg har ikke plass til enda en stimfisk art..
det er samme fisken, bare annet mønster
Ok, så da kan jeg beholde den prikkete?

Den andre vet jeg er en annen fisk. Den står ganske mye stille i vannet, og svømmer ikke sammen med de andre. Noen som har forslag på hvilke art det er?
Her er bilder av fisken:

[External Image]

Og bilde av akvarie:

[External Image]
Det lignet på smykketetra
Den er allerede omtrent 4 cm lang.. Tror ikke det er en smykketetra.. Eller den lignet litt på den store smykketetraen.. hmm..
Det er en Nannostomus marginatus, tror jeg Liten Smykketetra er populærnavnet. En mye penere fisk enn sebrafisken etter min mening (har den selv)

Det er stimfisk, ja, så den bør vel egentlig få reise tilbake til dyrebutikken og bli solgt sammen med en stim av sine egne.

[External Image]
I følge teksten om lNannostomus marginatus så står det at den maks blir 3,5 cm. Min er jo allerede over det, den er 4-4,5 cm, så kanskje det er en stor? Jeg syns også den ligner mer på den store varianten av smykketetraen. I alle fall om jeg skal se på bildene som er lagt ut her på forumet av de to variantene

Uansett tusen takk for hjelp

Kan smykketetraen holdes sammen med ancictrus, sebrafisk, siamesisk algespiser, khuli-ål, og praktbotia?

Syns de var veldig pene, så om den passe sammen med disse artene vurderer jeg å kjøpe noen kamerater til den istedet for å levere den tilbake
Når man måler en fisk, så måler man ikke halen, men fra halerot til "nesetipp"...
Kan det være grunnen til at du har fått en cm ekstra?
Jeg tror du har rett. En nærmere titt og jeg så hvordan de røde flekkene på bildet ditt var plassert på fisken. De to røde flekkene på halen tyder på at det kanskje er en Nannostomus trifasciatus istedet (trifasciatus henspeiler på tre linjer på kroppen).

De kan fint holdes sammen med de andre artene du nevner. Smykketetraer er meget fredelige, harmløse og i tilllegg en av fineste stimfiskene jeg vet om!

Helle
I følge teksten om lNannostomus marginatus så står det at den maks blir 3,5 cm. Min er jo allerede over det, den er 4-4,5 cm, så kanskje det er en stor? Jeg syns også den ligner mer på den store varianten av smykketetraen. I alle fall om jeg skal se på bildene som er lagt ut her på forumet av de to variantene :) Uansett tusen takk for hjelp :D Kan smykketetraen holdes sammen med ancictrus, sebrafisk, siamesisk algespiser, khuli-ål, og praktbotia? Syns de var veldig pene, så om den passe sammen med disse artene vurderer jeg å kjøpe noen kamerater til den istedet for å levere den tilbake :)
Ok Så bra, da kjøper jeg en liten stim til den enslige fisken i morgen Syns de var veldig pene jeg også

Holder det med en stim på 5-6 stk?

Vet ikke om jeg har plass til en stor stim til. Jeg har 10 sebrafisk, og 10 cardinal tetra.
Hm...
Syns dette lignet veldig på kardinalfisk...
Har nå sjekket i butikken, det var stor smykketetra
Tilfeldig bekjentskap
© KURT SØRENSEN
Reklame for plussmedlemskap