Oppdrettsvalør fra NAF

hvorfor har ikke alle fiskene valør? tenkte det var fordi en var mer vanlig enn en annen, men det er jo alikevel viktig å oppfordre til oppdrett? dessuten syns jeg jo at det er like viktig å få oppdrett på for eksempel en melanochromis cyanerohabdos, som hos en "golden"? alikevel er golden en bronsje, mens hos "cyanen" er det ingenting.
- og er det noen spesiell grunn til at reker, snegler osv ikke er med i dette systemet?

undres....
Plussmedlem
Vi får valørane frå Norges Akvarieforbund og presenterer dei berre som ein service til medlemene.
Spørsmål om systemet og manglande valørar må rettast til oppdrettsansvarleg i NAF.
okay tusen takk for et ekstremt raskt svar! god service...
At det ikke er oppdrettsvalør på alle fiskene, handler også om at det ikke er alle arter det er drettet på i Norge (eller andre land, for den saks skyld). En del arter lar seg ikke avle på i akvarium, og andre er så ekstremt vanskelige at vi ikke har hatt førstegangsoppdrett på dem i Norge ennå, evt. at ingen har meldt om oppdrettet sitt. F.eks. Tetraodon suvattii er det avlet på i bl.a. England, men det er ikke registrert oppdrett på den i Norge. De blir da stående uten valør.

Det som frusterer meg mer med dette, er at det er en gjennomgående skrivefeil i oppdrettsvalørene: Det står BRONSJE. Det er ikke riktig, da det heter bronse. Jeg vet det ikke er AFs feil, denne feilen, men NAF som burde lære seg litt rettskrivning. Så hvis noen som jobber i NAF leser dette, vær så snill å endre det!
Dyrehagen
At det ikke er oppdrettsvalør på alle fiskene, handler også om at det ikke er alle arter det er drettet på i Norge (eller andre land, for den saks skyld). ... De blir da stående uten valør.


Men om det er fisker som er bekreftet veldig vanskelig å få oppdrett på så (burde) vel den fått gull-vanskelighetsgrad?
Valører
Hei

Valørene blir satt etterhvert som det kommer inn registreringer på oppdrett. Endel arter er valørsatt ut fra andre i samme slekt, og er fremdeles ikke oppdrettet. Dette gjør det vanskeligere å finne ut hvilke fisker som er oppdrettet. Pga dette har vi sluttet å sette valører på fiskene før de er oppdrettet. Ellers så revurdere vi fastsatte valører med jevne mellomrom, og de blir gjeldene fra 1/1 i inneverende år eller neste år.


Ps valørene er levert fra NAF som B,S,G etter det som jeg vet.

Mvh,
Stein Arild
Oppdrettsansvarlig i NAF
Plussmedlem
Stein Arild Høyland
Ps valørene er levert fra NAF som B,S,G etter det som jeg vet.


Flott at du er på banen og svarer, Stein Arild!
Valørane er importert rett frå excel-fila vi fekk frå Jan S. Verdiane i fiskebasen er dei som er i excel-fila, vi har ikkje gjort noko med dei.
veldig fint at du kunne svare her inne, istedet for på mail. da slipper det å gå gjennom flere ledd enn nødvendig
men hender det at dere glemmer noen da? jeg har en tyggende pseudotropheus acei, men valøren er ikke satt på denne. alikevel ser jeg at det er flere her på nett som har oppdrett på denne. men det du sier er at absolutt alle fisker er enten gull, sølv eller bronse? (eller elite). det er ingen som ikke kan være noe?
Hei
Alle har ikke fått valør av de som er oppdrettet, men det arbeides med det.
Veldigt flott dersom jeg kan få tips om arter som er drettet, men som ikke har valør.
Angående valör sättningen som jag och många med mig reagerar på är att
man sätter så många arter av malawi i brons och få i silver.

Att jämnställa svårhetsgraden på många av dessa arter med guppy är ju konstigt.Guppy är en fin fisk det men det handlar inte om att jag rackar ned på de utan att systemet är långt från rättvist.Dvs att tex Dimidiochromis compressiceps jämställs med guppy


igruppen rest Ciklider afrika asien.

Sedan är istort sätt hela gänget med haplochromis gruppen i brons och de som inte är det är U inte oppdrett på.

Här borde NAF se till att uppmuntra akvarister att odla tex Viktoriaciklider
Många av dessa arter är eller kommer att bli starkt utrotningshotade.
Tycker det är konstigt som sagt att alla är i brons.

Har själv fått oppdrett på en ganska ovanlig viktoria som ej står med.
Lipochromis sp. "Matumbi Hunter" den finns bara kvar på ett begränsat område isjön.
Den står i silver hos SARF Sveriges Akvarieföreningars Riksförbund

Tycker att det är aldeles för lite med Brons silver guld det borde vara flera.

Kanske man skulle börja med järn brons silver guld eller något liknade.

Vet att detta varit diskuterat för ut i NAF .
Och hoppas innerligt att de tas upp igen.

mvh Kjell





Må støtte deg litt der Kjell.
Har selv endlers guppy og disse får yngel uansett hva jeg gjør. P. Acei Ngara`ene mine derimot må liksom ville være i leksform for at de skal yngle og det skjer ihvertfall ikke hver 28 dag hos meg.

Guppy bør ikke være rettesnora i en valørsetting. Hvis alt som er vanskeliger en guppy skal opp i sølv eller gull, blir det kun et par arter igjen i B kategorien.

Det at en art er utrydningstruet blir ikke vektlagt i en vurdering av vanskelighetsgrad i oppdrett. Å sette en enkel art å oppdrette til G for å motivere oppdrett fordi den er utryddingstruet, fjerner det lille som er av logikk i valørsettingen.

HM
Hans M Hanslin
Guppy bør ikke være rettesnora i en valørsetting. Hvis alt som er vanskeliger en guppy skal opp i sølv eller gull, blir det kun et par arter igjen i B kategorien. Det at en art er utrydningstruet blir ikke vektlagt i en vurdering av vanskelighetsgrad i oppdrett. Å sette en enkel art å oppdrette til G for å motivere oppdrett fordi den er utryddingstruet, fjerner det lille som er av logikk i valørsettingen. HM


Det var väll inte så jag skrev!

Och guppy var ett exempel!

För att ta det i klar text.

Det är för få steg i valörena! det borde vara mera än 3
da håper jeg du har notert deg et par navn som er oppdrettet men ikke satt valør på, Stein Arild.? kanskje vi skulle lagd en egen tråd på akkurat dette? syns det er veldig interresant dette her. men det finnes jo en gruppe til, elite? får 30 poeng for første gang, og neste gang synker de vel til 15 eler noe, stemmer ikke dette?
Hei tina
Elite synker ned til gull(som regel) etter at den er drettet 1 gang.

Hadde vart flott dersom du laget en tråd for fisker som er drettet, men ikke valørsatt.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap