Sneglehuslekernes konge, stappersii

Som sneglehuslekerfantast er det i grunn ett must og holde denne vakre fisken. Men jeg har ingen erfaring med denne typen enda, og lurer litt på om den er like aggresiv som Ocellatussen.
Grunnen til dette er at jeg vurdere om jeg skal sette en gruppe sammen med Multiene i en 110 liter, eller om jeg skal sette opp ett 75 liters artsakvarium i stdet.

110 litereren står sentralt plasser ved siden av godstolen, mens 75 literen må settes opp på kontoret. Jeg må innrømme at jeg helst ser at Stapperiisen holder til ett sted hvor jeg kan se dem oftest mulig. Hvis ikke hadde jeg ikke vært i tvil om at ett artsakvarium var det selvsagt valget.

Men.... 110 literen er innredet med steiner langs tre vegger med ett stort åpent område fullt av sneglehus i midten. Er det slik at Stappersien trenger revirgrenser for å stagge aggresjonen til de/den mest dominante hannen eller er det mulig å holde dem sammen med multier i ett åpent landskap?

Er det relativt like occiene (som jeg mistenker dem for å være) er vel dette uaktuelt.

Håper det er noen erfarene stappersii akvarister som kan gi meg litt info om dette.

Halleluja!!!

Juuu-huuu!!

Stappersii er ikke like sinna som occelatus nei, men hannen krever sitt revir. Jeg hadde en gruppe med 6 stk i en 45 L, funket flott siden jeg innredet med omtanke.
Delte akvariet fysisk med høyreist skifer bla, den største hannen tok den ene siden og lot enkelte damer komme på besøk.
Hannene fikk ikke nærme seg.

Ja- dette er de nydeligste av de nydelige..
De er fantastisk vakre, vannvittig irriterende at de er så vanskelige og oppdrive

Skjønner det sånn at dette er en "occie light" når det kommer til adferd, dermed går de nok dårlig i ett åpent landskap med multiene.
Vil nok bruke det samme oppsettet som på occiene, med skillesteiner/planter.

Men her ser jeg bare muligheter
Enten en oppdeling av 110 literen med en del muliter, en del stappersii.
Stappersii i 75 liter på kontoret, eller (det mest sannsylige utfallet) stappersii i 110 literen i stua og multiene på kontoret.
Da gjenstår det bare å faktisk få fatt i en gruppe, så håper jeg å kunne legge ut en annonse om Stappersii yngel til salgs her på akvaforum i løpet av noen måneder.

Noen måneder er kanskje vel optimistisk, yngelen her vokser saaakte. Snakker av erfaring.

Vet Dahls har hatt de inne, men jeg var der sammen med en venninne av meg da og hun "førstevalgte" de før jeg fikk sagt noe.
Dessuten var ikke karet jeg skulle ha de i helt klart.
Hun mistet alle ( i allefall nesten alle, eller alle.. er usikker her?), og jeg synes de han hadde inne da var for tynne til at de fristet meg helt.

TAM hadde de inne, før jeg rakk å kjøpe de fikk de hvitprikk og ikke til salgs. Så var de borte.
(Husker ikke om de ble solgt, eller om de døde..)

Jeg har nå bedt TAM bestille til meg, men tror jeg må purre litt der.

Ville spurt på Jan Holt om de kunne tatt inn hvis jeg var deg. Husk at de kan stå som meleagris på bestillingslister.

Jeg har ventet leeeenge på mine, men jeg har ikke gitt helt opp.
Drar kanskje til Sverige etterhvert, der har jeg sett de de gangene jeg har vært på Nols og Herkules (Gøteborg).

Jeg leverte endel yngel (tror det var 15) til Akvariemagasinet, derfor jeg vet de vokser saakte
Tilfeldig bekjentskap
© Kjell Begby
Reklame for plussmedlemskap