Strømmen gikk - knatrelyd i utv. pumpe

Strømmen var borte i knappe 10 min, og når den kom tilbake var det skikkelig stygge lyder i pumpa. Var det den berømte impelleren som tok kvelden?

Har ikke kommet så langt at jeg har bestilt vitale reservedeler til pumpa, og nå får jeg vel straffen. Tror jeg har en link til fluval reservedeler på en annen maskin *håpe*. Det tar iallefall noen dager å få dette tilsendt. Vil jeg måtte kjøpe nye keramikkrør, eller holder det å skylle av dem? Noen av dem kommer jeg til å kjøre i en innv. pumpe, men det er jo ikke plass til så mye der....

Rengjorde pumpen i går (som jeg da panisk fortalte om), og skylte også av impelleren. Startet så pumpen og den gikk helt lydløst og fint etter jeg fikk ut all luften. Sitter nå og lurer på om denne operasjonen medvirket til krasjen nå?
Føler jeg roper "ulv, ulv" nå.

Prøvde flere ganger å starte pumpen, men med samme skjærende lyd.
Hadde akkurat motet meg opp til å åpne pumpen for å redde litt av innholdet, men finner ut at jeg skal gi den en siste sjanse. Erklærer for gubben at "nå er jeg vel overtroisk" og plugger inn kontakten. Pumpen starter med skjærende lyder (som tidligere) men går etter få sekunder over til lydløs, fin pumping. Jeg blir religiøs! (?)

Skal iallefall bestille meg reservedeler nå!
Til din info så er dte nok kunn luft som har kommet inn i pumpa, ikke unormalt det når pumpa har stoppa og startes igjen. Er det som lager knatrelyden.
Tror ikke det var luft, det har jeg hørt flere ganger før, og denne lyden var mye skarpere.
Vippet lettere panisk på pumpa for å få ut ev. luft, men ingen bobler kom ut og lyden var den samme.
En del pumper lager litt stygge lyder når de startes opp, men disse gir seg vanligvis så snart vannbevegelsen starter opp. Jeg har mer enn en gang hatt hjertet i halsen, når de høres ut som ett tak som er i ferd med å komme i hue på en

Jeg pleier derfor å være litt på vakt når jeg skal fyre slike igang igjen, og er klar til å vippe\ vende på den, om lyden ikke slipper taket i løpet av få sekunder.
Hva som er grunnen til spetakkelet, har jeg aldri funnet ut av. Tipper det dreier seg om en god porsjon med overtrykk, siden hevertprinsippet absolutt har gjort sitt mens strømmen var borte.
Ja, ja - har iallefall nå bestilt ny impeller, aksling og pakning slik at jeg skal være rustet om det virkelig skulle gå galt.

Ehfisubstat pro og litt ekstra snadder til fiskene er også bestilt
Tilfeldig bekjentskap
© Jan Konrad Wallin
Reklame for plussmedlemskap