Sandsnegler som klatrer på glasset

Har liksom hørt at sandsnegler holder seg nedi sanden. Jeg har 2 akvarier med sandsnegler i og de klatrer like mye oppover glasset som eplesneglene. er dette normalt?
jeg også har masse sandsnegler som kryper opover glasset, selv på dagen i lyset, masse, over alt, både små og store. men vet ikke fordi det kanskje er så mange i sanden at det ikke er plass til fler??
Vel....Har bare 3 i det ene akvariet da og det er på 70 liter. La dem nedi i går fordi de prøvde å krype ut av et annet akvarium. 3 stk i et 70 liters akvarium kan da ikke være for mange?
nei, da aner jeg virkelig ikke, jeg har som sakt det samme "problemet" men det skal vel bare være sånn da?? skulle gjerne hatt svar på det selv.
hvis ikke jeg tar veldig feil, så legger vel de egg på tørt område, akkurat som eplesnegler. da må de jo opp av vannet. mine sandsnegler var også ute på dagen når det var få, nå ser jeg dem nesten aldri, og hvis jeg graver i sanda er det temmelig sneglsomt der nede. kanskje de er ekstra ivrig etter å formere seg når de har få venner?
er ikke Sandsnegler levendefødende....De legger da ikke egg
Espen Frithjofsen
er ikke Sandsnegler levendefødende....De legger da ikke egg

*AU* Å føde en lang rekke unger med spisse, knallharde sneglehus høres like ubehagelig ut som å skite piggtråd....

hehe, helt enig med deg mona høres ikke videre behagelig ut.
mona o
[QUOTE=Espen Frithjofsen]er ikke Sandsnegler levendefødende....De legger da ikke egg

*AU* Å føde en lang rekke unger med spisse, knallharde sneglehus høres like ubehagelig ut som å skite piggtråd....

Hehehe
Men der er jo små myke og nusselige når de blir født da....akkurat som en gummibjørn
Har hørt at de kryper oppover hvis det er for mange snegler eller at du trenger et vannskifte. Snegla føder levende.
Jeg la inn 20 sandsnegler i ett nytt kar med kun sandsnegler og planter ennå. igår gikk de på sanden, idag er de bare på glasset :S
Ritus
Har hørt at de kryper oppover hvis det er for mange snegler eller at du trenger et vannskifte. Snegla føder levende.

Men som jeg har sagt så er de bare 3 stk i en 70 liter og vannskifte ble foretatt for ca 4 timer siden.

De har nok gått for lenge sammen med eplesneglene tror jeg....De er miljøskada.

Sandsnegle -"jeg er en gul fin eplesnegle se på meg.....vasker glassruter dumme meg"

Eplesnegle- "for en dum kjelgleformet idiot"
Nå slo det meg faktisk at sand og glass er jo faktisk egentlig det samme. Glass lages jo av sand....

De har vi jo svaret

Skjønner?????
Min erfaring er at sandsneglene suste rundt oppå bunnen og på glasset mens det enda var tendenser til nitritt i vannet. Når nitritten omsider sank til null forsvant plutselig alle sneglene under bakken
Lundemannen
Min erfaring er at sandsneglene suste rundt oppå bunnen og på glasset mens det enda var tendenser til nitritt i vannet. Når nitritten omsider sank til null forsvant plutselig alle sneglene under bakken :)

hmmm.....de kan altså brukes som nitritvarslere???
Det virker sånn, men jeg ville ikke satset på å vente med vannbytte til sneglene er på tur oppover ruta

Det kan jo også ha hengt sammen med at det var et nytt kar, som kanskje hadde lite næring i sanda..
Karet er ikke nytt....Bytta en god del vann bare....men de er jo oppe på glasset på det andre karet også og der er det veldig mye drit i sanda....Forer hardt der.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap