Noen plantespørsmål

Har en del spørsmål om forskjellige planter, så tar alt i en tråd. Isteden for og opprette 50 nye.

Javabregne Kjøpte jeg for vell godt et år siden. Nå er alle råtnet bort(trodde jeg iallefall) oppdaget ett lite skudd som kom krypende opp av grusen. Kan jeg ta og feste det på en liten rot, for at den skal klare seg bedre, eller bør den stå i grusen? Mener og ha lest her på forumet at det er lurest og feste Javabregner til en rot eller lignende. De jeg hadde oppbrinnelig, råtnet som sagt bort etter en stund i grusen, men det kom hele tiden nye skudd.

Hornblad Fikk en diger vase med masse hornblad hos en bekjent. Er faktisk så mye, at noe må jeg ha i en vase ved siden av det ene karet, siden jeg har flere kar på lur Nå har det seg slik at det karet jeg har mest hornblad i nå, så er den begynt og løsne fra grusen. Må nevne at jeg har ikke beskjært den på noen måte, kun stappa den i karet. Slik at den når helt opp til vannet. Bør jeg beskjære den, for så og la den vokse seg til i karet mitt? Eller har det heller lite og si?

Anubias Kan jeg feste en bitteliten anubias til en rot? Er forresten også en overlevende fra tidligere i år, som jeg trodde var bortevekk for godt.

Sverdplante Er iallefall det ejg tror jeg har i karene mine. Den ligner, så går for at det er det. Nettopp anskaffet i hus. Så lurer jeg på, er det vanlig at den visner litt henn, noen dager etter planting? Er kun i det ene karet den gjør det, karet med hornblad invasjon. I det andre karet ser den ut til og trives bra.

Må forresten nevne at jeg tilsetter ingenting av gjødsel, verken bunn-næring, eller flytende. Men så snart jeg har nok cash igjen, blir det noe Amtra greier, som Mona O anbefalte i en annen tråd. Lys er bare en stusselig halogen lampe og en 15-25W(husker ikke helt) lyspære topp som fulgte med 6 kanten min.

Vært kjekt med svar, for jeg har minst like lyst til at plantene skal trives, som fiskene, om ikke mer...*hysj*
Det var vell det, tror jeg
Javabregner skal helst plantes på rot ellers så er det fare for at de råtner, slik dine har gjort. Få med mest mulig av røttene på den lille avleggeren når du fisker den opp fra grusen.

Hornblad har ikke noen egentlige røtter og løsner etter en stund når den plantes i grusen. Det er bare å klippe bort de, eventuelt skrantne, nederste delene av planten og putt den nedi grusen igjen. Dette er forresten en plante som egner seg ypperlig som flyteplante.

Anubias trives, akkurat som Javabregnen, igrunnen best plassert på en rot. Begge disse plantene råtner hvis den vannrette rotstengelen havner under grusen.

Sverdplanter blir dyrket over vann og det er ikke uvanlig at den trenger en liten tilvenningsperiode før den trives i akvariet. Det kan ofte være en fordel å fjerne de ytterste, eldre bladene og bare beholde de 3-4 innerste før den blir plantet. Dette er en plante som trives med litt gjødsel rundt røttene så gi den gjerne noen gjødseltabletter eller lignende innimellom.

Siden de fleste av disse plantene er saktevoksende, og du har såpass redusert belysning, så bør du være veldig forsiktig når du begynner å tilsette flytende gjødsel slik at du ikke ender opp med mer alger enn planter. Start gjerne med litt under halv dosering og øk langsomt, over mange uker, til du når et stadie hvor du ser at det øker på med alger. Da reduserer du litt igjen til du finner ut hvor mye som trengs i akkurat det karet. Planter tilpasser seg nemlig tilgangen på næring så når det er lite gjødsel så stagnerer de litt. Når de så får mer å leve på, så tar det en liten stund før de kommer skikkelig i gang igjen og kan nyttigjøre seg den økte gjødselmengden. Det er derfor tilvenning til gjødsel bør gjøres over tid.
Fikk svar på alt det jeg trengte og vite der
Tusen takk.
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap