Kh=gh?

Mener å ha lest at gh er det samme som kh?
På JBL sin strpis test er dettte to ulike målinger.
Tilsatte kh +,men da falt gh til faretruende lavt nivå.(på strips-test )

Hva nå?
gH

Det er først og fremst vannets innhold og konsentrasjoner av saltene kalsium og magnesium som avgjør om vannet er hardt eller bløtt. Lave konsentrasjoner av disse saltene gjør vannet bløtt, mens høye konsentrasjoner gjør det hardt. Totalhardheten i vannet har stor innvirkning på livsfunksjonene til alle livsformene du har i akvariet. Enheten vi bruker når vi måler GH-verdien i vannet er i °dH som betyr tyske (deutscher) hardhetsgrader. GH-verdier i akvariet på mellom 5° og 15° dH anses som gunstig for de fleste akvariefisker.

kH

Innholdet av hydrogenkarbonater i vannet kan være viktig med hensyn til stabil pH-verdi. Hydrogenkarbonatene fungerer nemlig som en buffer i vannet med hensyn til pH. Har man en lav KH-verdi i vannet kan man oppleve store eller hurtige svingninger i pH-verdien gjennom døgnet, noe som kan stresse fisken og gjøre dem mer utsatt for infeksjoner og sykdom. De fleste fisker vil ha en KH på mellom 3° og 10° dH.

Hentet fra akvarieordlista
Takker for raskt svar.
Da var det dh og gh som var det samme.

Det er temmelig innfløkt og forvirrende, det der - med så mange nesten like begreper! Men slik jeg har forstått det er din oppfatning fortsatt feil, Frosken.

Sånn jeg (omsider) forstod det er gH og Kh to forskjellige ting som begge leses av i en skala der resultatet benevnes i dH. Akkurat slik som temperatur kan benevnes i celsius eller fahrenheit så måles altså hardhet hos oss i dH. Og så bruker man altså samme benevnelser når man måler Kh - det blir jo litt som om man f.eks. også skulle målt luftfuktighet i celsius...

(Jeg mener også at jeg har sett det finnes en annen hardhetsskala der ønskeverdiene for "normale" fisker fort kommer opp i 50-60, men dette fant jeg ikke igjen når jeg søkte nå).

Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap