Bytte lysrør

Jeg har et 64 liter kar med kampfisk
1 hann og 10 hunner

Jobber i en dyrebutikk og kampfiskene er mye finere der enn hjemme hos meg

Har sort grus og sort bakgrunn i butikken og lysrørene er lilla i farge.
ganske dunkel belysning egentlig, men fargede fisker kommer veldig godt frem der
Mulig det er alt det svarte som gjør at det ser mørkt ut, men lyset er lilla.

Jeg vet ikke åssen lysrør jeg har, men er et hvitt lys. 10000k
synes spesielt hunnene blir grå og fargeløse
Jeg har mørk bakgrunn (glassfiber med steinstruktur, brun), men sanda er lys da....engelsk elvegrus

Lurer på om noen vet hvilket lysrør som fremhever blåfargen til fiskene, evt hvilket lysrør som er lilla når du ser på lyset

Vi har lysrørene til hagen i butikken, dvs power glo, aqua glo osv.

Vurderte å bytte grus til mørkere, men synes egentlig elvegrusen er fin og vil helst slippe å bytte da jeg har plantegjødsel i bunn og har akkurat startet karet (en uke siden)

Er selvsagt intressert i å vite om det er noen ulemper ved feks et slikt lysrør
feks om det skaper grobunn for uønskede alger osv

Har noe planter, men blir mest anubias jeg kommer til å ha.
Er mest intressert i å fremheve fisken.

Kjører med ett Life Glo i 85 literen, Neontetraen lever nå virkelig opp til sitt navn.
[b]bytte lysrør[/b]
hei

Ja, skal prøve det

Fikk anbefalt life glo av en annen på forumet i et annet innlegg også, så da blir det det.

Takk for svaret
Ut i fra det du forteller om lyset i butikk-karene, mistenker jeg at det er Sylvania Aquastar som er brukt der. Dette er enten ett lys en elsker, eller hater. Jeg kommer i siste kategori

Life-gloII er som Ronny sier, ett knall lys. Fremmer fargene på en naturlig måte, og gir god plantevekst. Dette er favoritten min, uten ett fnugg av tvil!
[b]bytte lysrør[/b]
Ja, nå har jeg byttet rør
Ble life-glo da flere på siden her anbefalte det.

Ganske stor forskjell, mye lysere i karet nå
Røttene i karet fikk en mer gylden rødbrun farge og plantene ble mye grønnere.

Synes de mørke kampfiskene mine og de blå ble mye finere, særlig hannen.

Eneste som ble gråere er de hunnene som er mest røde
Den ene var rød i butikken og stripene syntes ikke
Nå er den grå med striper, men skinner i blått og rødt så den er jo fin allikevel, men annerledes
Mer spill i fargene når de beveger seg...i butikken så var fargene fine og mer solide, men ikke like livlige og skinnende

Men alt i alt så ble det penere særlig da plantene og røttene kom mye bedre frem i tillegg til fisken

Hadde problemer med at plantene råtna så kansje de trives bedre nå, har i tillegg lagt bunngjødsel under grusen så håper det hjelper.

Takk for god hjelp
Jeg satte nylig inn et Hagen Life-glo i karet der jeg har mine blå guppy...
og jøje meg, for et flott lys! Jeg angrer for at jeg aldri har prøvd det før! Jeg ante ikke at de blå guppyene var sååå flotte! Det lyset fremhever blått på en fantastisk måte. Og javamosen, den kviknet til og har skutt masse nye grønne skudd på de to ukene jeg har hatt dette lysrøret.

Nå har jeg nettopp bestilt meg en ladning flere Life-glo rør hos Aquamanias!
Skulle til å bestille hos...øh... en annen, men så oppdaget jeg at prisen var temmelig ulike de to stedene.... 205 kr stykk hos den ene, men bare 145,- kr hos Aquamanias. På 6 lysrør sparte jeg 360 kr på å bestille hos sistnevnte.
Tenkte jeg skulle bytte lysrør snart jeg osgå. Har et Juwel Vision 260l som jeg kjøpte i august -07, så det er vel på tide. Men hvordan vet jeg at disse Life-Glo løsrørene passer i mitt akvarie?
Nikkeline
Tenkte jeg skulle bytte lysrør snart jeg osgå. Har et Juwel Vision 260l som jeg kjøpte i august -07, så det er vel på tide. Men hvordan vet jeg at disse Life-Glo løsrørene passer i mitt akvarie?

Det kan være at du har det nye T5-systemet til Juvel. Da vil du for evig være knyttet opp mot rørene til Juwel

Mål lengden\ tykkelsen på rørene, så vet du hva du trenger
Om det er T8, vil rørene som står i være på ca 105cm, og være på 38W. Det finnes da erstattning i Life-gloII, i form av 105cm\ 40W rør. Rørene er da 26mm tykke.
Om det er T5, er det 54W rør fra Juwel som passer. Disse er ca like lange som de andre rørene, men er "bare" 16mm tykke.
Det vil også stå på rørene "High-lite", som er navnet Juwel har gitt T5-serien sin.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap