PG's fiskebrygge (side 10)

Testet i de fleste karene nå og ingen utslag på nitriten i dag heller. Ser ut som det gikk bra denne gangen. Var jo de karene som fikk ekstra fisk når 540 ble lekk som var rammet.

Skiftet vann i alle karene i dag, og nytt vannbytte søndag før jeg drar bort en uke. Oppdaget en død Kardinaltetra oppå dekkglasset. Den har klart å hoppe gjennom den lille åpningen på dekkglasset i hjørnet av karet og tørket ut oppå dekkglasset. Da er det maks 38 Kardinaltetraer igjen. Var mye lekstendenser blant dem i går, så er kanskje under lek den har klart å sprette ut av karet.

Forig enda en gjeng med rekeyngel i l-333 karet. Da har begge de voksnehunnene jeg puttet oppi der fått yngel siste dagene. I l-046 og l-340 karet er det rekekaos.

De fire minste praktbotiane har anektert hulen til GN. DE ligger inni der, mens den er henvist til utsiden av hulen, eller den tar en tur under en rot av og til. Virker ikke helt fornøyd. Det er 5 andre huler til rådighet, men de er vist ikek bra nok hverken for PB eller GN.
Forøvrig fortjener den største PB'n min navn. Den er gammel nok til å bli døpt nå som den er 18-20cm. Den får navnet Einar Gilbert, etter en styrkeløfter i trondheim med litt stor pondus. Den nest største vurderer jeg navnet Adolf på etter aneksjonen av hulen, men det er ikke bestemt enda.
Noen bilder fra i går
Einar Gilberg

[External Image]

Kaoskaret 98 liter
[External Image]

540 literen, uten fokus
[External Image]
250 literen
[External Image]
Da har jeg vært en tur til byn. Levert noen varmekolber, sandsnegler, filter og planter. Kjøpt fiskemat, hundemat og ett lysrør. Husket ikke hvor langt det skulle være, og siden de hadde så mye billig på Dyrenes verden tok jeg sjansen. Mente det var 36W jeg skulle ha, og tenkte at 38 skulle passe overens. Men det jeg kjøpte var jo 1050 mm og det jeg skulle ha var 1219mm.. skjønner meg ikke på watten og lengden på disse rørene. Skulle få bytte om det var feil, så får se om ejg får gjort det etter øvelsen, neste helg eler noe..

Akke reolene der var solgt for 1000 kr stykk. SKulle kjøpt alle om jeg hadde sjansen. Irriterende å vite at de gikk så billig. Er en del billige jebo kar der nå, men de er litt ukurante i forhold til kjelleren min.

Aquamanias svarer ikke på ordren min eller purremail. Gått 9 dager nå, så måtte kjøpe for i buttikk siden jeg gikk tom for det meste av fiskefor i går. Virker rimelig useriøs den butikken, selv om de har fine priser. Sist jeg handlet så var det jo frem og tilbake i ukesvis før de klarte å levere det jeg bestilte.
Skikkelig fin den PB du la ut bilde av. God og rund! Akkuratt slik PB skal være Hvor stor er den sånn ca?

EDIT: fant svaret litt tidligere i tråden. 18-20 cm
tender
Skikkelig fin den PB du la ut bilde av. God og rund! Akkuratt slik PB skal være :) Hvor stor er den sånn ca? EDIT: fant svaret litt tidligere i tråden. 18-20 cm :)


Stemmer det. Litt vanskelig å måle nøyaktig, selv om den er oppe av vannet.

Da var det byttet vann i alle karene Gått over alle pumpene og crunshet svampen litt på to små og på innsuget på ecco'n i 98 literen.

Tok de fleste eplesneglene fra 98 literen over i ene 112 literen hvor leksparet med Blågurami går. Flyttet også 7 ancistrus ungfisk over i andre kar. mulig deter noen til der, har ikke helt kontroll på alle ynglene og ungfisken av ancistrus. Nå er Trillene så og si alene i det karet, Synes de er litt redde og hjemmer seg mye, men får se om de blir mere fremme nå og om de trives bedre. HAr litt lyst å prøve å få oppdrett på dem. Ser ut som det er ca lik fordeling på hanner og hunner 4-5 av hver. Har egentlig ikke tid til det før til april, men komemr det egg eller yngel må jeg jo se hva jeg får til

Driver og funderer på et storkar til. Så kan jeg ha et Asia og et Sør-Amerika. Har også plass til en reol på ca 3x140-160 liter. pluss en reol eller to der 128 literen står og mot der det andre storkaret skal stå. Blir ikke å stresse med å få tak i, men dukker det opp noe billig så "må" jeg vel handle

Nå skal jeg bort i fem dager, samboeren komemr jo til å holde et øye, og fore litt. Håper det går bra når jeg er borte.
Trillene har lekt og lagt egg :d
Da kom jeg hjem fra fjellet og noen slitsome dager med 40 kg sekk, pulk, treski og mange minus. Fiskene fikk mat på tirsdag, og har siden klart seg selv.

Matet i stad og så da at Trillene hadde lagt egg. skulle sjeke temp i karet , og da var det 5 knøttsmå egg på termometeret. 2 var det mugglag på, men de siste tre så ok ut. Ikke det jeg vet så mye om trille egg.
Studerte mere rundt i karet og så 5 egg til med mygg på ene bladet på ene planten. 4-5 egg som så fine ut på baksiden av ene pumpen og tre stykker på bakveggen og ene stenen som så ut som var med mygg. Dvs det var egg stort sett i alle 4 hjørnene av karet og på ene langsiden .

Jeg har ikke tid til å styre med isbokser og slikt nå, så jeg lar dem være og håper at det kan bli noe av seg selv. Hvis ikke så leker de sikkert igjen. Hjalp å fjerne mallene og eplesneglene

Ellers så ting ut som det skulle. Dampet av lite vann i 3x140 reolen. Betyrggene den damer så lite i tilfelle jeg må bort lengre en en uke noen gang.
Funderer på stort kar? Høres ut som dyrenes verden får besøk av en akvarist med seriøs litersyke snart
Grattis med egg, si meg hvor store er disse eggene egentlig? Jeg ser aldri noen egg, men det dukker stadig opp noen yngel.
Dyrenes verden har en del prutbare saltvann og 2 stk store jebokar på 1120 liter.( står til 10 og 15 tusen, men kan nok prutes ned 2-3 tusen) jeg får ikke plass til disse store jebokarene hos meg, ellers kunne jeg gått på en smell der. Eneste dumme med dem er at de er veldig høye og smale og lange.
3 meter lange, 80 høye og veldig smale. Jeg liker jo best bunnfisk, så jeg komme rnok til å kjøpe lavere kar om ejg skal ha så stort.

Eggene er vel litt over en mm, ser du i tråden til mona o eller noen av de andre cory gale medlemmene her så er det nok av bilder av egg.
Lå og studerte corykaret mitt en god stund dag, og så ti egg som ikke hang m en som var havnet i mose eller på bunn, fleste av dem var helt hvite eller med mugg. så bare to egg på pumpen, fremdeles 5 på termometer hvorav 3 som så ok ut enda. Ene hannen og hunne så ut som de var i godt humør enda, men så ikke oe direkte lek.
Jeg har stått og siklet litt på de karene og det eneste (pluss økonomi)som forhindrer at jeg går på en smell er at sambo sier at de vil bli brukt som likkiste om jeg kommer hjem med noe sånt
Har sett endel utrolig kule spesiallagde mallekar i store størrelser, synd ferdiglagde kar stort sett er altfor høye og smale (sikkert for at vi må kjøpe sinnsykt dyr belysning). Hadde jeg vært litt bedre på data skulle jeg gitt deg en link til et kult elveoppsett med blåfiltervegg (HMF) og innsug bak. Powerjet med rør fra innsuget under sanda til andre siden.

Jeg vet forsåvidt hvordan eggene ser ut, problemet er å oppdage dem! Ser du de sånn umiddelbart eller minner de om luftbobler på ruta?
Jeg så dem så og si med en gang jeg kikket på karet, men bre de på termometeret. Resterende måtte jeg kikke litt etter for å se.
Da er det vel bare å finne fram en lupe fra Mikkes dektektiv klubb eller noe og gå på jakt.
Fin tråd forresten fortsett med å legge ut masse bilder!

Trenger ikke lupe, så små er de ikke..

Så litt i karet i stad og er kanskje en 7-8 egg som ser ok ut.

Ble vannbytte i alle kar, og ørlite rydding i kjelleren.

Glemte å skrive at en Gurami hoppet ut av karet i går og splattet så hardt i gulvet at den skadet seg så pass at jeg måtte avlive den.

Tar i bruk alle karene for fult nå. Vurderer å flytte litt på de kjønnsmodne ancistrusene for å se om det blir litt mere yngling. Ut med noen eplesnegler i det karet også, og fjerne 3 hanner så tenker jeg det blir fort liv.
Da omrokerte jeg ancistrusene fra 128 literen litt. Plukket ut tre store hanner og satte en i 250 literen, en i 112 literen med dolkestikktetra, og en i miderste 140 literen. De største ble igjen i 128 literen sammen med hunnen. Han var skikkelig feit og fin og den største av hannene, bare tifeldig det var han som ble igjen. Hunnen er litt liten og stusselig, men er jo mor til et lite kull i starten av desember.
Da var det kommet mugg på noen til av trille eggene. Ser ikke ut som det blir noen yngel denne gangen, men så antydning til lek i karet , så kommer sikkert flere egg etterhvert. Tror ikke jeg tar meg tid til å plukke egg for å prøve å få frem yngel før til påske. Naturen får gå sin gang før det

Praktbotiane i 540 literen liker seg best i skiferhulen til Golden nuggeten. Elle rnå har en av de flyttet ut og klmet seg så langt inni et lite hull i den største roten at jeg nesten er bekymret. Einar har fast plass oppå småumpene i enden av karet. Der ligger han og ruller litt frem og tilbake på magen og har full oversikt over hele karet.

Det har begynt å bli litt sandsnegler i mallekarene, plukker de som kommer på glasset og slipper i 540 literen. Satser på de flete blir PB mat slik som det ble i 250 literen.
Da var nesten alle eggene i trillekaret borte. Ser to enslige egg som er gjemt bak ene pumpen, de ligger såpass gjemt at det er vasnelig å se på tilstanden men ser ok ut. Trillene er forøvrig superhumør. Aldri sett dem så virile og lekne før. Karet er ikke helt optimalt. Er litt små blader på palntene, en del skjulesteder er det, men mangler eikeblader. Må få skaffet det snart. Har noen andre blader jeg fikk med når jeg kjøpte nee reolen, men aner ikke hva type det er, så vet jo ikke hvordan de reagerer i vann. De var vist ment å bruke i filtrering for å senke konduktivitet eller noe. ( selger hadde ikke norsk forklaring på det, bare tysk)

Lå og så på trillene i nesten en time nå. Burde ryddet i akvariekjellerne, men utsatte det :p
Ble ikke noe mere egg og leking i trille karet, men har byttet vann i dag, så mulig det blir mere lek igjen nå. Ellers ikke skjedd stort her. Ryddet litt, men mye som gjenstår. Tenker jeg leverer halvparten av guramiene neste uke. Begynner å bli mer en store nok. Håper å få tak i noe av fisken jeg ønsker meg utover. Litt vanskeligere når en bor uti havgapet, men ikke umulig
Nede og ga nattmat til mallene i stad. kommet 5 egg jeg kunne se hos Trillene. Liten skvett kaldt vann vr det som skulle til for å få dem i modus. Oppdaget en liten ancistrus jeg hadde glemt i 128 literen, så da er ikke leksparet alene der og minst en av ynglene jeg fikk uken før jeg flyttet har overlevd. 4 av søskene hans er kanskje i 540 literen. så en for en uke siden, men ikke sett noe siden. men når en praktbotia på nesten 20cm kan hjemme seg helt bort opptil 3-4 steder, så er det sikkert over tusen hjemmesteder for noen ancistruser på et par cm. Begynt å komme litt sngler i karet nå, så tenker pb'ne skal få litt mindre mat så de spiser opp de sneglene heller.. Litt mere aktivtet på dem siste dagene, ikke bare inni huler eller hull i røtter ..
Da ble det tur til TAm og Dyrenes Verden i går. Fikk byttet et lysrør jeg kjøpte . Kjøpte etter watt og ikke etter elngde, og det var bare 1050mm og jeg skulle ha 1219mm. Ble et powerglow rør. Håper plantene friskner til litt, for noen var begynt å bli litt tufse i 540 literen. Så ut som de har frisknet til allerede nå etter en dag med mere lys, kanskje litt pga de ser bedre ut når det ikke er så dunkelt i karet.

Kjøpte meg endelig en glasskutter på Clas Phlson, så jeg fikk kuttet til noen dekkglass som var litt feil størrelse. Har litt glass til overs, og lurer på om jeg skal forsøke å lage ett minikar bare for å prøve å lage akvarium. Må måle og se litt på glasset hva som er mulig å få til. Trenger noe av glasset når jeg skal lage hjørnefilter i 98 literen, siste 112 literen til uken. ( om pakken jeg bestilte for 3,5 uke siden fra Aquamania snart blir sent. )

Får mye skryt den nettbuttiken, men han har jo aldri det jeg bestiller inne, sender aldri mail på hvorfor det ikke kommer noe pakke før jeg purrer noen ganger. Da skylder han på levrandør, og sier han får det uken etter. Så går det noen uker. Jeg purrer igjen, og får da svar etter noen dager at pakken skal sendes dagen etter. Får se om det dukker opp noe i neste uke. Han spurte jo om jeg ville ha foret osv jeg bestile i samme slengen sendt med en gang, men kunne jo vente i en halv uke . men nå har det gått 3,5 og jeg har gått tom for for, kjøpt en liten pakke nødløsning, gått tom enda en gang

Helt greit han ikke har varen på lager, men da får han oppgi tidspunkt han kan holde, og evnt si fra når de han har lovet ikke holder. Hater å sitte og lure på om når jeg evnt får varer osv. Rart jeg ikke har fått pakkesporing siden pakken ble lovt sent på fredag .. Han burde hatt med på webbuttikkløsningen om varen var bestillingsvare eller om den var lagervare. Skjedde jo akkuratt det samme sist jeg handlet der også, så tenker jeg skifter til en av de andre webbutikkene nå..



Vannbytte
Kjedet meg, så tok vannbyttet jeg hadde tenk å ta i morgen nå i dag. oppdaterte også 540 literen og 250 literen på profilen. Bare 12 igjen å oppdatere..
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap