PG's fiskebrygge (side 2)

Heisann! Takk for handelen. Lykke til med tetraene. Blir nok litt av en stim du får. En stor kardinaltetrastim er noe av det fineste jeg ser ihvertfall
De er vel hjemme. De svømmer litt bleike og redde etter turen rundt omkring i 98 literen. Den største har fått skikkelige farger resten har begynt å få litt farge men er fremdeles litt skremte. Tenker jeg har dem der noen dager/en uke før de havner sammen med resten av gjengen i 250 literen. Mellom 40-42 totalt så blir en grei stim om de stimer. De jeg har i storkaret er så trygge at de sjelden stimer.
Da har kardinaltetraen blitt trygge i 98 literen. Fått bra med farger og gjemmer seg ikke helt bort når jeg sitter ved karet.

Har jo også fått en blågurami i karet fra Gulli her på forumet som var uheldig med karet i påsken. Fin fisk dette her synes jeg. Var jo helt hvit med prikkene når den kom. neste morgen var den jo blitt veldig blå. Nå varier den litt i farge etter humør og hvor redd den er. Virker som den har funnet sin faste plass i karet. Burde kanskje ordnet en make til den etterhvert. Så de hadde en 4-5 stk på Marits zoo på KBS. Fælt som de saltet karene der.. Pluss Flying Fox het Thailandsk algespiser og mange andre fisker hadde navn som ikke står her i basen hvertfall. Var runden på Valentinlyst , Tam, og Dyrenes verden på tirsdag. Så ingen blå gurami der.

Samboeren fikk Nikon D40 til bursdagen, så nå kan det bli litt bedre bilder av fiks og kar også etterhvert.

Ancistrusene vokser fælt. Målte den minste på glasset i stad. Den var ca 3,7 cm nå. Den var rett over 2 når vi kjøpte de for noen uker siden. tror den største er godt over 5 nå lang og slank.. Noen av dem er venner og noen av dem jager hverandre så er vel forskjellige kjønn.

Scalaren vokser også fælt. Samboeren sier at en nesten kan se at de vokser om en ser på dem noen minutter. Kan nesten si meg eneig der.

Lyst på Coryer i storkaret men vet ikke om pumpen klarer å rense så mye vann er jo en 2215, men synes den er i minste laget. Får vente til jeg får råd til å kjøpe en 2028. Blir antagelig ikke å flytte før til desember/Januar fant jeg ut i dag og ikke i Juli. Så må begynne å kikke etter 500 liter +++ kar .. Er jo plass til 2-2,5 meter langt kar der som 250 literen står nå. Flytter jeg dvd hyllene kan 250 literen stå der. Pluss jeg har jo gjesterom som vi kun tørker tøy på en gang i uken....
Da var de 17 kardinaltetrane flyttet over i 250 literen. Totalt 42 Kardinaltetra der nå. Synes bedre i karet nå, men stimer sjelden. Kommer vel når scalarene blir større. De vokser forøvrig fort. Praktbotiane var i godt humør i går og lekte veldig rundt i karet. Den store er ikke så ofte med og leker men av og til så tar den en tørn. Den lille klatten med javamose jeg har vokser veldig sakte. Synes det ser ut som Scalarene er og napper litt på den. Ikke sett at SAE'n har vært på den. Scalaren har forøvrig begynt å bli litt frekke mot Ancistrussen. Hvis de er på glasset på dagtid så hender det av og til at Scalaren svømmer bort og dunker borti dem. Ancistrussen ser ikke ut å bry seg.
Virker ikke som om det er noen som vil ha Ryggsvømmermallen jeg har annonsert. Vurderer også å kjøpe en eller to blågurami til 98 literen. Er jo litt ensom der den ene hunnen som jeg passer for Gulli. Må få valpen vi har kjøpt i hus først, så får mere fisk og flere kar stå som nr to på listen. Dumt å ha et kar på 1 meter på en vegg som er 2,4 meter. Hadde passet bra med et kar på 2 meter der.
Skjer ikke så mye på akvariefronten om dagen. Bytter vann to ganger i uken. Ca 25-30%

Scalrane vokser fort, men er ikke så store enda. Kan drive og erte litt på hverandre og på Ancistrusen om den er på glasset. Kardinaltetrane stimer fremdeles ikke og koser seg rundt i hele karet. Vet ikke hvordan lek ser ut på tetra, men er fote litt ekstra aktivitet blant dem, spesielt etter vannbytte. Flyttet litt på Javamosen så den kom ut av skyggen på en av de andre plantene og da vokser den litt raskere, har heller ikke sett noen som har beitet på den på en stund, så kanksje det blir litt mere ut av den. Resten av plantene vokser litt saktere, har ikek brukt gjødning i det siste. Valserian blir spist like fort som den vokser, så mengden der er ganske konstant. Vasspest luket jeg bort en god del av og solgte. Er blitt kvitt antydningen til brunalger jeg hadde på noen få blader av den ene planten, og vannet er blitt klart siste uken. Har truffet litt bedre på foringen en i starten hvor det ble litt vel mye. På mønsteret i sanden på morgene så er sneglebestaden godt i live, selv om botian spiser en del hele tiden.
Neste gang jeg ser en fin Blågurami hann i butikken, så må jeg handle en kompis til den ene single i 98 literen. Evnt en hann og en hunn. Ellers Så ern en 12-15 Corydoras julli/eller de som ligner på ønskelisten, men vet ikke om jeg tørr ha mere fisk i storkaret. Pumpen er jo ikke så veldig overdimosjonert, bare 100 liter over karstørrelsen. Forøvrig går det mye tid til husets nye sjef, en liten Weimaraner valp på 9,5 uke. Legger med et bilde av han.
[External Image]
Utrolig fin weimaraner Ser ut som han kan bli litt av en muskelbunt!
Lykke til med hundeholdet. Herlige skapninger!
Da var Ryggsvømmeren i 98 literen gitt bort, og en Blågurmai hann kjøpt inn. Ancistrus hunnen har vokst en del og regner med den snart er kjønnmoden. Så får vi se om Blågurmai eller Ancistrusen finner på noen sprell. Kanskje litt lite strøm for ancistrusen. Har forøvrig satt inn sort utvendig bakgrunn i 250 literen. Ble mye finere. Skal få postet noen bilder av den snart.
Ask ( Weimaraneren) har funnet seg vel til rette her. Tar mye tid, så blir mindre tid til internett og oppdatering her.
Den store Blågurmai hunnen mistet prikkene helt nå, og den litt mindre hannen har fått et sinnsykt kult stripete mønster. De svømmer rundt og dytter litt på hverandre. Ser ut som de fant tonen fort
noen bilder fra 250 literen etter jeg satte inn sort bakgrunn

[External Image]
[External Image]
[External Image]
Skumreir
Da begynte akkuratt blåguramien min å lage skumreir i det roligste hjørnet av karet. Mens jeg skriver nå tok den en liten pause jaget hunnen en liten runde i karet før de stoppet opp. Hun står litt skrått mens han gned seg inntil henne på brystet med å gli frem og tilbake en liten cm. Kanskje det var at de fikk litt frysetørrete røde mygglarver som satte hann i gang? Eller han har jo knapt blitt husvarm etter kun 40 timer i karet.
Typisk det at når jeg skal bort en uke fra i morgen tidlig.
Blir artig å se om jeg får til noe smått i karet
Aritig å sitte å se på fiskene som holderpå. Hannen jager hunnen en runde, så kommer hunnen og de gnir seg litt mot hverandre. Hannen leter rundt på bunnen antagelig etter egg?, for han tar med seg noe opp i skummet, som han fester der, for så og sprute "melke"? opp i skummet. Så gjentar hele greia seg.
Skal se om jeg får lagt ut noen bilder etterpå.
et nærbilde av litt klemming. Hannen har hvertfall klemt hunnen 6 ganger nå.
Mere fisk
Da var jeg hjemme igjen etter øvelse og en uforutsett tur hjem til Sandnes.

Måtte innom Tam på Lade i dag og da ble det at jeg kjøpte 10 av de 14 Corydoras trilineatus de hadde der.( de har hatt de en del uker uten de har blitt solgt(heldigvis) (Jeg og samboeren er vel like mye på Tam og dyrenes verden som de som jobber der snart).. Burde kanskje kjøpt alle 14 men får se om noen dager om ingen andre kjøper de siste fire, om de kommer hit. Har ønsket meg slike en stund. Håper de får nok mat og ikke må sloss med Praktbotiane om den. Botiane virket mere sky ved første måltid nå i kveld så tror det skal gå fint
Må bare treffe med formengden nå
I det lille karet styrer Blågurmaiene på og lager skumreder hele tiden. De er litt ustabile og tror nok Ancistrusen evnt tar knekken på det som overlever kvelden når natten kommer. Hannen har uansett fått enda bedre kontroll nå, så håper det kan bli noe der etterhvert.
Da fanget jeg inn praktbotiane i 250 literen, for å gi dem noen dager i 98 literen for å fjerne litt snegler. Har økt på litt sist mnd med snegler der. Har nok ligget nedi grusen og ventet på at det skulle bli botiafritt så de kunen formere seg. Fikk med en enslig Cory når jeg var på Tam i stad, så da ble det 11 av dem.. Er nok snart på grensen av hvor mange fisk jeg kan ha i den tanken, men de er jo små de fleste. Driver og ser etter en 720 liter + - . Er plass til det i stua
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap