PG's fiskebrygge (side 3)

Da kom pumpen jeg bestilte på onsdag i posten. Eheim 2028 pro II Litt mye strøm i karet nå når jeg satte den opp, men tenker det blir passe når den går seg litt tett. Blir å flytte 2215 pumpen over i 98 literen om en del ukers tid tenker jeg. Har også fått meg en halv kokusnøtt som jeg har plasert i karet, og her om dagen satte jeg nedi en liten stein.

Synes det er mye bedre stemning i karet etter jeg tok ut Praktbotiane. Anscistrusene er mere fremme, Coryene mere rundt over hele karet.

Ble litt kaos når jeg sate i gang nye pumpen. All møkken som har ligget skjult ble jo blåst frem og flyttet på, men tok ikek lange tiden før det var klart vann igjen. Nå har jeg hvertfall nok filtrering i 250 literen, og blir nok i 100 litern når jeg flytter andre pumpen over om en stund.

Forøvrig en dyr dag. Nye dyner, puter, håndklær og sengetøy på bohus, treningstøy på xll hundebur til nybilen og div hundeutstyr på Tam. Bare Pippi(papegøyen) som ikke har fått noe i dag, men er ny bære sekk på vei til henne også.
Bæresekk til papegøye? Forklar Hvordan ser den ut? Er den konstruert sånn at fjærkreet ikke kan flakse eller fly med "sekken" på, men klør og nebb er utafor?
mona o
[I]Bæresekk til papegøye[/I]? Forklar :-) Hvordan ser den ut? Er den konstruert sånn at fjærkreet ikke kan flakse eller fly med "sekken" på, men klør og nebb er utafor?


Det er som en vanlig ryggsekk, bare med netting og sittepinne, slik at papegøyen kan sitte bak på ryggen når vi skal noe utendørs. Npen har jo vingeklippede papegøyer som ikke kan fly. De kan jo ta med papegøyene utendørs uten å være for redd de skal stikke av. Noen bruker sele som tres rundt kroppen. så kan papegøyen sitte på skulderen, uten å kunne fly sin vei. Den bør papegøyen eventuelt vennes til fra de er små, vi skal kjøpe det og prøve, men tviler på vår Jako som er tre år, går frivillig med på å få en sele rundt seg. Noen har lenke i fotring. Det er direkte dyreplageri, for blir papegøyen skremt og rykker til, så knekker den foten. Er forøvrig forbudt med lenke.
sekken ser slik ut:
[External Image]

gleder oss til å få den. Nå har v bare et lite atlas bur. slike n har katter og små hunde ri. Den er er grei til å fra bilen og slkt, men ikke om en skal ut å gå.

slik ser en type sele ut :
[External Image]
Hmm, gårsdagens oppstart av den nye pumpen i storkaret og all grumset den virvlet opp førte til at gamlepumpen gikk så og si helt tett. Måtte derfor opp med den og rense nå i dag. Klemte samtidig litt guffe over i nyfilteret. Får gang på gamlepumpen igjen, men det virker som den ikke er helt i form. er så vidt det kommer vann ut av utblåset. ser ikk enoe luft i slanger eller pumpen heller, men den støyer en del. Må vist ta den opp en gang til og se om det er noe galt. Slik som det er nå er det ingen hjelp i den. Målte forøvrig vannverdier og de er fine.
OK, da skjønner jeg prinsippet ved en bæresekk for papegøyer Takk for svar.
Jeg så for meg noe helt annet, nemlig noe i retning av en slik bæresekk de bruker til svaner i programmet dyreredningsprogrammet Wild Life Aid (britisk) på AnimalPlanet. Har du sett dem?
mona o
OK, da skjønner jeg prinsippet ved en bæresekk for papegøyer:-) Takk for svar. Jeg så for meg noe helt annet, nemlig noe i retning av en slik bæresekk de bruker til svaner i programmet dyreredningsprogrammet Wild Life Aid (britisk) på AnimalPlanet. Har du sett dem?


Ser mye på Animal planet men tror ikke jeg har sett noen bæresekker brukt til svaner


Nå fant jeg ut at timere fra clas ohlson som ikke er beregnet for å tåle vann, heller ikke tåler vann etter jeg klarte få spruten fra pumpen når jeg åpnet den, rett opp i timeren som stod i stikkkontakt Ikke fått igang gamlepumpen enda. den bare surrer. Skal prøve å sette vann slane rett i innsuget for å få ut all luft, kommer nok til å søle på de få tørre flekkene på stuegulvet da ...
PG
Skal prøve å sette vann slane rett i innsuget for å få ut all luft, kommer nok til å søle på de få tørre flekkene på stuegulvet da ...

Hehe, den var morsom

PS!
Prøvde å finne et bilde av den hvite bæresekken de bruker til svaner, men fant ikke noe på hjemmesidene til WildLifeAid
Da må jeg nok inse at antagelig så er impelleren røket på 2215 pumpen min. Med null luft så fikk jeg sirkulasjon i den, men ikke mer en jeg tror det bare var hevert eveffekt etter jeg fylte den helt opp med vann med slange.
Får håpe at nypumpen klarer bygge opp litt bakterier med den guffen den fikk i dag. Heldigvis har jeg mye fri neste dagene så jeg har tid å skifte vann, måle vannverdier. Fikk meg jo nytt målesett fra jbl i går også..

Hell i uhell. Ny pumpe og så ryker den gamle omtrent samtidig som man starter den nye..
Målte Nitrit i går med ny Jbl test. Da var den 01,-0,2 ish. I formiddag var den steget til 0,2-0,4 ish. så jeg byttet 30% av vannet. Tenker det blir litt vannbytter fremover til pumpen er innkjørt.
Forøvrig så jeg at stripsen til Tetra hadde skala for nitrit som gikk fra 0-1-5-10 mg/l eller hva det var. Mens JBL settet hadde 0,02 og opp til 1,0 som det høyeste. Ikke rart det aldri har vært utslag på nitrit på stripsen, når den starter så høyt.
Forøvrig har skummredet til Guramien i 98 literen vart i en del dager nå. Han egynner å få taket på det. Botiane går oppi der enda. Er litt lite til dem, men de mesker seg fælt med snegler så blir en skikkelig fetekur på dem.
I savn av botiane så har SAE'n i storkaret blitt kompis med Coryene. Den følger etter dem og deltar i dansen rundt omkring i karet. Den burde hatt noen likesinnende men er jo grenser for hvor mange fisk en kan ha.
Hadde jo tenkt å ha dfet lille karet til ancistrusene, gurmaiene var jo ikke en del av planen. De paser jo egentlig ikke så godt sammen, i og med gurami skal ha lite strøm og ancistrus mye. Får få meg et stort kar snart, så jeg kan ha 250 literne til malle kar, 98 literen til gurmai, og 720 eller hva det blir til selskapskar. Er snart ferie og da kan jeg jo ta en langtur og kjøpe kar hvor som helst i landet. får jeg fikset 2215 pumpen så var jo planen å ha den i 98 literen og kjøpe en 54 eller 60 liter som jeg kunne ha ecco pumpen i. Får se hva det blir til.. litersyke har jeg uansett nok pådratt meg allerede. Bra jeg ikke har hus med kjeller..
Fy flate! For et akvarie! Skikkelig lekkert altså!
cessan
Fy flate! For et akvarie! Skikkelig lekkert altså!:)


Takk for det. Er ikke helt fornøyd med det enda. Når det etterhvert blir bedre innkjørt så skal jeg redusere vasspest og få litt andre planter er planen. Kanskje noe med litt rødfarge. Har kommet en liten stein siden de bildene og en halv kokusnøtt.

Kjørte et nytt vannbytte i stad. Var litt nitrit i kveld også, men ikke så mye som i formiddag. Regner med å kjøre ett til to vannbytter i døgnet neste uken før jeg kan begynne å redusere til hver andre dag. Ikke godt å si, siden jeg hadde litt filerguffe i fra gamlefilteret og det var bortimot ett døgn med samkjøring.

Ferdig med siste skriftlige eksamensoppgave i kveld. Dvs har to muntlige eksamener igjen som ikke trengs lesing på , da det er forsvaring av det skriftlige arbeidet jeg har gjort tidligere. om 3,5 uke er jeg ferdig med 3 år skole. Endelig selv om jeg nok komemr til å savne noen av de late dagene på skolen når jeg begynner å jobbe også. Eller skal jo hele høsten på kurs, så blir jo egentlig mere skole
Nitritmåling nå viste 0,1. Så vidt vannet ble litt rosa. Byttet 1/3 av vannet to ganer i går, og gjør vel det samme i dag. kjøpte ny haageslange i går siden den jeg hadde var så tynn den sugde seg litt sammen på hevert. Så nå går vannbytte enda enklere
Greit å ha fri når en skal ha vannbytte på morgenen..
Ble to vannbytter i går. målte bare vannet den ene gangen. Rakk ikke vanbytte i dagmorges, så var litt spent på verdien når jeg kom hjem nå. Den var litt bedre en i gårmorges. Runder jeg oppover kan jeg si 01. men synes fargen var midt mellom 0,05 og 0,1 så har ikke fått noen store mengder nitrit.
Var på mitt første akvarieklubbmøte i går i Trondheim akvarieklubb. Foredrag om maller. Ble litt genrelt og litt lite om l-maller og cory synes jeg, men artig lell. klarte la være å handle fisk på auksjonen, kjøpte en klatt javamose til og ga meg på noen bøker som jeg hadde litt lyst på..
Da har jeg bare nyttet vann 1 gang om dag i to dager. Målte nitritt nå og da ble det ikke noe utslag. Venter derfor med vannbytte til i morgen hvertfall.
Får ta jevnlige prøver fremover og heller roe ned vannbyttene litt.

Er forøvrig i tvil o hva jeg skal gjøre med Praktbotiane mine. De har nå spist opp så og si alle sneglene i lille karet. Når de er der så er begge klare og fine i fargene og ser ut til å trives veldig. ( er jo der de har vokst opp) Når de er i store karet så er den store "gretten" og bare ligger på plassen sin og er sjelden helt ufarget. Harmonien i storkaret ble bare helt utrolig når de ble tatt ut også. De er jo for store å ha i det lille karet, men det ser ut som de trives bedre der. De ødelegger hamonien i det store karet og ser ikke ut til å trives der. hva skal en gjøre. Lar de hvertfal gå i det lille karet noend ager til for at de skal få spist opp evnt restsnegler.
Månelyst
Da tok jeg den lange veien ( på 1 km) bort til Ikea og kjøpte led-lister. Limte de fast i lystoppen og forseglet alle åpninger med lim. Håper det holder tett. Ikke fått sett hvordan det blir i mørket, men gleder meg til kvelden nå
Enda et kar
Var et billig kar på finn, så ble jeg dro og kjøpte det.

110 liter akvastabil (80x40x40) med heldekkende lystopp, rammebord, 150 w varmekolbe og en gammel sliten innvendig eheimfilter. Ander ikke nr, var uten filtersvamper og impellerakslinenge var så sliten og sprø den gikk i oppløsning når jeg skulle sjekke status.
Er litt riper, men silikonene ser fresh og fin ut. Lurer på om jeg skal lage et lite mallekar av dette.
Vaske i morgen og finne stein og kjøpe en sekk sand påmandag. pluss sort maling og male veggen bak sort. Så har jeg noe å gjøre på lesedagene før eksamen også
80x40x40 er vel 128 liter.. jaja, stod 110 i annonsen..
Da var Akvariet skrubbet rent og testfylt med vann og tømt igjen. Fikk flyttet litt på 98 literen så ble det plass på siden av uten at jeg bruker noe mer av rommet. ( eller 30 cm og det er jo ikke noe) Karet ble riktig så bra når jeg fikk skrubbet det rent. noen få riper er det jo, men ikke som skjemmer noe. Skal uansett ikke stå i stua dette karet
Har bestilt litt stasj, regner emd det komemr i løpet av noen dager. Til å starte med å blir dette et mallekar. Må få tak i en isoporplate, noen stein og en rot. Kjøpe sortmaling. Bestilte en sirkpumpe og litt forskjllig annet stasj. Pluss jeg la inn bestilling på flere mallehuler i div størrelser i går eller forgårs?

Regner med å få tak i sand, maling og isopor i morgen. Pluss jeg finner vel noen steiner å ha oppi. Har litt lyst å lage en bakgrunn også, men det får bli senere en gang. Ikke helt bestem meg for hva slags filtrering jeg skal ha. Satser på 2224 pumpen og sirk pumpen er mer en nok. men vurderer å sette i en fluval 3 også bare for å ha en innkjørt reservepumpe. mulig jeg dropper sirkpumpen og kjører bare 2224 og fluval 3. Bestilte forøvrig blåsvamp så jeg kan modde fluval3 pumpen.
Da var akvariet malt, satt på plass, fylte med vann sand og plantet valsinereia i det. Pluss satt i en rot. Den fløyt som en dupp selvfølgelig, så måtte sette den i spenn en algeskrape og en hov osv..
Setter i pumpe i kveld eller morgen og får vel paklke fra tropefisk på onsdag så da blir karet klart til fisk.
Da var 2012 pumpen vasket grundig og fikk ny filtersvamp og impelleraksling. Satt i 128 literen og fungerte som ny. Tok så og vasket slangene på 2224 pumpen og flyttet over der. Så var det å få fanget Ancistrusene og flytte dem over når pumpen hadde fått gått en stund. Tok en stund det, for måtte få den store Ancistrusen ut av hulen, for den ville jeg renske for eventuelle snegler før jeg flyttet den over. Håper jeg ikke fikk med over noe pestsnegler, men kan jo være noen i pumpen osv, så er jo ikke sikker. Skal se om det blir bilde av karet i kveld. Forøvrig så er planen nå og flytte Praktbotian over i 250 literen igjen. Så ha Guramien over i 128 literen. Tømme 98 literen kvitte meg med grus sand blandingen og de styge plantene som er i den. Male bak og sidevegger sorte påd en også. Så sette den opp igjen med 2215 pumpen og fluval 3 pumpen og ny sand. Se om jeg koker røttene og bruker de på ny eller om jeg ordner noen nye. Håper å bli kvitt sneglene da, men ikke godt å være sikker. Kommer da til å ha 2 pumper i begge de små karene. og ha ecco 2231 pumpen til overs. Får se hva jeg gjør med den, om jeg selger den eller har den i tilfelle krig. Er jo en glimrende pumpe til kar på 50-60 liter evnt i litt større kar sammen med en annen pumpe.
Tilfeldig bekjentskap
© Graham Ramsay
Reklame for plussmedlemskap