PG's fiskebrygge (side 4)

Da var pakke hentet fra Tropefisk. Egentlig trenger jeg ikke noe av det jeg bestile fant jeg ut,s iden jeg fiskset 2012 pumpen og varmekolben som jeg ikke får justert tempen på gir en fin temp på 27 grader. Greit å ha en stor klatt blåsvamp liggende, go en fluval 3. tror ikke jeg behøver powerheaden jeg bestilte hjeller for da blir det for my sirkulasjon i karet, i og med 2012 har såpass futt. får se om sirken blir mindre etterhvert at jeg kanskje setter den inn.

Måtte jo selfølgelig innom tropehagen på vlentinlyst når jeg var der ( er der jo hver dag egentlig) kjøpte en av de 2 ganske store golden nuggets de hadde der. Hun viste ikke om det var L081 eller L085. Selv tror jeg der sistnevnte når jeg ser på størrelsen på prikkene. Dette er jo nesten samme fisken, men fiskebasen sier den ene er lett og den andre vanskelig :P Dro ned på Tam for 4 gang denne uken og handlet en av Golden nuggetene de fikk inn der i går. bare 2-3 cm den. Litt liten men vokser nok til med rett stell og for. Den store havner i 250 literen og den lille i 128 literen.
Tempraturen i karene mine økte noen grader i løpet av gårsdagen. 20 literne som står i stua hvor det er varmest da denne ligger på solsiden av bygget så der var det 28-29 grader i gårkveld. Den var sunket til 27-28 grader i dagmorges. I de to andre karene var tempen ikke økt mer en ca en halv til en grad. Skal ha vannbytte i storkaret om litt, så da får ejg ned tempen noen grader. Håper det går greit med fisken til da. De skal tåle den tempen greit. Coryene er vel de som evnt har det for varmt.
Travel dag
Da har jeg holdt på med akvariene siden jeg kom hjem fra skole og eksamen kl 16.

Vannbytte på store karet. Tømte 98 literen. Praktobotian tilbake i 250 liter. Gurami over i 128 literen midlertidig. Dolkestikktetra over 128 literen etter en natt i 98 literen. De skal gå fast 128 literen er planen. De to gyppyene og sommerfuglcikliden jeg fikk med dolkestikktetra over i pose. Så var det å tømme vannet. Spa sand/grus blandingen over i poser. Tørke og vaske karet grundig. Flere ganger. Så inn på stuebordet med det og male ett strøk med srotmaling på tre av sidene. Dra på Biltema og kjøpe en sekk sand til. Stå i kø der pga folk som skule ha oljefilter men ikke viste hvilken bil de hadde ( og sikkert skulle sette opp en 4-500 liter siden de kjøpte 4 sekker sand også) Neida køen var pga de som jobber på Biltema var treige, sikkert kokt pga varmen. Hjem. Male ett strøk til. Klippe til liggeunderlagrestene , så fikk jeg to lag med det i bunn av karet i tilfelle eg skal lempe stein oppi. Så mens malingen tørket så begynte jeg å renske slangene på pumpen som hadde gått i en bøtte mens alt stod på. Oppi med sand, fylle vann mens jeg skiftet finfilteret i pumpen og satte den i gang i karet igjen. Lufte hunden to gangner inni mellom dette og gi bort vasspesten til en kar som var innom. Tok Guppy og sommerfulgcikliden tilbake i karet igjen da jeg ikke regnet med å bli kvitt dem alikvel. Så kom malawifriken og hentet sand/grus planter guppy, sommerfuglciklide.

Så nå står karet med Eheim 2231 ecco pumpen og sand i bunnen , uten en eneste plante eller fisk. Behandlet for snegler for sikkerhetskyld , for regner med det kanskje kan ha lurt seg noen inn i pumpen. Kjører derfor en esha sneglekur i karet i håp om å bli kvitt sneglene.
Tok blåsvamp på innsuget på ecco pumpen så den ikke skal gå så fort tett som den har gjort. Burde satt 2215 pumpen i det karet. Har kjøpt hurtigkoblinger på slangene og filterposer tild en, så nå bør den være greiere å rengjøre. blir kanskje litt mye med 2215 pumpen siden jeg skal ha guramien tilbake i det karet. så venter antagelig med det til jeg har bestem meg for hva karet skal brukes til. 2231 pumpen er nok passe om jeg bare skal ha Gurami der. Har jo en ny Fluval 3 og en powerhead også i tilfelle jeg trenger mere sirkulasjon eller filtrering noen steder. Egentlig burde jeg kjøpe en 2-3 kar til så jeg fikk brukt alle pumpene jeg har. Samboeren mente det var litt over the top på kontoret nå. Et stor hundebur. Et enda større papegøyebur. to akvarium. Egentlig burde jeg hatt en reol med 128 litere eller oe slikt tenker jeg. Får se om det dukker opp noe billig. Fikk feriepenger i dag, og må jo bruke dem på noe.
Da ble det tur til Tam ( igjen ) etter lunjs og innkjøp av en liten rot og noen få planter. Roten får ligge og bløte seg noen dager før jeg tar den i karet , og fester itt java på den. Kjøpte også kuler med plantenæring til å ha under røttene og sats til co2 anlegget. Plantet så planten og satet i gang CO2'n fikk Gurmaien over i karet igjen. Ser litt tomt ut enda, men får satse på det gror godt. Tok noen crappy bilder nå i dagslyset. Legger også med bilde av "mallekaret" hvor også roten flyter som en dupp, så er spent fast med en algeskrape og en gaffel
Lørdag betyr vannbytte. Så ble byttet vann i alle tre karene. Fikk også skiferhulene jeg hadde bestilt i posten. Bestilte 5 stykker når jeg først hadde inne en bestilling, 3 vanlige og 2 med mindre åpning. Blir å sette en eller to i storkaret og to i mallekaret tenker jeg.
Fint å ha soverom som havner i solsteiken med en gang solen titter frem. Blir jo kokt levende når klokken passerer 7 på morgenen. orket ikkke ligge lenger så var opp, gi papegøyen mat og godsnakke med hun mens jeg sjekket ph på en bøtte stein jeg satte i vann i går. PH og andre verdier var ikke forandret seg noe som helst. Da var det bare å tappe av litt vann i mallekaret, sette på plass stein og skiferhuler slik det så bra ut i hodet mitt. Ble ikke helt fornøyd , men skal la det synke inn litt. Plasseringen er uansett litt midlertidig til roten bestemmer seg for å slutte å flyte. Er ikke langt unna slik jeg vil ha det.
Forøvrig har co2 anlegget mitt i plantekaret funnet ut at 2 bobler i minuttet var litt lite, og produserer nå en bolbe hvert 4-5 sekund. Cuban er full av små oksygenbobler og ser riktig så fin ut. Er bekymret for lyset i karet. Litt lite med det ene stusselige røret. får se om jeg må gjøre noe med det en dag. Nå er det ut å lufte hunden.
Intet nytt fra østfronten
Skjer lite på akvariefronten denne uken. Dvs noe skjer jo. Vannbytter hver andre dag forsetter. Blir hver tredje dag neste uke. Kjøpte 4 eplesnegler i stad. Gule, store og fine. De skal få gå i 250 literen og spise litt planterester og slikt er planen. Kjøpte de uten å lese meg opp om snegler på forhånd. Litt impuls. Har ikke kjøpt så mye på impuls før. Satser på de går bra sammen med PB'n. De har overlevd første halvtimen hvertfall.

Kjøpte meg også en armatur til på 75 cm til 98 literen. med ett planterør og reflektor. Har grodd bra uten også, men syntes at de røde plantene begynte å bli litt grønnere. Blir nok å kjøpe nytt rør i den armaturen som var der fra før også med refelktor. Da blir det sikkert nok lys. Vel 2x18 w med refelktor er jo ikke all verden. Burde vel hatt noe T5 og slikt fancy en leser om, men det får bli i et annet kar en annen gang.
Med mere lys i 98 literen har det begynt å komme litt alger på frontglasset. Ser ut som det brunalger. Litt på ene sverdplanten også. Skal reker oppi der når de kommer i posten i morgen. Mulig de kan hjelpe litt på mot algene. Hvis det blir mere så får jeg vel redusere lyset med 30 minutter.
Har kjøpt 10 reker som jeg venter på som skal gå i plantekaret. Forøvrig så flyter roten som skal i det karet enda, men den flyter mye lavere i vannet og skal ikke så mye til for å få den under vann. Håper det ikke går så lenge får den synker, da jeg har planer om å ha litt mose på den og slikt.
Den store roten i mallekaret flyter også. men både dolkestikk tetra og den lille golden nuggeten jeg har trives på undersiden av roten. Planen er å legg den skrått mot en sten når den en gang synker, slik det blir en glippe der. Håper de snart synker, slik jeg får innredet karene slik eg vil ha dem. Har ferie, og det er dritvær, så og ha litt å gjøre hadde vært greit. Er ikke helt frisk da, så om det drøyer noen dager så går det nok bra.
Scalarene i 250 literne vokser fælt om dagen. Tenker jeg må prøve å få solgt unna noen til høsten.
Regner med kjøpt og salg skal gå lettere når jeg skal pendle østfold-Trondheim så og si hver helg, og da ofte med bil. Forøvrig må jeg vel skaffe meg et lite hybekar til å ha på hybelen jeg skal også. Men venter med det til august.
Reker
Da har det flyttet inn en 11 reker pluss var vel med 1-2 på 1mm så si 13 reker i 98 liter plantekaret mitt. De gikk igang med å spise alger med en gang, så satser på de får gjort litt med de få algene som hadde begynt å komme. La klar en dott javamose på 15x15 cm de fikk hjemme seg for Blåguramien i. Satser på de ikke blir spist. De største har hils på Blågurami hannen uten at de havnet i munnen hans. De er nok store nok til at de klarer seg.
Filterbytte
Glemte å skrive at Eheim 1202 pumpen jeg hadde i 128 literen hadde stoppet i går. Aner ikke grunnen, når jeg rørte litt på den så startet den igjen. Satte inn en modfisert fluval 3 der i går og lot eheim pumpen fosette. Den hadde stoppet igjen i dagmorges, så den ble tatt ut. Satte inn en liten powerhead der nå, med litt blåsvam på. Er jo en _Eheim 2224 i det karet også, så er jo bra med filtrering. De siste er mest for å ta litt mere partikler og lage litt strøm. Kunne ikke se hva som hadde blokkert eheim filteret. Svampen så helt grei ut også..

Fulgte jo med et kar jeg kjøpte den pumpen. Men virket greit med en ny svamp og ny impelleraksling. Vurderer å kjøre den uten svamp som en sirk pumpe.. Får se, har jo nok pumper. Vurderer å kjøre igang 2215 pumpen i det karet og droppe de 2 invendige, evnt alle sammen, men da blir det vel så mye strøm at vann skvulper ut av karet..
L340
Da ble det en tur til Støren og handel av 7 stk L340. De ble plasert i 128 literen. Fikk samtidig noe å bruke skattepengene på, pluss jeg har fått godkjening av sjefen her hjemme nå også Regner med det blir handel i morgen( senere i dag ) Gleder meg som en unge.

Nå skal jeg inn og se på reker og L340 med lommelykt. Tittet så vidt på rekene tidligere i kveld etter lyset var av. de virket litt mere aktive i mørket. så hvertfall 4 stk uten å måte lete..

Kos og kaos
-blir et kort innlegg for har klart å slette det to ganger nå etter jeg har skrevet det før det skulle postes.

Nå står det tre kar på 140 liter på gulvet i stuen, en sump på 100 liter og på kjøkkenet står e reol. i mellom der ligger det strødd hauger med bakgrunner, lys, ledninger, rør, mere rør, pumper slanger kolber, dunker med grus +++

Fikk en ide på torsdag når jeg så reolen hos et medlem her at jeg ikke trenger stort kar på 500-1000 liter som jeg hadde tenkt å kjøpe, men en reol med flere kar, så jeg kan ha flere slag av de fiskene jeg liker best, nemlig maller. L-maller og coryer. Da hypancistrus spesielt. Siden eg fikk skattepenger på onsdag hadde jeg råd til en liten reol, siden den kostet lite i forhold til hvor fin jeg syntes den er.

Altså: reol med 3x140 liter hvor et er delt med utagbar glassplate, sump på ca 100 liter. overrenning. sirk pumpe på 8400l/H. 3 ubrukte bakgrunner, to stein og en rot/stein som bygger ut 5-15 cm om de står helt inntil bakvegg. Fikk også med to mindre flatere bakgrunner som passer i det delte karet. ( dvs en stor bakgrunn tilovers )

Dilemma: Montere bakgrunn foran eller bak overrenningsrøret??? Bak blir veldig trangt, men tror det er mulig. Da mister jeg ikke så mange liter men blir jo synlig avrenning. Forann så mister jeg mange liter kar og jeg må lage siler for avrenning gjennom bakgrunnen. Hvor får jeg tak i de, og hvordan setter jeg dem inn? Hva ville dere gjort?

Dillemma 2: Hvor mye silkon trenger jeg? Hvor tett må det være mellom bakgrunn og kar, helt tett, eller bare slik bakgrunnen sitter fast? bakgrunnene er litt korte, så glippen på sidene er ca 8-12 mm på hver side ( etter hvor jeg monterer, hvor skrått osv) blir det for stor glippe, kan jeg ikke bruke bakgrunnene? Må sove på dette nå, og så får jeg sette igang i morgen.

Håper jeg får silikonert ferdig i morgen, så får det tørke mens jeg vasker grus, og rengjør sumpen litt bedre. Fruen reiser bort så få rikke løftet på plass kar før mandag, men håper jeg kan få rmontert på plass rør og slitk da, og få vann i. I værste flal hvertfall innen onsdag så det er i gang og fått gått 1-2 dager før jeg drar på ferie, så jeg vet ting fungerer og der er tett. Får jeg det ikke giang før ferien, msiter jeg jo 1-2 uker av igangkjøringstid, så da blir det jo jul før det blir fisk i karet. legger ved bilde fra forrige eier, uten bakgrunner.
[External Image]
En del jobbing og mye resultat
Da har jeg stått på siden kl 10. Først 1,5 time med shopping.
Ble tur til Akvasia for å kjøpe siler, men de var tomme, men kjøpte sort silikon der, da den ikke var så dyr, pluss litt for. ble 3 med sort og en med blank silikon.
Så var det biltema, kjøpte gardintrapp, myggnetting ( i tilfelle ) hadde ikke hullsag jeg trengte der.
Så fargeglede og kjøpe Aceton, kjøpte 2 liter for viste ikke hvor mye som gikk, brukte kanskje en desiliter til sammen.
Så ble det Tam lade. Der hadde de akkuratt fått inn siler til bakgrunn så jeg kjøpte de 5 de hadde i sort.
Så til Clas Ohlson og kjøpe hullsag, holder til silikon, pluss det ble en pakke med timere til lys og en forgrening.
Brukte 1,5 time på shopping, var ikke så ille det.
Så var det å vaske kar. Gikk faktisk veldig greit. Borret litt hull i bakgrunne rtil sil ini mellom, batteriet på oppladbare drillen min er så elendig jeg måtte lade 2 ganger totalt.
Ene hullet ble 7-8 cm over bunn av kar, så blir rett over sanden. Andre hullet måtte jeg ta litt høyere. Bakgrunnene er såpass 3D at det ikke var lett å finne rett nok flate til sil. Satser på det holder med en sil pr kar. Åpmningen på den er jo dobbelt av dimmensjonen på avrenningshullet så må tette seg mye før det skjærer seg, og je gskal ikke ha så mye planter.
Silikonerte bakgrunnene forann avrenning. Fant ut i gårkveld at det ble finest og mye enklere å montere avrenning osv. Selv om det er trangt bak de. I det delte karet er det flate bakgrunner så de er bak avrenning.
Gikk en del silikon siden det var såpass glippe mellom siden av karet og bakgrunn, men gikk mye lettere en forventet. blir jo en bred fuge der, men ser ikke så ille ut.
Innimellom så vasket jeg litt i sumpen og vasket filtermediet til den. Filtermediet var eltt å vaske men selve sumpen tok litt tid. sepsielt første kammeret som jeg ikke fikk hånden nedi da det bare var 4,5 cm bredt. Ble bra tilslutt.
Det vanskeligste prosjektet var å få på plass karet øverst. !,75 opp til bunn av det karet, og samboeren er jo ikke så høy en gang. Karet veier jo ikke så mye, men det er null klaring mellom kar og reol, så det må føres inn 100% bent eller så knekker en av hjørner på karene. Etter mye overtaling så ble hun med på løftet rett før hun dro i ettermiddag.
Så var det å montere avrenningen. La en tynn runde med silikon før pakkningenen p åbegge sider av glasset. Den øverste dro jeg til litt for hardt, men berget pakningen uten den gikk helt i stykker og med litt ekstra silikon før jeg skrudde til igjen så tror jeg det skal holde bra tett. Etter tabben på første karet så var jeg mere forsiktig på de to neste og de gikk fint. Monterte opp retusystemet og koblet til pumpen. Snudde karet inntill veggen for å vatre og rette opp. Var faktisk i vater alle retninger. Ble skikkelig overrasket. Håper det forsetter med det når det kommer vann i også.
Så var det bare fylle opp filtermedie i sumpen og skru på lyset for å se hvordan det ble. Tok et dårlig bilde med mobilen. Er ganske så stolt av resultatet. Gleder meg til jeg kan fylle van i. Har skønt silikon må herde i 24 timer før jeg kan ha vann i. brukte totalt innkludert 1,5 time shopping 9 timer på hele jobben med alle kar og sump. Var ikke så ille det. Nå blir det å vaske gulv, pils o g så slappe av med å se på fotballkamp, evnt se på reolen om kampen er kjedelig
Legger ved bile av reol med kar med ferdig monterte bakgrunner uten vann .
[External Image]
Å fy flate!

Måtte bare si at den reolen der var skikkelig lekker!!

Det er når jeg ser slikt jeg har mer lyst på noe "skikkelig" og ikke bare sette "gubben" til å snekre en til meg
Takk for det

Til og med samboeren synes den er fin og står i stil med litt av møblene og stilen ellers, så var faktisk hennes forslag å kaste ut kjøkkenbordet og sette den der mellom kjøkkenet og stua. Jeg trodde det kom til å havne på dyrerommet sammen med de to små karene og hunden og papegøyen. Klarer akkuratt se den fra sofan. Gleder meg til å fylle oppi vann og grus i morgen og sarte opp og se at overrenning og slikt er tett. Så får den stå og gå og gå seg til i sommer. Har ikke planlagt en eneste fisk til den enda. Så det blir et prosjekt det også. Den er jo så fin at en kan sitte og se p den uten fisk også
Vann og grus
Da var reolen fylt med vann og jeg har fylt på grus i de to øverste karene. Alt er tett og fint. Vanskelig å få stilt gjennomstrømningen så det er bra med strøm og ikke det tømmes i ene enden av sumpen og nesten renner over i andre. ( litt kraftig sirkulasjonspumpe)
Synes også det er litt mye sildring.
Noen som har noen tips for å få bort sildringen?

Ikke bestem meg for substrat i det delte karet enda. så venter med det.
Da surrer og går det her. Den lille roten ejg har hatt 3 uker eller noe slikt i en bøtte mens jeg ventet på den skulle slutte å flyte sank i formiddag. Den havnet i det øverste karet i reolen nå. Den var uansett litt for stor for plantekaret syntes jeg. Den ståt nå så den dekker direkte innsyn til sile i bakgrunnen.

Driver og tenker på fisk til karene. Satser på et med L-maller, da det i midten. L134, L333, L066 eller L270 er det jeg har mest lyst på. Og seff L-046 men de får isåfall et eget kar og ikke i reolen.

Har også tenkt å bruke halve førsteetasjen til artskar til noen coryer. 12-15 coryer må en vel kunne ha i en 70 liter? Er mange kule så vet ikke hvilken enda. Noen som har noen forslag.

Andre halve førsteetasjen vet jeg ikke, er greit å ha noe ledig også men blir nok fort fylt opp med noe.

Hva jeg skal ha i øverste karet er jeg ikke sikker på. Kanskje noen dvergscalare? eller blir det L-maller der også..

Lurer på om jeg skal ha sort sand i ene eller begge karene nederst. trenger ca 8 liter pr halvdel om jeg ikke har regnet feil, og de selger 8 litere med sort sand for ikke så ille penge på akvasia så jeg når jeg var der på lørdag.

Forøvrig er det bra jeg skal dra bort 1 uke snart, så jeg slipper å sitte og se på en tom reol uten fisk. Da får den litt tid å kjøre seg inn på.

Forøvrig har temptaturen steget fra en ca 8 grader når jeg fylte karene til 17 grader nå. Det bar med romtempraturen. Vil ikke bruke strøm til å varme opp et fisketomt kar.

Tror jeg må sende inn en bestilling til på mallehuler, evnt jeg får se om jeg lager noen selv. Har jo mye silikon igjen, men så er det å kappe skifer, har jo ikke noe verktøy til slikt. Kjøpte jo nettopp 5 skiferhuler, og tenkte da hadde jeg hule ri mange år, siden jeg bare trengte to. Men så solgte jeg videre en til svigerinnen min og resten er i mallekaret og en i hovedkaret. Treger uansett flere av minste størrelsen, har bare en liten og en mellomstørrelse.
Substrat og litt planter
Da har jeg vært på Akvasia og handlet fin sort grus/sand til det delte karet nederst. Kjøpte også med 5 små røtter og noen få planter.

Har vasket grusen og fått i karet, Samme med røttene og de få plantene. Skal ikke ha så veldig mye innredning i karene, men blir vel litt planter til og må enten lage mallehuler eller kjøpe

legger inn bilder, som er tatt i dagslys med mye refleksjoner. får ta noen bedre bilder senere. er jo lyst døgnet rundt nå :S

nede til høyre
[External Image]
nede begge
[External Image]
øverst
[External Image]
midten hvor det ble plantet og pyntet mest
[External Image]
hele reolen
[External Image]
oversiktsbilde
[External Image]
Knipset litt i 250 literen på vei til datan og legger ved bilde av den største scalaren min.
Så også noe som lignet på lek blant to Trillinetus, men de forsvant under roten når jeg kom.
[External Image]
[External Image]
Ferieklargjøring
Da er jeg igang med vannbytter før ferien. Bytter 30% i alle karene før jeg drar. Utenom Reolen, den bare fylt ejeg opp til maks. På 5-6 dager hadde nivået sunket 5-6 cm i sumpen pga fordampingen ( er jo ikke dekkglass og er åpent på sidene. Jeg målte og fant ut at den kunne synke 10 cm til før nivået var nede til toppen av srikulasjonspumpen. Fylte opp 2 cm mer en det var, så da har jeg ca 18 cm ned til pumpen. I og med jeg skal være borte i ca 10 dager så tenker jeg det skal gå bra, og at ikke sumpen går tørr. Har også redusert gjennomstrømningen noe, og satt utløpet i alle karene under vannn, pluss redusert lyset med 2 timer pr dag for mindre varme. Tenker det skal gå bra da.
Kardinaltetraen i 250 literen stimet bra sammen under vannbytte nå, så jeg kom p å prøve å telle dem. Kom til 37 ene gangen og 38 andre gangen, så er flere n jeg trodde.
Scalarane er blir redde under vannbytte siden jeg ikke skrur av filteret. De er ikke glad i lyden når vannet treffer overflaten. Men de digger kaldtvannet og sloss om å komme nærmest utløpet på slangen med nytt kaldt vann.
Lagde en skifer hule i dag. Var på Right price tiles på tirsdag og lurte på pris på skifer og slikt utstyr til å kappe. Vannsag kostet 5-600,- for den simpleste og skiferen var 100,- for kvadraten for 30x30. Synes ikke jeg kan begynne med en svær skifersag oppe i leiligheten her, det får vente til jeg bor mere landlig. Men gutten tilbydde seg å kappe opp skiferen om jeg hadde mål. Dro ned med mål. Var ned ei går men da hadde de ikke kappet enda, pga mye å gjøre. I dag hadde de kappet opp en flis og fått til materiale til en hule. Så hadde de funent ut at det var for mye jobb å kappe det for meg alikevel og forslo nok en gang jeg kunne kjøpe en egen vannsag. Fikk nå skiferen til den ene hulen gratis, så dro hjem og silikonerte den sammen. Skiferen var jo ikke så 100% flat som den på de hulene jeg har kjøpt her på AF, men men litt retting av dårlig saging, så ble resultatet ganske så bra når jeg silikonerte det sammen. LAgde en hule med håpning på 27 mm som jeg satser på er passe til L340 mine. De får få hulen når ferien er over.
Da var det ferie og håpe at det går bra med karene første gang de er alene hjemme over så lang tid
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap