PG's fiskebrygge (side 6)

Ble en ny Blågurami hunn i går. Etter en del jaging fra både den gjenværende hunnen og hannen så ser det nå ut som de har roet seg.

L-340 syntes jeg vokser så fort, så jeg bestemte meg for å bytte om dem med L-333. sistnevnte er jo bare 6 stk på 3 cm++ mens l-340 er 11 i div størrelse fra nesten utvokst til 3 cm. Litt jobb å sjonglere dem om, men gikk greit. Fange fisk i kar som starter 180 over bakken og ender 215 over bakken er ikke så lett. De minste prøvde å gjemme seg i krinker og kroker i bakgrunnen, men fikk lurt dem ut til slutt. Satte også inn en liten sirk pumpe i den 70 literen som ikke har direkte vanstrøm i går. Satser på det hjelper så jeg slipper å slamsuge hver 2-3 dag men bare en gang i uken. ( ikke så lett å få slamsugd når en er på andre siden av landet) Fruen er jo her og kan bytte litt vann og mate, men vil ikke la henne få for mye jobb, da blir det protester.

Forøvrig er L-046 mer og mer fremme.

Talte litt reker i stad og vsar minst 20 i karet og så minst 2 stk som hadde havnet i sumpen. Er nå fire stykk som har rogn mellom beina, så blir vel snart flere reker også.

Satte inn en vanlig skiferhule i storkaret og den store keramikkhulen. Den "lille botian" på 14 cm hadde nemlig kastet uten Golden nuggeten fra hulen hans, så han fikk en ny. Ingen har turt å undersøke den store hulen enda, men den er stor nok til at botian på 18 cm kommer inni.
Squash
Har jevnlig gitt squash i alle karene, men har ikke blit rørt i reolen, men i natt så hadde L-333 spist bort nesten alt det grønne på sin cm kjukke bit, L-340 hadde også spist litt. Pleier la bitene ligge litt over et døgn før jeg tar dem ut.

Praktbotian har vært i storform siste dagene og svømmer høyt og lavt. Når de driver på slik så får jeg lyst å ha et stort kar med mange praktbotiar. Var to stk på 10 cm til salgs på tam på tirsdag. Men tørr ikke ha mere belasting på 250 literen.
Da ble det til at jeg handlet 3 Zebraer til så nå har jeg 7 stk, fra tre forskjellige kull i karet mitt. Tenker det blir en fin gruppe når den vokser til

Fra i morgen skal jeg ukependle og fruen skal fore fisk og passe karene. HEldigvis deler hun en del av interessen min, spesielt for maller

I går kom det det utbruddet fra kjøkkenet, da tre av Zebranene lekte rundt i karet midt på ettermiddagen.

Tar med 4 Scalarer nedover til Østfold i morgen.

Må også kjøpe meg et kar på 50-100 liter som jeg kan ha på hybelen frem til jul. Kan jo ikke gå hele uken uten å ha noe kar og hold epå med, og kun ha tilgang til akvarier i helgen
Abstinens
Sukk

Har begynt å pendle og sitter på andre uken nede i østfold langt fra akvariene og fiskene mine. ( og alt annet ) Skal være her nede frem til jul. HAr bare en liten hybel, og hadde tenkt å få meg en 50-80 liter her, men vi skal bort noen uker mitt i kurset , så da tar eg ikke sansen på det. REkker knapt å kjøre inn ett evnt kar, og få kjøpt fisk før eg skal være borte og da har vi kommet så langt i perioden det nesten er på tide å få transportert karet hjem.. Skal jo begynne å flytte før eg er ferdig på kurset her også, så har nok kar å få flyttet..

Får klare meg med å være helgeakvarist. Var innom Tropehagen på Mosseporten forrige uke. Ikke mye å skryte av akvariedelen der. Må innom dahls i moss en dag snart. Men vet ikke om det er så lurt for dab lir vel abstinensene større.

Karene hjemme haddde klart seg fint første uken. kørte vannbytter og slikt i helgen. Samboeren forer jo. HAdde foret litt lite i 250 literen. en del planter var spist, så beordret mere foring der. Syntes også den lille Golden nuggeten så litt pjusk ut, men syntes den kviknet til i løpet av helgen.

Fikk en pakke med ca 30 eplesnegler på torsdag. Samboeren ble sur, og det skjønte eg når eg kom hjem på fredag ettermiddag. Det var kanskje en halv dl med vann på de sneglene og de fleste var døde. De fikk mere vann og plukket ut de som rørte på seg i løpet av helgen. det var 7 stk totalt. de andre fløt, eller rørte seg ikke. De syv var ikke akkuratt spreke de heller, men håper de klarer seg.
Liv og død
Driver som nevnt og pendler, men samboeren er flink og mater og fyller vann og skifter vann ved behov.
For to uker siden så fant jeg den minste Golden nuggeten død når eg kom hjem. Tror rett og slet den har fått for mye tyn av den store GN og Ancistrusene i karet. Var litt for liten når jeg kjøpte den. Første fisken av verdi jeg har mistet, så litt trist. Bare mistet noen få Kardinal tetra før.
Rekene i reolen formerer seg i rasende tempo. Samboeren ringer oppglødd og forteller om minireker flere ganger i uken.
I dag ble det en gledelig overraskelse, når jeg sjekket mallekaret, som har 11 dolkestikktetra, litt eple og sandsnegler og en stor gammel ancistrus og en ung hunne. Har lurt på når det skulle bli action i det karet, og i dag så jeg en ancistrus yngel som pilte rundt i karet. Hentet lykt og lyste inn i hulen og der lå det masse yngel rundt hannen, og noen helt ute i åpningen.
Første yngelen jeg har fått så dette er en merkedag Har jo sett inni helgene før, men ikke sitt noe egg. Har jo vært mye vifting siste månedene så viftingen sist helg regnet jeg ikke med var noe spess. Hunnen har vært veldig feit i det siste da, så er nok rom for mere egg og yngel etterhvert.

Sclarene vokser. Ser ut som det er dannet seg to par da det er to og to som henger mye sammen og to som virrer rundt på egenhånd. Ikke vært så mye knuffing der i det siste, men må nok selge hvertfall 2 til rimelig snart. Noen i Trondheim som vil ha fin scalare billig? Kan prøve å fiske ut et av "parene"

Sist helg fikk jeg siste reolen med 6x112 liter i hus. Den skal ikke settes opp før i desember når jeg flytter. Fikk svar på boligsøknaden min denne uken. Får enebolig med kjeller og garasje/carport. Så nå blir det akvariekjeller på meg. Tror det er en stor tv stue i kjelleren på boligen som blir akvarierom.

Forøvrig så har ancistrusene i 250 literen blitt veldig store noen av dem, Største hannen har fått skikkelig med barter nå. Var jo første fisken jeg kjøpte så den er litt spesiell. Er 3 hanner og to hunner der om jeg ikke tar feil.

Går mye i dyr i helgene. Hele sist helg gikk med til hundeutslling. Trondheim hundefestival. Både jeg og Ask debuterte på utstilling. Ble BIR og BIG valp begge dagene så noe særlig bedre start kunne vi ikke fått.

Er deilig å komme hjem i helgene til samboer, hund, papegøye og akvarium..
God trim
Da har jeg vasket alle seks akvariene i den nye reolen min. Har i tillegg vasket grusen som var i dem. I og med jeg har dem lagret i kjelleren og bor i tredje etasje så ble det litt jobb. Ganske mange turer opp og ned fra boden til badet og ned igjen med tunge løft. Sliten nå.. Heis hade vært fint. Bli godt å flytte i hus og ut av leiligheten her om 3-4 mnd

Synes det var litt få yngel i mallekaret når jeg kom hjem på fredag. Sjekket pumpen og fant 6 stk der. Satte blåsvamp på innsuget så får håpe det ikke forsvinner flere. Trodde ikke de skulle komme gjenom de små åpningene der, men det gjorde de. Er ikke så mange yngel tror jeg. Bare en 12-15 stk, men er jo første gangen. Tror forøvrig det er nye egg i hule. For hannen ligger godt ine i hulen og kommer ikke ut.
Eplesneglene i 250 literen hadde laget to store klaser med egg oppunder lokket, men de var helt uttørket. Uansett så hadde de ikke hadde sjansen i det karet med praktbotian som tar alt av snegler som er smått. Hiver jo oppi masse sandsnegler der, men de forsvinner fortere en jeg klarer plukke dem fra de andre karene.
Ga squash i reolen på fredag, og den forsvant over natten hos både 333 og 340. 270 hadde såvidt rørt den litt.
Høstferie
Skjer ikke så mye nytt. Har høstferie så karene får litt ekstra stell. Yngelen vokser veldig fort og er ikke lenge før den er 2 cm ( inkl halen) når jeg teller så ser jeg 8+ hver gang. Da med stor mulighet for at noen gjemmer seg unna.

Praktbotiane mine vokser. Den største mest i omkrets, mens den minste vokser all over. Begynner å bli lite snegler i de andre karene som jeg kan plukke og hive oppi til dem. Vurderer å kjøpe litt sandsnegler så de får mere å kose seg med. Lurer på hvor mange tusen snegler de har fortært i sommer. Det er mange..

Ancistrusene i 250 literen begynner å bli voksne. Den største hannen har okkupert den ene hulen og ligger og vifter i åpningen og ser ut som den er klar for å få besøk av en hunn.

Har fremdeles seks Scalarer, me er ikke noe knuffing lenger så da får dem gå sammen litt til, men om noen har lyst å kjøpe to stk så går dem billig.

Gleder meg til å flytte og få satt opp den siste reolen. Blir bra og doble antall kar i drift. Et storkar stå også høyt på ønskelisten men vaskemaskin/tørketrommel, ny sofa, nytt kjøleskap må komme forann på listen.
Da har jeg solgt unna en god del reker i går og i dag. Hver gang jeg har "tynnet ut" og det ser tomt ut så synes jeg det er like mange når jeg kommer tilbake til karet litt senere. Nå er de som er igjen så små de må vokse en stund før de evnt selges. Regner med jeg selger unna noen flere reker før jeg flytter i desember. Dårlig buttikk å fore opp fisk og reker for å selge dem. Tipper foret koster dobbelte av hva en får for fisken.
Forsvant to Scalarer til i kveld også. Så nå er det fire igjen. Litt tomt i 250 literen nå. Må ta en opprydning der til helgen. Golden nuggeten har spist alt av planter de nederste 15 cm så det er tomt på bunn. På toppen har det vokt desto mere og er bare en klase med planter på ene halvdelen. Må få rensket den klasen og plantet noe mere nede på bunnen. Mere agurk og sqush må til for å stille sulten på den Nuggeten. Den har ikke vokst så mye på lengden, men den har blitt mye rundere.
Skulle ta bilder av karene tidligere i dag, men kamera var tomt for strøm. Får se om det blir bilder litt senere en dag.
Da har to av de siste fire Scalarene virkelig funnet seg et hjørne i 250 literen som de liker. Ikke sett noe pussing eller slikt enda. I ancistruskaret så var det plutselig en 3 yngel som var under halv størrelse av de andre, pluss jeg talte 12-13 i steden for 8-10 som tidligere. Tror det har kommet et lite kull til jeg. Var også en "maiskolbe" oppunder toppen av karet. Den så fin og fuktig ut så mulig det kan bli noen små epliser.
HAr skiftet vann i alle karene i dag, pluss ryddet kraftig opp i 250 literen. _Ble mye bedre å se på der. Flyttet en del av plantene bort i fra midten og mere bak og ut til sidene.
Blågurmai yngel!!!!!
Kom hjem etter 3 dager borte denne uken og det var hundrevis på hundrevis av 1,5-2mm store yngel i Gurmaikaret mitt. Umulig å telle, men tipper det er godt over 150 kanskje over 200 også. Det har gått en hann og 2 hunner i denne hundreliteren i en god stund nå, sammen med noen eplesngler og muligens er det reker i mosen, det vet jeg ikke for har ikke sett noen siden i sommer. Karet er helt overgrodd med en stor mosedott midt i på 30 x20x20 cm og over og rundt der er det vasspest. Halve overflaten er dekket av cuba som jeg prøvde å plante i sanden men som løsnet og som er blitt flyteplante og gror som bare pokker.
Prøvde å justere vannhøyde alt fra 10 cm til fylt kar hele våren og sommeren, men ikke noe skumrede, har god filtering med minimal sirkulasjon, uten det hjalp. Har gitt opp hele greia nå siden jeg pendler, men når eg kom hjem i dag så var det yngel over hele karet så langt øye kunne se.

Ene hunnen har jo vært så stor jeg trodde hun skulle sprekke, hun var nå normal størrelse, så ikke noe skumrede eller noe før jeg dro heller, byttet jo vann forrige fredag var det vel sist.
Begge hunnene går oppi karet enda. Hannen så noe medtatt ut med en ørliten rød flekk til høyre for munnen. Ene hunnen har gjemt seg i to månder og var heller ikke fremme nå. Bare ene sjelden gang for å spise.
noen bilder til av hele karet, med moren på ene bildet
Da har jeg gjennomført ukas vannbytte i alle karene utenom Guramikaret. Ancistrusyngelen vokser som bare, og de største er nok over 3 cm medregnet halen nå. Gurmaiyngelen har vokst merkbart over natten, ser ut som at tabmin som løses opp er næring de får i seg, pluss ser det er en del som er interesert i eplesneglene og holder til rundt dem. Har sittet lenge og fulgt med, er lite jaging mellom hann og hunner og ser ikke ut som noen av dem tar yngel enda. Lar dem derfor gå i karet intiv videre. Karet er så tett beplantet at halve karet er vanskelig tilgjengelig for den voksne fisken, så noe yngel bør klare seg. Så spørs det om det blir nok mat til dem.. Jeg kommer ikke til å klekke artemia, men har noe ferdig klekket jeg vil prøve. Hvis de er halvparten så glupske som foreldrene så spiser de alt som rører og ikek rører på seg.
Er også to "maiskolber" som henger i to av karene, så kanskje det bli små eplesnegler på meg også Artig med all "actionen" i karene. Fikk plantegningene på huset jeg flyttet til i rundt nyttår, og det har kjellerstue på 18,5 kvm som antagelig blir akvarierom, pluss det er en stor hall/gang i kjelleren som det evnt kan stå kar i om det blir fult i kjellerstuen.
Flyttet over mor og far-gurmai i går kveld. Var ikke noe spessiell jaging eller noe, men samboeren ville gi yngelen enda bedre sjanse så da ble det fanging. Siste Gurmai hunnen som har vært lit stusselig og gjemt seg mye i det siste lot jeg være igjen for å se om den kom mere frem og fikk lagt på seg litt. Så forholdsvis frisk og rask i går kveld. Så den ikke i dagmorges, men nå i stad så lå den med buken i været. Et par små sår hadde den og var enda tynnere en den så ut i live. Er den andre hunnen guramiparet har tatt livet av. Har ikke vært så mye jaging, men mere de andre hunnene har gjemt seg og derfor ikke fått i seg nok mat er min kon konklusjon. Dette til tross for jeg har foret kraftig og har sett de har spist. Er forøvrig mest den andre hunnen som har sjfet og ikek hannen. To hunner på hver hann fungerer hvertfall ikke på mine gurami. De oppfører seg mere som et Scalare par.
Nå er det bare yngel og eplesnegler igjen i karet, så får vi se om det vokser opp noen.
Guramiparet går i ancistruskaret. Yngelen der er så stor den ikke vil bli spist, men de gjemte seg med en gang gurmaiparet kom oppi.
Da har jeg vært bortreist siden mandag, men samboeren har vært flink og foret guramiyngel. De har vokst nesten til dobbelt størrelse på en uke nå. Er nok en del mindre, men fremdeles alt for mange til at de lar seg telle. Ser også ut som det kan ha komemt eplesnegler i det karet i løpet av uken
Da er Guramiyngelen blitt ti dager. Holdt linjal over vannflaten i går for å anslå størrelsen på de små rakkarene og vil tippe de nærmer seg 5 mm nå. Har vært litt fra fall, men fremdeles veldig mange igjen. Ser ut som de spiser bra. Forer med knust Tetra tabmin, knust flaksfor og avskallet artemia. Forøvrig kommet enda en "maiskolbe" i det karet, så virker som eplesnglene der koser seg om dagen. Blir nok en del restfor på dem. Gurami foreldrene virker å kose seg i ancistruskaret. Ikke sett noe jaging annet en etter mat. Ancistrus yngelen har kommet litt mere frem igjen etter de gjemte seg når guramienekom oppi og de vokser også bra. Nsart klar for evnt salg, ikke det er så travelt med det, men greit å bli kvitt dem før jeg flytter i desember.
slik fisk har jeg og men bare en igjen og jeg aner ikke om det er en hann eller hunn,
det er Agazzi gurami den heter ja?
hehe så en gang jeg var der Marit zoo at de saltet ja bra for fisken sa de, bare helte i ikke noe mål her gikk det p øyemål brukte vanlig Jozo husholdningssalt uten jod da
Da var jeg hjemme igjen. Nok en helg i trønderhovedstaden. Rukket å ta vannbytte i alle karene alt. Guramiyngelen er nå ca 1 cm, og de begynner å få blåfarge også Har vel forsvunnet noen få til i løpet av uken, men virker stabilt på det antallet de er på nå. Vil tippe et sted mellom 50 og 100.
Cory
så idag at 2 av minne coryer var døde hmm lurer hva som kan til dette? kan jo være så mye da men målte ph for 2 daga sia den var da ok/bra
Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap