PG's fiskebrygge (side 7)

Ser du har to små kar, hva har du oppi dem utenom Cory? Hvor lenge har du hatt coryene? Ser ut som du ikke har sand som substrat på ene bildet på profilen din? Har du sand i det karet du har coryer? Har du målt andre vannverdier en PH?`Nitrit og nitrat feks? Har du byttet noe vann?
det er ikke det akvariet som vist på bildet, kjøpte meg ett 106 L for ca 2 uker siden (privat) så coryene fikk jeg med meg er en del nedi dær av dæm,da var det bare litt vann i akvariet så fikk dæm nytt el fylte på vann etter vært da, løpet av den dagen slik at pumpa fikk vann over seg.så målte ph da for ca 2 dager sia den var slik den sku vær nitrir og slikt har jeg aldri målt
det er sand i dette akvariet som jeg kjøpte nå da pga alle bunn fiskene i det,
Hvis filteret var avslått over en lengre periode, og spesielt om det ikke var under vann hele tiden er det store sjanser for at filterbakteriene er døde. Da er det godt mulig at du har enten nitritt eller ammoniakk i karet ditt. Forebyggende vannbytte bør du ta nå, og se om du kan få skaffet deg dråpetester, evt. ta med en vannprøve til butikken.

Ved fiskedød er det ytterst sjeldent at Ph har noe å si, Ph dreper kun om det har blitt brå endringer.
oki ska prøv dette rart ingen andre har død da bare de 2??
Er nok store muligheter for nitrit hvis dette karet har kjørt i to uker. Forskjellige fisker tåler jo minde en andre. Har skønt en del coryer ikke tåler allverden av dårlige vannverdier. Kann vøre dette bare er starten på nitriten og at det kommer mere etterhvert. Du bør som elin skriver få sjekket vannet og ta daglige vannbytter på 30-50%
takk for rådet jeg tenkte ikke helt herregud tenkte jeg da jeg kjøpte akvariet var d jo med slike flasker til å teste nitriten har gjordt d nå da så ja du hadde rett rød farve vaaart prøven så no ha æ skifta ut 2 bøtter med vann i akvariet, det er en del forskjellige coryer i akvariet husker ikke navnene på alle jeg men Slerbai? agassizzi ,antisistrus albino pansermalle og noen andre ellers er det flekksportetra trur den heter d ett el ana me det navnet husker ikke (dårlig husk hehe changa Rhanga noen få tetraer gull barber og ballong molly, og 3 eplesnegler da trur d var alle.
hun jeg kjøpte detg av fikk mye egg fra coryen da var hennes stoltheter så kjedli vis ikke jeg får de til da er det oe jeg har gjort for det ble for mye Nitrit da?
Rødt resultat? oi oi, du må nok bytte adskillig mer enn 2 bøtter hvis karet er på drøyt 100 liter. 50% vannbytte i dag, 30% daglig fremover til nitritten er på null.

Har du et filter i et annet kar som har gått mer enn 4 uker kan du ta ut svampen fra det filteret og skvise svampen skikkelig oppi den nye filteret for å kickstarte og gi en del bakterier.

Og nå føler jeg veldig for å gi en uforbeholden unnskyldning til PG for at tråden hans blir fullstendig kuppet....

Lindis: har du flere spørsmål tror jeg heller du skal starte en egen tråd, så ikke PG får så mye i tråden sin som han ikke har noe med

PG: ser du er plussmedlem, så du kan kanskje slette litt så du får ryddet opp i tråden din Skal forøvrig sette meg ned å lese hele tråden, noe av det morsomste her på AF er å lese om hva som rører seg i andres kar hehe
Gjør ikke om det er noe som ikke omhandler mine kar i tråden min, trodde jo nesten at andre ikke kunne poste i den, siden det aldri kom noen kommentarer.
Prøvde å ta bilder av Guramiyngelen i gårkveld, men ikke så lett. De jeg fikk knipset ble bare en flekk som en måtte vite var yngel og ikke en flekk på glaset.
Forøvrig så er de største godt over 1 cm nå og har fått farge på hele kroppen og halen har begynt å få tydelig splitt. Artig dette her. Forøvrig er mor-gurami klar for en ny runde med egglegging, hun ser feit og fin ut der hun suser rundt i Ancistruskaret.
Var kommet en ny "maiskolbe" i guramikaret i går også, og den forrige var brutt helt fra hverandre, så regner med det har kommet flere eplesnegler der. Blir vel litt ekstra mat på dem nå som ikke de to hole guramiforeldrene er der. Men yngelen begynner å bli bra hol den også. Nå plasket det i vannflaten etter jeg foret dem i dagmorges.
Da var jeg hjemme igjen nok en helg til samboer, hund, papegøye og akvarium. Gurami yngelen vokser bra. De største har nå tydelig guramiform, pluss de har fått de to mørke flekkene på siden. Det er vel blitt nmoen ferre yngel, men en god del enda. De er blitt litt mere sky virker det som. To skadde kirsebærreker som jeg hadde oppi karet der for en del uker siden så nå fine og friske ut, så slapp oppi to hanner for å se om de trives og yngler der. Forøvrig så ser det ut som det har kommet en del nye reker hos L-270 i reolen også. Ikke noen i de andre 3 karene i reolen. Rart...
Kan også tikke av for oppdrett av eplesngler. Nå er det så mange små eplesngeler i guramikaret at jeg vurderer å plukke og gi til praktbotiane. Er to nye maiskolber under glasset der også.
I ancistruskaret får de hvertfall nok mat. Synes nesten yngelen er blitt feit. Fisket opp en og tok i guramikaret, bare for å se om det blir stor forskjell på vekst.
250 literen ser forsatt litt herjet ut. Er litt alger på plantene som samler opp grums og da ser det ikke så pent ut. får se om jeg tar en oppfrisking senere i dag eller om det blir neste helg. De fire Scalerene som går der er litt av en gjeng. Virker som de skifter partnere og slikt annenhver dag. Ene øyeblikket går tre av dem sammen, så er de to mot to, og så er det tre andre. Har vært en som har vært litt større en de andre tre, men nå har de snart tatt den gijen og er jevnstore. Tror de blir enda litt større, men ikke så mye. Begynner å bli skikkelig flotte nå
Reolen er det ikke så mye nytt å melde om utenom flere reker, pluss nok en skadd reke hos L-046.. Alle mallene vokser. Godt mulig det er noen som kjønnsmodne både av L-340 og L-270 nå. Burde vel tatt en runde og sett om jeg kunne sett noen kjønnsforkjeller på dem, men gidder ikke stresse siden jeg skal flyte snart. Beste er jo om de venter med å yngle til rett etter jeg har flyttet. Satser på halv/helautomatisk vannbytte på begge reolene når jeg komemr på plass i nytt hus. Skal overta om tre uker og da setter jeg op pden tomme reolen med en gang. Da er den klar til å få innbyggere i romjulen. Gleder meg til å få akvariekjeller
noen bilder av yngelen. Ikke lett å få tatt bilde av noe så smått uten skikkelig utstyr.
for en uke siden
[External Image]

i dag
[External Image]
[External Image]
Noen bilder til
Sjefen i stimen med dolkestikktetra. Den er mye større, rødere og har mye lengre finne en de andre. Passer på resten som en hauk, hvis noen er ute av stimen med ti cm, så er den rask på pletten og jager dem inn i stimen igjen. Dolkestikktetra er favoritttetran min for øyeblikket.
[External Image]
[External Image]
Far ancistrus men en liten krabat foran seg
[External Image]
matvrak
[External Image]
Da var ukens vannbytter gjennomført. Ikke så mye jobb og trivelig å studere fiskene og den forskjellige adferden når sikrulasjon forsvinner og det kommer kaldere vann til gards.. Spesielt mallene er mye fremme og jager litt på hverandre når det stilner. Benyttet også aneldningen til å fiske litt reker opp fra sumpen. Tipper jeg fisket opp ca 20 reker. Er vel en 3-4 igjen, men de vokser nå bra så de får være der til jeg tar en ny runde med håven. Vil anslå at jeg har en ca 150 reker tilsammen i reolen nå, ikke så mye msått som i sommer men er en del yngling enda.
-guramiyngelen vokser som bare juling. Prøvede å telle/anslå antall yngel etter vannbytte i stad, talte da 50 stykk i bare en liten 1/3 av overflaten, så er nok over 100 yngel enda. de største er vel rundt 1,5 cm nå. Det syder og koker i overflaten når jeg forer. Akkuratt som i en laksemære..
Var på hundeutstilling i går. Fikk BIR, men ble bare BIG3, gruppefinalen ble for sent på dagen og hunden var skikkelig lei.
Guramien vokser , eplesneglene formerer seg verre en både pestsnegler og sandsnegler, 3 nye maiskolber denne uken. Største Gurmaiyngelen er over 2 cm Nå er de 5 uker så snart kan jeg reigstere dem som oppdrett. Ancistrus sp yngelet vokser litt saktere nå, de er 3-4 cm og er vel store nok til å selges. Nå skal jeg på posten og hente pakke fra aquamania, blåsvamå og sirkpumper for å lage hjørnefilter i 5 av karene i 112 reolen. Med hjørnefilter så har jeg nok til 3 filter til hvert kar. Regner med jeg kjører i gang med en fluval 2-3 + hjørnefilter i hvert kar. så kan jeg ta ut små filterene og sette i de andre karene når jeg flytter dem.
Pumperens
Oppdaget når jeg kom hjem på fredag at eheim ecco pumpen i guramikaret hadde merkabart dårligere gjennomstrømning. Utsatte rens til dag, da dette ikke er favorittsysselen min. Trådde til verks nå, akkompangert avDDE på full guffe mens Pippi den Grå Jackoen vår synger og plystrer for full hals. Stoppet kranene, ut med skuffene og sjekker de. den hvite svampen var full av gørr, så ut med den og inn med ny filtervatt, oppi bøtta med det og sette ignang. 2minutter og pumpen fungerte som ny
Forøvrig har jeg klart å for emed så mye sandsngler til botiane i 250 literen at de ikke har klart å spise alle. Så i dagmorges spor etter sandsnegler som hadde krøpet rundt på bunnen i nattens mørke. Ha foret med ca 50-100 sandsnegler hver helg nå i hele høst. Botiane har blitt skikkelig feite, og ligger bare i keramikkhulen sin og sløver. Er ikke fremme ved foring en gang lenger. I løpet av siste uken har de også satt til livs den ene store eplesneglen jeg har i 250 literen. har to der som er på en 4 cm + i diameter og den ene var bare tomt skall oppdaget jeg i går.
Faen faen faen
Skulle skifte litt vann på reolen før jeg dro tilbake for helgen. Har skiftet vann slik på samme måten minst en gang i uken i ett halvt år, men i dag gikk det til helvete. Vannet ute har blitt mye kaldere i det siste så vannet jeg fylte på var for kaldt. Tre stk l-046 lå plutslig med buken i været. jeg fisket dem fort som f opp i en bolle og fikk oppi vann som hadde normal temp. etter litt over et minutt så kviknet den største av dem til, men de to andre var ikke å redde En kjip slutt på en fin helg.
Lærdommer: pass på temp når du skifter vann, kaldt vann kan legge seg i et eget skikt i bunn av akvariet om sirkulasjonspumpene ikke står på.
-ikke kjøpt så så dyr fisk så ung. Greit jeg har hatt dem siden juli/august, men de var noen mnd for små når jeg kjøpte dem, og har vokst sakte.. Var vel 3-4 cm nå ..
Reol med 6x112 satt opp
Dagen i går var IKKE dagen å kjøre med henger bak en Avensis med forhjulsdrift.
Kom hjem sent torsdag, så rakk ikke å ordne henger da slik planen var, så måtte leie på statoil. Der hadde de ikke den minste typen jeg trengte inne, og jeg tok en mellomstor henger, selv om jeg viste den var i største laget. Fikk lastet opp akvariene og alt utstyret, pluss litt ekstra akvarieutstyr. Turen gjennom Trondheim tok 1,5 time, mot normalt snaue ti minutt. Veien fra Tronheim til Flakk var bra, så jeg så lyst på å komme meg trygt frem. Fra Rørvik var det derimot bare brøytet frem til avkjøring til vanvikan, og i bakkene etter der var det bare spor med speilblank is og mye snø i mellom. Ikke sjanse å komme meg opp der, så måtte sette fra meg hengeren. Kjørte de 7-8 milene for å ta over huset, kom frem 1,5 time tter avtalen, men hadde fått ringt og sagt fra jeg kom for sent. Fikk tømt bilen for hund, bur, og utstyr, og så ble det frem og tilbake 15-16 mil for å tømme hengeren. Fikk plass til alt det resterende i bilen når jeg demonterte reolen helt. Hadde ikke hatt plass til en fluval 2 til.
Monteri ngen av reolen gikk veldig greit. laget hjrønefilter i 5 av karene, foruten kniven var litt sløv så gikk det bra. MJ1000 pumper og blåsvamp, pluss litt slange. Tok bare 2-3 minutt pr kar. Grusen og san var ferdig vasket så den var bare å hive oppi. Fylte et kar mens jeg gjorde klar det neste. Brukte ca 1,5 time på å montere reol, vatre opp, ordne hjørnefilter i 5 kar, fylle substrak, røtter og vann, og bygge om 4 fluval pumper med blåsvamp. Håper bare ingenting skjører seg, da jeg ikke får kontrolert at ting er i orden på minst en uke:p Tror uansett jobben ble vledig bra til tross for kort tid som kvalifiserte til Guinesss book of records. 4-5 uker nå så har jeg 6 kar klar til å ta i mot fisk fra de 6 karene jeg har her hjemme. I tillegg har jeg satt i gang 6 ekstra pumper som jeg kan ha i de karene når jeg har flyttet de, så de komemr raskt i gang. Skal over en tur til eller to for å kontrolere ting, plante litt, og sette igang enda en pumpe og ta med litt skittent vann til fra karene her hjemme.

Her hjemme er ting som vanlig. Guramien vokser som bare pokker. er godt over 3 cm de største nå, og er mangen av dem. ER fremdeles ne del små igjen, men er mere jevne i størrelsen nå.
Tilfeldig bekjentskap
© Joanna & Pål
Reklame for plussmedlemskap