PG's fiskebrygge (side 8)

Laanghelg
Ble langhelg fra onsdag kveld på meg. Deilig å ha litt tid hjemme og ikke sitte hele uken på hybelen. Guramiyngelen har virkelig vokst i det siste og de største er nok klar fo å forlate hjemmet. Tvile rpå det lbir noe lett å selge disse , men er jo lov å prøve. Dro en tur til fosen og plantet litt i de 6 karene jeg har kjørt i gang der. Pluss noen røtter til da jeg manglet to røtter sist helg. Karene og alle pumpene gikk fint, et lysrør som var gåent , men hadde resserve. Satte i gang en utvendig pumpe også, en gammel traver av en eheim 2215 jeg hadde liggende. Nå går det 13 filter i de 6 karene. Alt fra Fluval 2 til det store utvendige. Hadde satt gulvvarmen i akvarierommet på litt over halv. Det hadde medført en tempratur på 30-32 grader der inne, så måtte skru ned tempen litt. BLir vel å ha en 25 grader tenker jeg, så får lysrør varme litt og evnt kolber oppi de karene som trenger høyest tempratur. Kan sikkert selge unna litt varmekolber , da jeg har 2-3 for mange allerede.
Enda mere yngel
Snakket med samboeren i stad, og hun kunne fortelle at ancistrus sp. i 250 literen hadde fått yngel. Da hadde jeg rett i at de var kommet i kjønnsmoden alder og at det var 1 eller 2 hunner blant de 5. Får selge det ene leksparet nå tror jeg. Er grenser for hvor mange ancistruser en kan ha. Vet ikke hvor mange yngel det er enda. Var bare en som var kommet ut av hulen.
Ellers er det siste uken med pendling nå. Har ligget syk siden mandag med omgangsyke. Men oppgående i dag. Var innom Dahls en tur. Mye snadder de har der om en liker pansermaller eller l-maller. Skulle få inn flere pansermaller i morgen også. Blant annet enda en miniatyr sak. Hadde vel godt over 20 sorter med c-maller. Hadde også en del l.maller jeg har lyst på, men vet ikke om jeg tar sjansen på å ta med meg mere fisk, når alle karene hjemme er fulle og jeg ikke får tid å dra ut i nye huset og karene der så ofte. Redd det kan blir for lite mat på fisk jeg setter der om jeg fyller karene der for fort.
Kun en ancistrus yngel så langt
Fruen fikk jo yngelsikret 250 literen dagen etter hun så den ene lille yngelen på glasset. Når jeg kom hjem på juleferie i går så sjekket jeg pumpen, men ikke noe tegn til yngel der, men fy søren så møkkete den var, fikk rensket litt. Lyste rundt i karet og så til slutt en enslig yngel i ene skiferhulen som har sått tom noen uker. Den største Ancistrus hannen har forskanset seg under roten, så er nok der han har fostret frem yngel. Får se om det dukker opp flere de neste dagene. Karet skal i utgangpunktet tømmes om snaue 2 uker, så får se om yngelen klarer flyttingen.
Ellers ble jeg kvitt 5 yngel fra andre karet i dag, sammen med 30 reker. Så blir litt mindre å flytte. Øste over 30-40 Guramiyngel i ancistruskaret, uten at det minket i guramikaret av den grunn. Var også kommet den største maiskoblen ever i 98 literen, pluss en av de store eplesnglene hadde tatt kvelden.
Kjøpte meg en brukt 540 liter i dag. Helt strøken , med ett år gammel tetratec 1200 , titan varmekoble, elvegrus. Er stativ og ikke møbel, så da blir det akvarierommet og ikke stuen på det karet. Er ikke lystopp, bare lyssak med 2 rør og dekkglass. Får se om jeg kjøper en lystopp til den.
REiser ut til Brekstad og setter den opp på tirsdag. Så får den gå sammen med den noen innkjørte pumper der og så blir all fisken fra 250 literen å få bo der om noen uker.
250 literen skal få innvendig bakgrunn, antagelig med blåsvamp og sirkulasjonspumper bak, sammen med utvendig pumpe. Den skal bli hjem for noen av L-mallene. Tipper det blir L-340 som får bo i den siden de er flest og størst.
Etter flyttingen så blir det da 333-270 og 046 i hvert sitt kar i 112 literen. så får guramiyngel 2-3 kar Lurer på om trillene skal få en egen 112 liter, for å se om jeg får yngel på dem. Lyst å prøve meg på c-maller også nå.
540 literen satt opp
Da har jeg vært på Brekstad mned den nyinnkjøpte "storkaret" og satt det opp. Malte bakgrunnen sort med acrylmaling, brukte rådesanden som jeg fikk med. Pumpe blir tetratec 1200 som fulgte med, og en gammel 2215 som jeg har hatt liggende. Sistnevnte har jeg kjørt inn i 112 liter reolen. Der har jo det gått og surret i 4,5 uke nå og den er klar for fisk. Tok med leksparet mitt med Blågurami og satte i det ene karet i Reolen.

Tenker jeg flytter litt fisk på fredag eller lørdag og kanskje jeg tar med 98 literen og 128 literen også da. time will show

Sist jeg kom var jo tempen i akvarierommet 30-32 grader så jeg satte den ned. Nå var den stabilisert seg på 21 så jeg økte den ørlite. Tenker å ha 23-24 grader i rommet slik at karene får en temp på 25grader +, så får jeg ta varmekoble i ene reolen med sump så den blir 28-30.
Fiskeflytting
Da var en del av flyttingen unnagjort. Flyttet all fisken, roten og plantene fra 250 literen i trondheim til 540 literen som var satt opp på brekstad.

Artig dag med mange utfordringer.

Første utfordring. Ene av de største ancistrusene var inn i et hulrom i roten og plent umulig å få ut. I og med flyttingen ville ta 2 timer pluss, så syntes jeg ikke den kunne være over vann så lenge. Fikk skråstilt roten i et 30 liters plastkar fra clasohlson og fylte vann så det rakk akkuratt til ancistrusen. Roten stakk jo langt over kanten av karet, og vannet var 3/4 av boksen, så hvordan skulle jeg få det med meg uten at jeg skvulpet alt ut? løsningen ble å lage "lokk" av gladpack. Det funket suverent og ikke en dråpe vann ble sølt i bilen.

Har jo tidligere sett en yngel i karet, men ikke siste 3-4 dagene. Roten gikk ut, alt av planter. stener, mallehule, hulen til praktbotiane ( med dem inni, aldri fanget praktbotia så lett før) ikke noe yngel å se. Siste jeg tok ut av karet var skiferhulen til golden nuggeten. Han har vært lite fremme siste ukene. Hva strømmer ut av hulen når jeg løfter den opp, jo 4-5 ancistrus yngel, 3 stk ble med hulen i dunken GN skulle fraktes i. Totalt 8 stk som var sammen med GN i hulen.. Så vidt jeg vet kan ikke GN og ancistrus krysses? Så må være Ancistrus yngelet som den har tatt over barnepassen for.
Så var det å få fange Scalaren. Alle fire ble raskt fanget inn. Deretter var det Corydoras Trilineatus sin tur. Jeg begynte med 11 stk, men ikke sett mere en 7 siste månednene så var redd det var gått i vei noen. det var ti stykker, så kun en som var gått bort.
Til slutt skulle Kardinaltetra fanges inn. Jeg hadde jo på det meste 42, men minst 2 , tror det er 3 stk har dødd. Når jeg fanget dem inn talte jeg sånn halveis, og kom til 42. Hmm det var jo minst 2 for mange.. Når jeg øste dem ut igjen så ble det 41 og da talte jeg supernøye. Dvs at jeg har fått minst 2-3 Kardinaltetra yngel i karet som har levd opp. Det har jo vært noen som har vært merkelig små, på den størrelsen de va rnår jeg kjøpte de for 1 år siden, men trodde det bare var noen som ikke hadde vokst. I og med at antallet har økt i karet så må jo de ha yngelet . De leker jo ofte så er vel ikke umulig?

Nå står 250 literen tom , med kunn substrat. I morgen tidlig flytter jeg over all Guramiyngelet der, tømmer 98 og 128 literen og tar med til Brekstad sammen med all fisken og rekene i 3x140 Reolen.
Flytter Guramiyngelet sist, så jeg får foret dem mest mulig så de vokser. Tror de har godt av å få bedre plass med tanke på veksten.

Nå er det bare å håpe at filterene som nå har kjørt i 5 uker er fulle av gode bakterier. De har jo jevnlig fått fiskemat og møkkete vann, så de skal ha blitt innkjørt etter alle kunstens regler.
Oi dette var litt av en liste, blir spennende å se hvordan det er når det er ferdig
Det baller på seg litt. Har jo ikke holdt på ett år enda og har nå 14 akvarium.. Nå har jeg jo ordnet eget akvarierom der vi flytter, så der ser jeg jo bare tomme vegger med plass til kar og reoler. Må få flyttet inn en sofa og noen hyller der ør det blir 28 kar..
Ja hadde jeg bare hatt plass til eget akvarierom, trenger ikke være så srort ennå, trenger bare plass til to reoler jeg kunne hatt kar i, kanskje noen små rekekar med kortsiden ut så man får plass til flere.
Det ville vært koselig. Er så gøy å begynne fra skrætsj, kunne velge farger, sammensetning osv.
Du har fått litersyken ja ser jeg..
Morsomt å se utviklingen i antall kar og ikke minst hva som skjer i "kaoset" ditt. Lykke til med flyttingen og oppsettet av karene.


Artig å se "gamle kjente" her inne nå. Begynner å bli en stund siden sist da, noen år siden du bodde i Ullensaker nå, hvis jeg ikke tar helt feil av hvem du er

Ble en slitsom og lang akvariedag i dag. Først flytte Gurami yngel over til den tomme 250 literen. Talte sånn halveis og kom til at det er ca 200 av dem. Pluss de siste 8 ancistrus ynglene havnet også der, så med den enslige lille stakkarens om hadde libtt igjen i 250 literen så er det nå 9 ancistruser der.

Så var det å tømme 98 literen og 128 literen for planter og sand, demotere bord, vaske pumper og bære alt ned i bilen.
Etter det så var det å fange alle mallene i 140 liter reolen. Ikke lett, selv med minimal innredning som ble fjernet. De 5 L-46 var veldig samarbeidsvillige og ble raskt fisket opp. Samme med de 7 L-270. L-333 derimot var ikke medgjørlige i det hele tatt, og de grumset til vannet så fælt jeg ikke så en dritt der og da tok det tid. Uansett hvbor mye jeg snudde og lette fant jeg bare 5, sulle være seks stykker. Om den siste var gjemt i roten, eller har dødd og blitt spist opp vet jeg ikke, men er nok det siste. Fant ikke mere en fem når de skulle uti nytt kar heller. Klarte jo blande en av dem med L-270 og den var selvfølgelig i en hule sammen med en l-270 så den havnet sammen med de og får bli fisket ut senere. L-340 gikk greti med 7-8 stykekr, men de siste var gjenstridige. Er noen større sprekker i den bakgrunnen, og noen lommer helt uti siden som er håpløse når en skal håve inn fisk. Mulig jeg ikke fikk talt alle som jeg fisket ut men tror det manglet en l-340 også, for kom ikke til mer en 10.
Rekene fisket jeg båre opp fort og gæli. Så nå når jeg kom hjem at det var en 10-15 stykker gijens om jeg hadde oversett. Fylte uansett opp med van igjen når jeg var ferdig å tømme for fisk og komemr til å kjøre den til i morgen. Da blir det å fiske opp siste rekene og ha dem sammen med gurami yngelet. Får se om de overlever eller blir for. Har gått reker i sammen med dem hele tiden uten at de har blit spist enda.
Turen til Brekstad gikk fint og fisken kom greit over i sine nye kar, utenom den ene L-333 som var komemt sammen med L-270'n
Har nå tatt i bruk alle sesk karene i 112 liters reolen, men ene karet er det bare leksparet med Blågurmai som skal over i 98 literen igjen neste gang jeg drar ut dit, og ene karet har 10 dolkestikktetra som jeg ikke har helt blir bestemt hvor skal enda. Har nå en tom 98 liter, en tom 128 liter, og de tre 140 literene tomme. Skal ha et kar til karantenekar. Men har da fremdeles 4 kar som trenger innbyggere, pluss 250 literen som jeg skal sette inn bakgrunn i og som skal bli mallekar den også. Blir dyrt å fylle alle disse karene med fisk. ser for emg l-134, L-260, L262, L201 og mange flere som er høyt på listen, pluss jeg må få meg noen flere corydoras arter.
Blir en lang akvariedag i morgen også, med tømming av reolen her i by'n og demontering av den så godt det lar seg gjøre alene.
Er tomt her i leiligheten i kveld, med bare et akvarium med fisk, ingen papaegøye, ingen hund og ingen samboer. De dro på juleferie i dag.
Rån
Morsomt å se utviklingen i antall kar og ikke minst hva som skjer i "kaoset" ditt. Lykke til med flyttingen og oppsettet av karene. Artig å se "gamle kjente" her inne nå. Begynner å bli en stund siden sist da, noen år siden du bodde i Ullensaker nå, hvis jeg ikke tar helt feil av hvem du er;)


Takk for sist. Artig med gamle kjente ja.. Flyttet i 2005.
Tok et dårlig bilde av 540 literen med mobilen. Mangler litt før jeg er fornøyd med den, plantene må vokse seg litt til osv, men greit utgangspunkt i og med jeg brukte under 5 minutter på innredningen
3x140 reol pakket ned
Da har jeg drevet på siden kl 9 i dagmorges med nedpakking av reol. Litt jobb å ta ned 3 så store kar og tømme for van og substrat og ikke minst å løfte ut av reolen alene. Fisket reker mens jeg holdt på og det ble sikkert over 40 stykker som jeg solgte billig. Halvparten var små, noen bare et par dager gamle og det var også en del hanner blant dem. Jeg så det var kanskje en 8-10 stykker til som var 1-2 mm store, men jeg klarte ikke fiske dem opp så de er nok i rekehimmelen nå. Rengjorde sumpen bra, men karene bare grovvasket jeg.
Jeg må kutte 4 cm av reolen for å få plass til den der jeg skal bo nå. Det vet jeg ikke om går, så mulig jeg må selge den. Skal demonere føttene nå og finmåle. Måtte vaske der jeg hadde sølt og herjet med reolen, så ble jeg vasket hele stuen , forsatte med gang, og så dyrerommet og til slutt badet. Mangler bare de to soverommene nå, men de får samboeren ta.
250 literen nå
et elendig mobilbilde av 250 literen som er eneste karet jeg har i leiligheten nå. Litt fullt.. Daglige vannbytter..
Lite nytt
Skjer ikke så mye på akvariefronten her i julen. Var på Brekstad Lillejulaften og matet, og alt stod bra til i karene der. Tenker meg ut en tur der i morgen og skifter litt vann og mater litt. I karet som står igjen her hjemme så fores det hardt og vannbytter minst ne gang om dagen. Har også mått renses filteret igjen, selv om det ikke er så lenge sidne sist. Yngelen vokser bra nå, men blir ikke leveringsklar til butikk før jeg flytter, så den må nok bli med til Brekstad en tur den også. Får fordelt den i flere kar der.
Forøvrig så er den ene lille ancistrusyngelet som ble igjen i 250 literen i godt slag og v okser bra. Så ikke noe til de 8 søskene i 540 literen når jeg var på brekstad, men så ikke neo til de voksne ancistrusene heller. Trillene var i form og koser seg i det nye karet ser det ut som. De gjemmer seg ikke noe lenger, noe de gjorde stort sett hele tiden i 250 literen.
Lekk kar :(
Dro til Brekstad i dag for å fore fisken og se at alt stod bra til, siden ed hadde vært alene 5 dager uten oppsyn nå. Hva møtte meg der? Jo vann på gulvet i store deler av kjelleren. 540 literen manglet ca 60-70 liter vann. Det er varme i gulvet på akvarierommet så mye var fordamet og luften var rimelig fuktig der kan en si. Hadde med luftavfukteren siden den ikke trengtes her hjemme i Trondheim lenger, så fikk satt i gang den, dro og kjøte en vifteovn og begynte å tørke opp vann. Fikk tørket opp 25-30 liter og da var det tomt på gulvene. Så det var litt fuktighet igjen under listene, men håper jeg får tørket det ut. Får uansett ikke gjort noe mere slik som det var nå.
Når gulvet var tørt så var det å rette oppmerksomheten til 540 literen. Den var jo full sent 23 des. Beynte å tømme og det piplet så vidt litt vann ned langs porsabordbenene i fronten. Fikk fanget fisken mens jeg drev på og tømte karet. 5 voksne ancistruser i 128 literen som fikk en ferdig innkjørt fluval 3+, Trillene og Scalaren i 98 literen som fikk en ferdig innkjørt fluval 2+ og en tilsvarene liten pumpe som jeg ikke har sett hva heter. Praktobotiane og SAE'n havnet sammen med dolkestikktetraen som gikk alene i en 112 liter og Kardinaltetraen havnet sammen med L-270 som hadde en 112 liter alene. Fisket ut den ene L-333 som gikk sammen med de før jeg omplaserte den andre fisken. Tok også vareopptelling i de andre karene. L-46 var på plass og så ut til å trivdes, L-333 virket i slaget og så fem stykker, så da er nok en borte for godt. Var hvertfall 10 stykk L-340 så mangler nok en der også. I tillegg hadde de tre voksne hannen nok sloss litt. Er 5-6 huler så burde være nok men er jo litt mindre plass en de er vant med. Får se om jeg skiller dem om det forsetter. Fant 5 eller 6 av ancistrus ynglene. Var jo redd de ikke skulle klare seg siden de knapt hadde forlatt hulen før de ble flyttet, men de fleste hadde hvertfall klart seg. Tror en eller to havnet med de voksne ancistrusene og 4-5 havnet med coryene. Blir mange karbytter på dem i ung alder. Så ikke noe reke yngel i noen kar, men så ut som en del reker hadde grønne egg nå.
540'n lakk helt til alt vannet var ute, og tar jeg ikke feil så var det silikonfugen i fronten som ikke var helt god og hvor det var to mulige steder det kunne ha lekket. Ene stedet syntes jeg det var fuktighet bak silikonen når jeg trykket på den. Fjernet fugen langs kanten nede i fronten så evt fuktighet der får tørket. Får prøve å reparere den fugen på onsdag eller fredag. Aldri gjort noe slikt før, men får det vel til på et vis. Lurer på om jeg kan reparere bare den ene fugen , om det da blir tett mot de gamle fugene?

Tok også med meg siste reolen, og et av karene til den. Ble ikke noe tid til å forske på hvordan jeg skal få plass til den i dag. Når jeg var ferdig rakk jeg akkuratt ikke en ferje, så da koblet jeg litt vannslange. Har laget klar en forgrening på der vaskemaskinen kobles til, så jeg kan dra en slange derfra ut i akvarierommet uten å måtte koble meg på kranen i utslagsvasken. Ble en en del kolbinger og overganger og kuleventiler, men ble 99,9% tett når jeg til slutt måtte dra for å nå ferjen. Skal ta opp den enen koblingen som det piplet en dråpe i nå og da, og se om jeg får den tett. Halvatuomatisk og automatisk vannbytte er på is foreløping, men med tiden blir det kanskje noe av det også.
Golden nugget rip
Glemte å skrive at GN'n var sporløst borte når jeg tømte karet. Den virket frisk og fin når jeg var der sist og så ikke ut til å ha sloss noe. Den var også mye fremme da og spiste mens jeg var der. Synes der for det var rart den var gått bort.
Forøvrig var den støreste ancistrushannen godt inni hullet sitt i roten. Roten der er alt for stor til å få oppi noen av de karene som jeg hadde på Brekstad . Lot den få noen timer for evnt slippe seg ned i en bøtte. De to andre som hang fast inni roten gjorde det, men ikke den største. Tok til slutt å prøvde å få den ut med å helle kaldt vann på den. Den slapp ikke taket før den til slutt antagelig fikk var så nedkjølt den fikk hjertestans.. da løsnet den. fikk den kjapt oppi karet uten den så ut til å komme til liv. bevegde den rundt i karet i et lite minutt uten den kom til liv. tok så og masserte magen på den. Litt lett hjertekompresjon :p Da kom den seg sakte men sikkert til liv igjen, og når jeg dro så virket det som den var i bra slag. Ble litt mere drastisk en planlagt, men måtte jo få den ut, ellers hadde den hvertfall dødd i roten. Må finne en bedre metode for å få maller til å slippe tak i hull og huler.. prøvd å søke her på forumet ,emn nytter ikke da det enten blir null eller 1000 treff.
Dagens akvariegjerning
var å bære de to siste 140 literene ned i bilen, sammen med sumpen. Da er siste rest av reolen lastet opp i bilen. Var også på Clas Ohlson og kjøpte en del tuber silikon og en glassrenskniv. Drar til Brekstad i morgen for å sjekke tempratur, fjerne litt silikon i storkaret , fore og skifte vann i noen kar. Mulig vi skal ha middagsgjester, så må vist tidlig hjem igjen. Tenker jeg tar med en 40-50 Guramiyngel også så de slipper å gå så tett når jeg flytter resten.
Godt nyttår
Da har jeg vært på Brekstad. Stod opp kvart på 7 og kjørte så jeg kom dit tidlig. Det var tørket fint opp etter lekasjen, kunne ikke se antydninger til den noen steder. Litt fuktig luft på akvarierommet enda, men ikke så ille som sist.
Fikk bært ned akvariene i bilen, begynte å renske silikon i 540 literen. Det gikk veldig greit med den glassskrapen jeg hadde kjøpt på clas ohlson, utenom at jeg var uheldig og knakk bladet ganske tidlig, men kunne snu det og bruke andre siden, så da gikk det greit. Brukte en god flåkniv å ta grovrensen, så brukte jeg glassskrapen å renske vekk evnt rester. Vasket godt tre ganger med aceton. Npr jeg var ferdig med rensen var det fremdeles så tidlig, så jeg hev meg rundt og begynte å silikonere karet. Det gikk tålig greit. La på litt vel tykke fuger, men men. Brukte ca 1,5 tube silikon på en 540 liter. Men da var det litt som jeg dro av når jeg dro tommelen over fugene, så totalen ble kanskje 1,25 tube. Fisket også med meg 50 guramiyngel i dagmorges, som havnet i 128 literen sammen med ancistrusene der. Den ene reken som var i 250 literen hadde klart å komme seg med som blindpasasjer uten jeg så den, selv om jeg så i hoven og talte yngel for hver gang jeg hadde fsiket opp noe. Den havnet sammen med andre reker i et kar i 112 reolen. Den har to ganger nå klart å komme seg fra et kar til et annet uten det har vært meningen. Den er skikkelig utbryterkonge og har i tilleg tusen liv. Den var opprinnelig i karet til L-046, men en morgen så lå den på bunnen på siden og spant rundt sin egen akse. Da havnet den i Guramikaret som var tett med mose og planter. Der kviknet den til og etter en dag så begynte den å gå rundt, selv om den gikk helt på skeiva. Etter noen uker så begynte den å svømme og gå normalt. Vil tro den hadde "brukket" noen bein eller noe slikt og de grodde til igjen eller noe slikt. Frisk har den hvertfall blitt.

Prøvde å ta av beina på 140 reolen, og satte den opp for å se hvor mye plass den tok. var 2-3 cm å gå på uten beina, når den står rett på knutene, så da satser jeg på at den blir satt opp slik. Får se om jeg drar ut på fredag eller lørdag og setter den opp. Må finne noe jeg kan bruke til evnt å vatre den med. Så ut som det var rimelig vater slik jeg satte den nå, så ikke sikkert jeg trenger å legge noe under.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap