PG's fiskebrygge (side 9)

Glemte å skrive at jeg fant Golden Nuggeten min svømmende rundt i karet sammen med Praktbotia, SAE og Dolkestikktetra. La jo oppi en skiferhule der, siden den minste Praktbotian liker å lirke seg inn i den. Så jo inni hulen før jeg la den oppi karet der og da var den jo tom.., men må ha vært der den har fulgt med, hvis ikke har den hoppet 2 meter gjennom luften...
Tre stykk praktbotia ankommet
Svarte på annonse her på AF om noen PB's som skulle gis bort. Viste seg det var ei i nabogaten som skulle gi dem bort, så i dag tok jeg med 2 Blåguramiyngel og en ancistrus, som jeg ga i bytte, da disse passet i karet til giveren. Blir bra å få 5 stykk PB'r i 540 literen. Tenker jeg prøver å skaffe en 2-3 til etterhvert. De jeg fikk i dag var en 5-7cm. Men tenker de vokser fort når de får fri tilgang til snegler
Da var all fisk i nytt hus
Da er jeg ferdig å kjøre siste lasset med fisk. 144 Blåguramiyngel, 3 praktbotia og 8 ancistrus yngel + diverse eplesnegler. 250 literen står igjen i leilgheten, den får flyttebyrået ta, håper de ikke knuser den. Orket ikke bære den alene ned 3 etasjer og inn i bilen. Samboeren er bortreist i dag så måtte blit alene.

Nå er jeg også på nett i nye huset. NGT klarte levere etter avtale og fikk koblet meg opp i går 2 dager før jeg flytter inn. Får ikke speeden opp til mer en 12mbs men hadde ikke regnet med de klarte å levere 20 heller.
540 literen står klar og silikonen har herdet i 3 døgn. Kunne fylt den og blitt her til i morgen, men er sliten, så kjører tilbake til Trondheim, slapper av hele dagen i morgen og ser sport på tv. Så har jeg en del akvariejobbing til uken innimellom gardinopphenging og slikt. Tror ikke flyttebyrået henger opp gardinene og bildene på veggene, men ellers har jeg bestilt med full nepakking og oppakking. Tenker jeg går over litt skap i morgen og kaster skrot, så jeg ikke drar med meg for mye gammel drit her.

må få satt opp 3x140 reolen. 540 literen, 250 literen. Må kjøre vannbytter i starten av uken i alle karene tenker jeg. Må ikke minst rydde akvarierommet, der er det kaos nå. med litt omfordeling av innkjørte pumper så får jeg hvertfall kjørt igang 540 literen tenker jeg. så får reol og 250 liter kjøres i to-tre uker. Da har jeg flere filter som er kjørt inn og kan flyttes. Ble litt strek i regningen og trangere i karene siden 540 literne gikk lekk men men. Er fremdeles mindre fisk i de fleste karane mine nå, en hva mange andre har hele tiden.

Får se hva 2009 bringer av akvarieinnkjøp. Komer ikke til å være så på hugget som jeg var i år , med innkjøp av 15 kar, men har jo en hel vegg på 4 meter uten kar, og en annen på 3 meter. Dekker bare ene kortveggen og ene langveggen med kar nå, og bare 6 kar står i reol, og resten spredd ut på rekke. kommer jeg over billige kar, blir det vel å handle. Ha lyst på en 6-9x140-160 reol på kortveggen uten kar. og så lurer jeg på om jeg skulle hatt en reol der som ene 98 literne står og tar opp masse plass nå. tror ikek jeg skal ha noen flere store kar med det første, elller kanskje ett som blir rent søramrikansk, og så kjøper jeg fler ebotiar og slenger i 540 literen

nå må jeg gjøre meg klar til å rekke ferjen kl 23.
Travelt
Fylt opp 540 literen, satt opp 3x140 reolen, men ikke fylt den, det får vente til i morgen, vannbytte i alle de andre karene, rydddet plass til kar som kommer med flyttebil i morgen tidlig og sofaen som skal in på akvarierommet ( hvertfall helt til det kommer en reol der) 540 literen har holdt tett i noen timer nå, så ser ut som resilikoneringen min kan holde. Jeg vatret ot styrteog alt så supert ut, men når jeg begynte å fylle vann så stod plutselig den miderste foten 1 mm over gulvet. Vatret, vatret igjen og skrudde den ørlite ned. Kan ha vært derfor karet ble lekk sist, at den miderste foten var en mm eller to for lav? nå ble karet uansett stående 10 cm lengre til venstre nå, så ikke sikkert gulvet var 100% likt der heller. vatret igjen flere gangermens jeg fylte karet og det ble i vater hele tiden.
Reolen ble satt opp rett på porsknutene uten bein. Eneste jeg måtte tilpasse da var legge noe på 1 mm under den ene foten og sage av pyntelistene som gikk på høykant. Gikk overraskende fort å sette den opp. Begynner å få teken på å løfte 140 liter karet opp til 180cm og lirke det in i reolen med null klaring. Går det skjevt inn så er det lett å slå av skår på kanten, men klarte det helt fint denne gangen også. Alt på reolen er koblet og klart, men venter til i morgen med å fylle vann i tilfelle den eller 540 skulle være lekk. Orker ikke at feks begge er lekk påe n gang.
Må ha noe å gjøre de to-tre timene i morgen tidlig mens jeg venter på flyttebilen skal komme med alt av møbler og slikt også. Nå er det å legge seg snart. Første natten i nytt hus. Blåser som det bare kan her utpå Brekstad så blir artig å se om jeg får sove. Var så spent i natt jeg ikke fikk sove, pluss jeg trente litt for hartd i går kveld, så hel kroppen har vært rar i 24 timer nå..
Endelig litt jobbing i akvarierommet igjen
Da fikk jeg endelig tid til å gjøre litt i akvariekjelleren min også. Er nesten ferdig innflyttet ellers. Mangler å få lagt opp noen gardiner så er vi vel i havn. Ny sofa er digg, den gamle står i akvarierommet så eg har en plass å ligge å slappe av melleom vannbyttene.
I forgår fylte jeg rådesand 0,8-1,2mm i 540 literen og hev oppi to nye store mangroverøtter jeg kjøpte på salg på tam. ene har nå sunket andre flyter såvidt enda. Satte også igang ene pumpen, tetratec 1200'n.
I dag har jeg fylt i vann i 3x140 liter reolen. lar den stå litt for å se at den fremdeles er tett før jeg hover i substrat og kjører igang sumpen. Har også silikonert fast innvendig bakgrunn i 250 literen. samt laget en avsats i den med skifersten med en hule felt inn i, må se om det blir bra, eller om jeg må tette mere for at sanden skal holde seg på plass. I stad nettet jeg opp en gammel laptop i akvarierommet, så nå har jeg netttilgang der også. Må jo ha det for å legge inn ting her og sjeke fiskebasen og rubrikk
Ser det er mange L-134 til salgs om dagen. Planen er jo å skaffe n gruppe av dem, kanskje til 250 literen. Får se hva det blir det. Kan ikke kjøpe fisk før om 5 uker når jeg har fått kjørt inn 5 kar til.
Vet av egen erfaring at det er lett å tro at ingen leser det man har skrevet når ingen kommenterer. Vil derfor stikke innom å si at du har en leser her ute (og sikkert flere med meg) så selv om det ikke kommer noen innlegg så følges du med

Om jeg skulle tipse om noe så hadde det vært snilt om du bryter opp innleggene dine i avsnitt med luft i mellom. Mye lettere å lese da og mer oversiktlig. Mobilbilder er forresten bedre enn ingen bilder
Koselig med litt tilbakemelding, er for lite flink selv til å skrive i trådene jeg leser.

Skal se om jeg husker mere luft når eg skriver, blir litt ivrig når det er mye nytt som skal ned på "papiret"

Samboeren har speilrefleks, så skal få fotografert litt i kjelleren etterhvert...
Faen, nitrit
Har målt jevnlig i alle karene siden de er rimelig nyopsatte. Kom hjem fra jobb til en død SAE i dag. Målte nitrit, var ørlite utslag. Var en død Kardinaltetra i går og forgår i nabokaret, men ingen utslag på nitrit der. Byttet 30% vann i alle kar i dag, og kommer vel til å måtte bytte litt fremover. Tar ingen sjanser med de dyre mallene og kommer til å bytte litt mer vann en nødvendig. Forøvrig har L-333 og L-270 som jeg så litt på i dag ved vannbyttene vokst veldig bra siste måneden. Karet med antydning til nitrit ble satt opp for 7 uker siden, samme med det med Kardinalteraene, men fisken har vært der i litt over 2 uker, så da har de ikek blitt skikkelig innkjørt til tross for møkkete vann, planeter, fiskemat osv osv og 5 uker uten fisk. Startet 3x140 reolen i dag og fylte substrat på den. Fylte substrat i 250 literen, men venter til i morgen eller senere med å fylle van og sette i gang pumpen i den. Ser ut til den blir fin med bakgrunnen og den lielel avsatsen jeg lagde Må få tatt noen bilder.
Da vafr vannbytte gennomført i de 8 karene som har fisk. Måler nitrit senere i kveld etter trening og ser om jeg må kjøre flere vannbytter i noen av karene. Satte i gang 250 literen. 50x50 x5 cm blåsvamå bak bakgrunnen med en stor powerhead. tror den er 1300l/h, en jeg hadde liggende. eheim 2028 i tillegg såblir bra filtering i det karet. Da har jeg 5 kar stående og kjøre seg inn.

I og med 540 literen ble lekkk så gikk flytting av pumper og slikt ikke helt etter planen. Hadde jeg sluppet å resilikonere den, så hadde begge pumpene der straks hvert innkjørt og jeg kunne flyttet de 3-4 småpumpene jeg hadde der over i reol og 250 literen. Nå måtte småpumpene hjelpe i de småkarene som jeg fylte med ekstra fisk i og med omplaseringen. Kickstarter jo pumpene, men flytter ikke fisk i karene nå uten det evnt følger med innkjørte pumper.

Skal kjøre i gang Eheim 2215 pumpen i 540 literen senere i kveld . Da er alt kjørt i gang. Se om jeg planter litt i samme slengen, eller om jeg utsetter det.
Fikk ikke målt nitrit i gårkveld, men målte nå når jeg kom hjem fra jobb kl 15:30. Var såvidt utslag i karet med PB hvor SAE'n døde. Ikke noe utslag i de andre karene. Byttet en 30% vann i PB karet og 15-20% i all de andre karene.

Har endelig fått meg en rør med bøy så jeg kan henge vannpåfyllingen på karkanten. Har også kjøpt sånd håndpumpe til å sette i gang hevert med på Biltema som jeg har satt på et rør med bøy og rist i innsuget. Slange ut på vaskerommet på begge to. Nå går vannbytter på no-time.

Plantet litt i 540 litern. Ser ut som den kan bli bra med de nye røttene og slikt.

Satte samme roten i 250 literen som var der før, den ble litt stor nå sopm det var innvedig bakgrunn. Får se om jeg bytter den ut eller lar den være.

Er kommet rekeyngel i karet til L-340, så også noen i karet til L-046 som er så små at de antagelig er kommet til verden her. Burde kommet i L-270 karet også, men der går jo Kardinaltetraen så de spiser vel yngelen etterhvert.

Hev et par hermetiske erter i hvert kar i gårkveld. Så ikke ut som de var rørt i noen kar.
Hmm nå har jeg veldig lite lyst å forsette på dette forumet..
Byttet vann i alle karene i ettermiddag. Ikke noe nitrit utslag på målingene men tar ingen sjanser siden det er litt tett med fisk i 3-4 kar pga den lekke 540 literen og all Guramiyngelen. Når jeg først er i gang med vannbytter tok jeg alle, da det går fort med alle utenom 98 literen som står rett over gulvet og hevert går sakte.

Vurderer å kraftsamle innkjørte småpumper i 250 literen og flytte Guramiyngel over dit så de får litt bedre boltreplass. Tror jeg kan stokke om to fluval3+ en fluval2+ og kanskje en som jeg ikke vet merke på men samme size som fluval 2+ må bla litt i tråden her og finne ut hvor lenge noen av pumpene har kjørt. en del av dem har gått i 7-8 uker tror jeg.
Reker og snegler
Glemte å skrive at det var kommet en stor "maiskolbe" i 98 literen. Tok forøvrig ut en del små eplesngler der på 1-1,5cm og omplaserte da det er litt mye snegler der. Synes det bare øker. Lurer på om det har kommet en gjeng jeg ikke så maiskolben på? Får vurdere en annonse..

Ene reken i l-046 karet hadde sluppet yngelen og jeg så hvertfall 5-6 av de knøttsmå rekene styre rundt, så da er det hvertfall to runder rmed rekeyngel i det karet siden nyttår og minst en runde i l-340 karet. Så også en reke i l-333 karet. Trodde ikke jeg hadde puttet reker der, men kan ha fulgt med i hoven og vann når jeg flyttet dem. Var en hann så lurer på om jeg skal ta en gjeng hunnreker fra l-270 karet over til hann siden det ser ut som dårlig med rekeyngel i det karet pgsa kardinaltetraen som er der midlertidig.
Da kolapset 98 literen
Når jeg kom for å skifte vann i dag så så jeg med en gang det var noe galt i 98 literen. Vannet stod stille og det var uklart. Det er tre pumper i det karet og alle hadde gått tett. i går flommet de med fin strøm. Piplet såvidt noen dråper gjennom ecco'n. REsultat en stykk død scalare. Fisket de andre over i 540 literen. Den har bare kjørt i 11 dager, men er nok bedre en 98 literen.

98 literen har jo vært i minst elaget for Scalare, men det var enten den eller kar som ikek var innkjørt i det hele tatt når 540 literen gikk lekk. Burde vel tatt dem over der igjen med en gang den var igang igjen.

I går var det bare utslag på nitrit i ene karet med gurami. Reduserte antall gurami i dert og skiftet 50% av vannert der. Ikke noe utslag i de andre karene , men skiftet 15-20% van der både i går og i dag. Kommer nok til å forsette med det i noen dager til.
Ned og ta et lite vannbytte til i 98 literen nå før jeg legger meg.
Fredstilstander
Virker som de fleste oppstartsproblemene er over etter flyttingen nå.

De karene som fikk litt nitrit ser ut til å være over den. Ikke fått noe algeproblemer i noen kar. Nesten litt rart. Til helgen skal jeg flytte litt på innkjørte småpumper og litt fisk. Skal også få plantet litt mere i 540 literen . Største prosjektet nå er faktsik å få ryddet litt mere i alt utstyret jeg har. Har jo fylt et helt skap nå, men er mye utstyr jeg ikke vet hvor jeg skal gjøre av . HAr blant annet 40 liter rådegrus stående i bøtter, en halv bøtte med biltemasand, en halv bøtte med noe grus. diverse hauger med blåsvamp..

Skal få kjøpt en pumpe og laget hjørnefiler i siste 112 literen også. Blir i minste laget med fluvaler, og orker ikke ha tre stykker i den. skal også se om jeg flytter 98 literen på toppen av 112 liter reolen. tror den kan få stå der midlertidig hvertfall.

Må også få fotografert karene. Så jeg har og får se utviklningen og kan legge ut i profilen og her.


Dagens vannbytter gikk greit. Byttet i 9 av karene. Blitt noen liter vanns omer byttet siste uken, begynner å bli en vane.
Fred og fordragelighet?
Da har jeg byttet vann igjen. Begynner å bli en del dager på rad nå.(må telle litt i loggen her tror jeg) Bytter i alle karane når jeg først er igang med slanger. Gjør det innimellom foring, og planting i nyoppsatte kar og slikt.

De to karene som var rammet hardets av nitrit kunne jeg såvidt ane en liten utslag på fargen når jeg testet før vannbytte i dag, men tipper jeg ikke vil få utslag neste gang jeg måler. Er jo omfordelt den meste av fisken i fra de karene også, så er jo ikke så mye som skiter der.

Blir ikke det store sjauen i helgen, må vist bort å besøke familie. Bytter vann igjen i morgen tidlig for sikkerhetskyld.

Usikker på hvor mye planter jeg skal ha i 540 literen. Synes den er ganske fredfull og vakker som den er nå. Plantet foran filterinnsug og fikk skjult dem i stad. Hvis det slår litt røtter, sprer seg litt og vokser til det jeg har plantet nå, så blir det sikkert greit.

Oppsumering av nitritkatastrofen som kom 14 dager etter jeg satte inn fisk, ( selv om karene var kjørt inn i 5 uker etter alle kunstens regler med skitent vann, fiskemat, planter osv) Så mistet jeg den gamle feite SAE'n min og to Kardinaltetra. Ikke så ille med tanke på hvor rød ene testen var

Mistet en Scalare når 98 literen kolapset pga pumpene og litt stor belasting.

Ellers har flyttingen gått tålig bra.( selv om en død fisk er en for mye) Har allerede fått ekstremt med rekeyngel, og en runde med eplesnegler i år, kommer vel straks en runde til med eplesnegler også. Litt vanskelig å bli kvitt yngel og reker fra havgapet her, men etterhvert får jeg vel rutiner på det. Drar jo til Trondheim ca en gang i uken.
11 eller 12 dager med daglige vannbytter.
Helgen forløp uten den store ryddesjauen som var planlagt siden jeg måtte bort i bursdagsferinger og slikt.

Fikk ryddet litt i stad under vannbyttene. Stokket også om litt på Guramiynglene. De vokser ikke så fort lenger. Kunne sikkert levert de største til butikken for en stund siden, men hadde håpet å få tatt dem i ett par leveringer og ikke stykke dem opp så fælt. Nå har de fått litt mere plass, og går ikke så tett, så bedre grunnlag for å vokse. En del av vannbyttingen jeg har drevet med har jo også vært pga yngelen jeg vill skal ha mye friskt vann og vokse fort Synes forøvrig noen av yngelene er veldig flotte. Mye flottere staseligere en foreldrenee, så lurer på om jeg skal sile ut de fineste og selge unna foreldrene i steden.

Praktbotiane er rare. De presser seg sammen i en skiferhule. Den største må svømme rundt alene, mens den nes største tar hele hulen og stikker godt ut. De tre minste er inni der de også, og ses sjelden. Rare skapninger. Må få noen til av dem. Lurer på om jeg skal gi bort Scalarene til Svogers. De ønsker seg Scalarer, og jeg har lyst å sette inn mere sirkulasjon i de fleste karene, så da passer de ikke for Scalare lenger. Må tenke litt på det...

Glemte å notere at nå så jeg rekeyngel i L-333 karet også, og i L-270 karet.

I l-046 og L-340 karet er det så mye rekeyngel og reker nå at jeg vurderer å fiske ut da jeg er redd de skal spise opp all maten til mallene..
Tilfeldig bekjentskap
© Pål A. Hegland
Reklame for plussmedlemskap