Sand fra fjæra, hvordan rengjøre?

jeg skal hente sand og stein fra fjæra i morgen, og lurer på hvordan den skal rengjøres, skal den kokes eller stekes i ovnen?
Grundig vasking med kaldt vann bør holde.

Vær obs på at sjøsand vil endre på f.eks ph.
Karl Inge S
Grundig vasking med kaldt vann bør holde. Vær obs på at sjøsand vil endre på f.eks ph.

hvor mye vil den endre phen? hjelper det ikke hvor mye jeg vasker den?

Hvor mye den vil endre pH kommer an på hvor mye skjellrester som befinner seg i den. Vask den grundig og sett den inn i karret. Deretter noen gode vannbytter de neste dagene og så måler du pH.

Geir Kristiansen
Hvor mye den vil endre pH kommer an på hvor mye skjellrester som befinner seg i den. Vask den grundig og sett den inn i karret. Deretter noen gode vannbytter de neste dagene og så måler du pH.

det er sand fra fjæra i rekebollen min og noen skjell med, men det ser ikke ut som det plager dem, jeg skal bare ha reker og eplesnegler i ny karret. er det bra for sneglene med skall fra havet?
Jeg hentet sand i fjæra. Kjempefin hvit sand. Etter noen dager steg ph fra ca 7 til 8,5. Karet mitt var tomt i samme tidsrom, men vær forsiktig...
Jeg hentet også min sand på stranda og den gjorde ingen utslag på hardheten

Som du skjønner er det stor forskjell på sand etter hvor mye skjellrester det er i den. For å sjekke dette på forhånd så er det bare å ha noe sand i ei bøtte med vann noen dager og se om verdiene endrer seg.
jeg ahr nå hentet sanden fra ferskvann, men skal ha noen skjell og stener fra saltvann.

spørsmålet nå er: vil pumpa blåse sanden rundt om kring?
De fleste pumper har vel utblåset like i overflaten så da skal det ikke være noe problem for sanden på bunnen, om pumpen ikke er veldig overdimensjonert for karet da.
Men sand fra fjæra må være bra om du har ciklider som skal ha høy PH?
Da trenger man ikke tilsette alskens salt å sånt..
Tilfeldig bekjentskap
© Marius Solberg
Reklame for plussmedlemskap