Glassmalle med egg?

Jeg har et relativt nyoppstartet selskapskar på 100 liter.
Jeg har to glassmaller ( med planer om å kjøpe flere ) som er kjøpt fra to forskjellige butikker. Jeg har hatt glassmaller i et annet kar for et par år siden uten å observere noe som dette:
Den minste glassmallen ( rundt 7 cm ) har noe som ligner egg i buken? Jeg har observert at man kan se hva glassmallen har spist, og at dette legger seg synlig i buken. Men dette virker veldig anderledes! En gul symmetrisk oppfylning på begge sider med små sorte prikker som ligger sammen med, men bakerst og nederst for alle innvollene. Jeg har prøvd å ta bilde, men mitt 4 år gamle middelmådige digitalkamera klarer ikke å fange opp de detajlene jeg skulle ønske dere skulle få sett.

Har lest litt på nettet om oppdrett av glassmalle, og at dette skjer kun på "slump". All fisk vi ser i butikken er viltfanget. ( noe jeg ble overrasket over og fikk dårlig samvittighet av....) Jeg synes viltfanging er unødvendig sløsing med ressurser og lite fisk(dyre)vennlig.
Noen har kommet frem til at hyppige vannbytter, lav vannstand og lavere tempratur har trigget oppdrett. Vi har vært plaget med nitritt, og har byttet vann 2 av 3 dager i et par uker nå.

Har noen her erfaring med glassmaller som yngler?
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap