Farlig å bruke plastbalja?
Postet 02.03.08 kl 21:15
Så lenge den ikke lukter veldig av plasten, tror jeg det skal gå greit.. Men tapp varmt vann i den, og la den stå natta over, og skyll godt med kaldt vann... Hvis det fremdeles lukter greit, så tror jeg det går bra... Men skal du ha eikeblad eller noe som gjør vannet surere i baljen, så ville jeg vært mer skeptisk.. Hvilken farge er baljen, forresten? Gul plast kan avgi kadmium. Hvit er nok den tryggeste fargen...
Postet 02.03.08 kl 21:25
Postet 02.03.08 kl 21:42
Balja er hvit og litt gjennomsiktig, hvis du skjønner hva jeg mener. Jeg kan ikke kjenne noen spesiell plastlukt fra balja. Men jeg kommer til å bruke eikebarkekstrakt nedi der, for det er særlig akvariene der jeg skal ha PH på under 7 som trenger vann som er mellomlagret.
Så da trekker jeg et lettelsens sukk. Det hadde nemlig vært veldig bra om jeg kunne bruke nettopp denne. Den står på hjul (og jeg har akvarier i hele huset - det er greit å ha en jeg kan flytte på), og det er mulighet til å legge over et lokk, slik at bikkja ikke kan gå og lepje nedi der.
Så da trekker jeg et lettelsens sukk. Det hadde nemlig vært veldig bra om jeg kunne bruke nettopp denne. Den står på hjul (og jeg har akvarier i hele huset - det er greit å ha en jeg kan flytte på), og det er mulighet til å legge over et lokk, slik at bikkja ikke kan gå og lepje nedi der.
Postet 02.03.08 kl 22:27
Bra et den er hvit. da er det iallefall ingen fargestoffer som kan avgi gift. Det går sikkert fint med eikebladekstrakten siden det ikke er noe farge...
Men hjulene bekymrer meg litt... Hjulene er vel ikke laget for å bære store mengder vann?
Hvordan er akslingene til hjulene? Ser de solide ut? Er de festet rett i plasten, eller bærer akslingene under bunnen?
Hvis de bare er festet rett i plasten, så er det fare for at plasten gir etter og sprekker akkurat der.
Det du kan gjøre er å lage deg en tjukk finerplate, som du maler slik at den blir vannbestandig, og så setter du hjul som tåler litt vekt under.
Da har du en plate som kan trille både baljer, og tønner, om det skal være...
Claes ohlson har hjul som skal tåle en del kilo. Praktisk at de opplyser om hvor mange kilo de tåler også...
Men hjulene bekymrer meg litt... Hjulene er vel ikke laget for å bære store mengder vann?
Hvordan er akslingene til hjulene? Ser de solide ut? Er de festet rett i plasten, eller bærer akslingene under bunnen?
Hvis de bare er festet rett i plasten, så er det fare for at plasten gir etter og sprekker akkurat der.
Det du kan gjøre er å lage deg en tjukk finerplate, som du maler slik at den blir vannbestandig, og så setter du hjul som tåler litt vekt under.
Da har du en plate som kan trille både baljer, og tønner, om det skal være...
Claes ohlson har hjul som skal tåle en del kilo. Praktisk at de opplyser om hvor mange kilo de tåler også...
Postet 02.03.08 kl 22:44
Postet 02.03.08 kl 23:16
Postet 02.03.08 kl 23:25
Postet 02.03.08 kl 23:59
Postet 03.03.08 kl 00:25
Postet 03.03.08 kl 00:28
Postet 03.03.08 kl 00:30
Postet 03.03.08 kl 00:31