Nina og hans-erik's akvarietråd (side 2)

nå må jeg nesten rette på meg selv og beklage forvirrelsen, den mallen jeg vise bilde av tidligere er visst ikke en pleco. Det er en gibbiceps, jeg har hele tiden trodd det var en pleco, men da jeg sendte inn bilder ev en annen malle til identifiksjon, så var visst det en pleco, og denne er en gibbiceps.

så jeg beklager forvirrelsen, men nå vet jeg ihvertfall forskjell, her er bilder av de ihvertfall,

Altså den første er gibbiceps, og den andre er pleco.
her er de første bildene av oscar eggene. batteriet kutta selvfølgelig når jeg skulle ta bilder mens de holdt på, og når det var leda litt så var de ferdige, SELVFØLGELIG. emn jeg har tatt et par nå nettop som jeg bare må vise frem selv om de ikke er så bra.
Gralla med egg=) Alltid kjekt med egg og yngel=)
i går byttet vi vandremalla vår mot en del jaguar ciklide yngel, yngelen er ganske små, og egentlig ikke leveringskalre, men eieren mente vi hadde større sjans for å få de til å vokse opp enn det han hadde, så vi prøver. de er bittebitte små, og artemiaklekkireiet er satt i gang igjen, jeg håper jeg får ihvertfal et par av de til å vokse opp. det er kanskje 20-30 stk av de, men noen vil selvfølgelig dø etterhvert.

oscar har ikke egg lenger, de har blitt borte i natt, jeg aner ikke hvorfor, enten så har forelderene fjernet dem, eller så har en av de andre mallene spist dem, det egentlig ingenting, jeg har ikke plass til noe mer ynel heller, men jeg regner ikke med de kommer til å stoppe, så det kommer nok mer egg etterhvert... skal se om jeg får lagt ut noen bilder i kveld.
her kommer jeg med noen bilder av jaguar yngelen min, de har klart flyttingen bra og lever enda i beste velgående. de spiser godt, og svømmer konstant rund med sprengfulle orange mager.
siden vi var hos tropex i går å kjøpte uv filter så fkk vi også med en prøvepose på artemiareplacement, blir morro å prøve, det var for for ganske masse penger vi fikk med, utrolig god service der, skjønner ikke hvorfor vi ikke har handla der før. det er riktignok en butikk for hagedammer, men de selger masse ting som brukes i akvarier også, ihvertfall så store kar som vi har.

det brune du ser på bildene er en strømpe vi har brukt til å tre over pumpa så yngelen ikke blir sugd inn i den, de elsker visst og holde seg rundt den strømpa.
jeg og kjæresten tok i går en tur på drøbak akvarium, jag har vært der før, men det var sammen med barnehagen tror jeg, så litt vanskleig å huske noe særlig av det. jeg husker bare vi hadde en slags veddegreie på gang, hvem turte å ta på sjøpølsa?:p hehe. de har sånn berørings kar der, der du kan ta på fiskene og det som er oppi der, og der er det en flyndre, to små fisk, sjøstjerner og en sjøpølse. jeg turte å ta på sjøpølsa som eneste jente som turte og fikk stor kredit hos gutta for det :P men det er det eneste jeg husker fra den gangen. sjøpølsa på bilde 1.

Det var spennende å gå inn der igjen, i det første rommet var det et digert baseng med store fisker i, en diiiiiiger grisestygg steinbit, det var nesten umulig å ta bilde av den, det var så vanskelig lys der inne, det var umulig å ta bilder uten blits, også ble bildene dårlig med blits, men jeg kan legge ut de bildene jeg klarte å ta sånn nogenlunde klart.
det andre rommet vi kom inn i var et akvarierom med en del små akvarier, men der var det nesten bare muslinger og kråkebokker, bortsett fra et par hummer og noen krabber.
det neste romett var et akvarierom med litt større akvarier og større fisk.
og her falt jeg pladask for en hai-fisk, de var så utrolig søte, det jeg falt mest for var de søte øynene, de hadde mer menneskelignede øyne, med øyelokk, jeg klarer ikke beskrive den, men dere får heller se på bilde nr 2.
eneste synn med denne fisken var at de hadde fått et slags parasittangrep, det så ikke bra ut, den ene fisken var veldig slapp og lå bare på bunn, den andre svømte litt rundt men kom å la seg sammen med den andre etterhvert.
de var utrolig flotte fisker. jeg håper ikke de parasittene er farlige, men de så ikke friske ut.

men jeg må nesten inrømme at jeg synes ikke de norske fiskene er så pene som de tropiske, det er lite farger på våre fisk, men noen kan selvfølgelig være litt pene men. de fleste er ganske stygge. bilde nr 3 er en steinbitt baby.. skikkelig stygg...
legger til noen flere bilder av de søte hai-fiskene.
her skjer det mye skal jeg si dere. på mandag kjøpte vi et 260l juwel akvarie, veldig pent, med karret fulgte det med 2 sae, 3 bolivianske sommerfuglciklider og to nøkkelhull ciklider. noen planter, en liten rot, en stein og en slags glasshule. det er en innvendig juwelpumpe av noe slag, en boks med svamp og powerhead. karet kjøpte jeg egentlig til min far, for han er på utkikk etter et kar, men dette var så billig at vi tenkte at hvis ikke han vil ha det så setter vi det opp selv. så vi kjøpte det samme dag vi så annonsen, og fikk svar fra pappa at han ikke ville ha det, så vi har nå akkurat satt det opp, det står i 2 etg, har ikke plass til fler i første.

jeg har kanskje ikke skrevet det før, at vi byttet 7 oscar yngel mot to stooore praktbotiaer på lørdag, kjempefine, og en pryd i 620 liter'n. veldig morsom fisk, har enda ike hørt de rare klikkelydene det skal sies at de lager, men gleder meg til å høre det.
en liten nedtur med dette var at dagen etter byttehandelen så vi noen hvite prikker på yngelen vår :S grøss, har vi fått hvitprikk?? jeg kontaktet straks han vi byttet med og sa ifra, dette ska jo ikke skje. han var glad vi sa ifra, og flyttet yngelen sin i et kar for seg selv, vi fikk låne et uvfilter som vi satte igang i yngelkaret med en gang, og det har gått siden, så vi håper på å bli kvitt det nå, jeg ser fortsatt noen prikker på noen av ynglene, men håper det bare er tomme skall som sitter igjen.
vi har nå hvitprikk i 2 kar, 120literen, og 180litern. kjipt og begge karene går nå med uv filter, vi kjøpte et uv filter på tropex på søndag, det ligger jo 3 minutter unna her. så vi får håpe det går bra...

så kommer en trist nyhet, oscar mamma er død, da vi ikke hadde lukket toppen på karet hadde hun hoppet ut og lå på gulvet når jeg kom hjem fra jobb
fikk en liten knekk i akvarie lysten da, dette paret med oscar er de flotteste fiskene vi hadde, hannen er igjen, men han savner sin kone, han har mistet mye farge og er veldig rolig, han ligger for det meste i en plante eller på bunn og gråter stakkars.
synes veldig synn på han, og er redd han kommer til å dø av ensomhet.
våre oscar var selvfølgelig de peneste i verden, og vi kommer aldri til å finne en like pen hun som vi hadde, og hvis vi finner det så er det ikke sikkert hannen kommer til å godta henne, vet ikke helt hva jeg skal gjøre med dette, men det er en trist, trist stemning i huset nå. er nesten som å ha mistet en hund eller katt.

Kondolerer så mye. Oscarer er helt spesielle så jeg skjønner godt at dere er triste.

Har ett spørsmål om oscar egg. Hvor lang tid tar det før de klekker? Har nemlig to som har egg nå. Kan hende at det er to hunner for det har aldri blitt noe av eggene før... Da også fordi det var flere fisker i karet deres før som spiste eggene. Nå har de litt mere mulighet til å få yngel. Har dere noen andre tips til å få eggene til å bli yngel?
hei, så morro at du får egg, jeg mener det tok ca 2-3 dager eller noe før de klekket, det går ganske fort, og når de har klekket tar det vel 3 dager før de er frittsvømmende, da burde du mate de med artemia. jeg hadde de sammen med foreldrene ganske lenge før jeg tok de ut, men hvis du har noen andre fisker som kan spise de, er det lurt å putte de i et annet kar, og siden oscar er veldig agressiv når de passer på ngene sine, så kan det hende at de finner på å drepe den fisken som prøver å spise ungene. men jeg har en hjemmeside hvor jeg har skrevet en del om prosessen med mine oscar yngel, hvis du er interessert kan du lese litt der, siden har blitt litt rotete, skal slette den snart, men driver å lagen en egen akvaside som jeg legger ut når den er ferdig, her er linken ihvertfall.
jeg håper du får det til, det er veldig morsomt.

http://nina-stromme.piczo.com/fisker?cr=2&linkvar=000044
Tusen takk for fint svar. Forresten kjempemorro å lese denne tråden din og se alt det fine du har. Når jeg får tid skal jeg lese siden din og
bare hyggelig, jeg også synes det er spennende å se på alt det fine alle andre har, fant ut i går at jeg har 20 forskjellige fiskeslag, hadde ikke peiling på at jeg hadde sååååå mange, og i dag skal jeg til ski og handle mer fisk også, noen senegalbikirer og forhåpentligvis noen pilnebber, kjempe kule pilnebber, en type jeg aldri før har sett, men de er dyre da, de koster 200kr pr stk..

og noe som var litt artig i dag, når jeg hadde svart på den forrige tråden så rusla jeg ned og titta inn i 450liter'n, tror du ikke jaggu det var et par som holdt på å legge egg? MASSE EGG, de har nesten dekket et helt blad på sverdplanten, det er samme hannen som har vært med å legge egg før, men en annen hun, en av mine glittrete scalarer. er han utro?? eller er dette normalt? det lurer jeg litt på. men morro er det, det rare er at den hunnen han har lagt egg med før, hun fikk lov å holde seg i nærheten, men alle de andre 8 ble jaget vekk... og hun som har lagt egg før er også full av egg igjen, så blir spennende å se om hun også skal legge egg. kanskje hunnene legger egg på hvert sitt blad og hannen befrukter begge?? hmm, flerkoneri?
merkelig fenomen. noen som har vært borti noe liknende?
da var et annet par scalarer også i full gang med å legge egg, men dette var et helt annet par igjen, med en hvit og en spaglete, den hunnen jeg snakket om i sta har ikke lagt egg enda. så nå har jeg to par som har lagt egg i karet, og de andre har ikke så stor plass å bevege seg på stakkars, hvis eggene klekker så tar vi de ut mens de er wigglers, så kanskje vi kan få noen til å vokse opp, ikke at vi har plass til dem men.. så hvis den tredje hunnen som har egg legger de s blir det bra, da har vi 3 lekspar meg egg samtidig. :S hmmm. jaja vi får se hvordan dette ender.

har også vært på fiskejakt i ski i dag, og på buster fikk vi tak i de pilnebbene vi har sikla på lenge, helt sien jeg så de der for første gang for en mnd siden ca. vi kjøpte 2 stk, og fikk opplyst i butikken at de ikke blir mer enn ca 15 cm, så vi ble egentlig litt skuffa, men da jeg kom hjem og sjekka på basen så står det at de blir 63,5cm, og da ble jeg glaaad. det er bra de vet hva de snakker om i butikken sier jeg.
bikirene hadde desverre ikke kommet enda, butikken på senteret hadde ikke fått sending enda. det var litt synn, men vi får håpe de kommer snart da.
legger ved et bilde av min nye ål, som forresten heter one stripe spinyeel (macrognathus aral) det er ikke bilde av den i basen en gang. så nå har jeg sendt inn bilde av den til basen, får håpe det blir godkjent.
scalare eggene er der fortsatt i dag, de er ikke spist opp, så dette ser bra ut, vanligvis har de blitt spist i løpet av en dag, så kanskje de er befruktet, hadde vært morro om de klekket da.

har fått et mega-alge problem i 620liter'n, fisken trives fint den, men jeg ser de jo ikke, det er noen grønne svevealger av noe slag, det setter seg ikke på glasset eller noe men, litt plagsomt, jeg satte ned en algekule der i går, som forøvrig ble voldtatt av gibbicepsen, men jeg håper den kan hjelpe litt, vannbytte hjelper ikke, har holdt på med vannbytte en stund, og bytter ganaske mye vann av gangen, og neste dag er det like ille igjen.
jeg håper jeg får has på de algene snart, kanskje kjøre et uv filter der?
vi får se.

her har dere bilde av gibbi'n som voldtar algekula, og du kan også se hvor grønnt og algete vannet er.
da har også 260liter'n blitt satt opp, det nyeste karet. vi puttet de fiskene som vi fikk med karet oppi her, sammen med en eplesnegle, vet helt ikke helt hva vi skal ha her etterhvert men, det gjenstår å se.
her er ihvertfall noen bilder av karet ferdig oppsatt.

bilde 1: helhetsbilde
bilde 2: 2x SAE
bilde 3: boiliviansk sommerfuglciklide (hun?)
Det som hjalp hos meg da jeg hadde problemer med grønt vann var flere hurtigvoksende planter og pmdd plantegjødsel. Om planten trivest og får den næringen de trenger klarer ikke algene å formere seg og da dør de tilslutt.

Pmdd plantegjødsel vet jeg at en her på forumet solgte så det går kanskje ann å søke etter det her.

Ellers virker vel uv mot svevealger og. Lykke til
takk for svar, jeg har bare hurtigvoksende planter i dette karet, sverdplater, og de vokser voldsomt fort, så de har nok mye næring, men har et uv filter som går i et kar med hvitprikk, så må vente til hvitprikken er borte før jeg kan flytte på uv filteret, men har ikke sett en prikk på nesten en uke, så jeg avslutter behandlingen snart
jippi da har scalare eggene klekket, så morro, det er kullet fra den glittrete og den store fine hannen som har klekka og er nå flyttet til et blad der de ligger å wiggler med halene sine, de er gode foreldere, og så fort en yngel detter fra bladet, blir de plukket opp og spyttet tilbake i gjengen.
eggene til det andre paret har også klekka ser det ut som, det er ihvertfall tomme eggeskall på bladet, men jeg kan ikke se noen yngel fra de, og de passer fortsatt på at ingen kommer nær bladet, så vet ikke helt hva som har skjedd her. de trenger kanskje litt trening.
tenkte jeg skulle flytte yngelen i kveld, og ha de i en gullfiskbolle, det er jo 9 andre sultne scalarer i det samme karet, så tør ikke ta sjansen på at foreldrene klarer å passe godt nok på de.
skal se om ikke jeg får tatt et par bilder av de i kveld

forresten GOD PÅSKE alle sammen
har litt dårlig samvittighet nå, jeg har jo glemt å legge ut bilde av scalare yngelen. men her kommer et. de er så, så vanskelig å ta bilde av de men.
de er separert fra foreldrene nå, så de er i en fiskebolle. ser ut som de har det bra, plomme sekken er ikke helt brukt opp enda, og de svømmer ikke fritt, men de har begynnt å prøve seg da, så faktisk en som svømte litt rundt i stad, før den ble sliten og datt på bunn igjen... håper de svømmer i morgen, da blir det mating med artemia også
har forresten enda et lekspar nå da, så de drev å renset blader og jaget andre fisker i sta. så nå har jeg 3 lekspar av 11 scalarer. det er gøy.
i går ble yngelen frittsvømmende, og begynnte å mate med artemia, det var stor suksess, nå svømmer de rundt med store orange mager alle sammen.
legger ved et par bilder av de.

nå har vi ikke lenger noen jaguaryngler eller ancistrus yngler, ancistrusene døde som fluer etter en uke uten at jeg vet hvorfor , på få timer begynnte de å muggne og muggene festet seg på de levende jaguarynglene, så de døde også til slutt, til tross for svak behandlig med soppdrepende midler.
trist, jeg hadde gleder meg til å ha jaguar sammen med oscar.

oscar har fått igjen litt av fargene sine, det grønne grumsete vannet i 620litern er nesten klart igjen, og vi har lest oss til at vi kanskje hadde et angrep av amoniakk. skumle greier. men det jeg isåfall da ikke skjønner er hvordan kan dette ha dannet seg uten høy ph, vi har alltid hatt veldig lav ph i karene våre.

må nok kjøpe en testlab snart, så vi vet mer nøyaktig hvordan vannverdiene er. strips holder tydeligvis ikke mål.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap