Mine akvarier og sånt (side 68)

Sneglen lever visst likevel, den var mer ute av skallet enn tidligere, og jeg dultet borti den igjen og den trakk seg inn i skallet igjen. Den har produsert hvitt slim rundt skaden, noe som tyder på at den prøver å reparere seg selv. Krysser fingrene og håper på det beste....

Noen bilder jeg tok av sneglen i går kveld. De ble litt uklare for lyset var dårlig og jeg skyndtet meg å ta dem bare slik at jeg kan sende til produsenten av filteret, men ville ikke vente for lenge med å få ut sneglen.

Filteret er forresten blitt pensjonert nå, og skal hives i søpla. Karantenekaret har fått K-mart filteret fra 15 literen i steden, noe som betyr at RCS-rekene er uten filter for øyeblikket, men jeg kan alltids flytte de over i et annet kar. De ble bare puttet i 15 literen for å være sikker på at de ikke hadde med seg sykdommer, siden det var fisker i karet deres i butikken.
Mvjnz
Sneglen lever visst likevel, den var mer ute av skallet enn tidligere, og jeg dultet borti den igjen og den trakk seg inn i skallet igjen. Den har produsert hvitt slim rundt skaden, noe som tyder på at den prøver å reparere seg selv. Krysser fingrene og håper på det beste.... Noen bilder jeg tok av sneglen i går kveld. De ble litt uklare for lyset var dårlig og jeg skyndtet meg å ta dem bare slik at jeg kan sende til produsenten av filteret, men ville ikke vente for lenge med å få ut sneglen. Filteret er forresten blitt pensjonert nå, og skal hives i søpla. Karantenekaret har fått K-mart filteret fra 15 literen i steden, noe som betyr at RCS-rekene er uten filter for øyeblikket, men jeg kan alltids flytte de over i et annet kar. De ble bare puttet i 15 literen for å være sikker på at de ikke hadde med seg sykdommer, siden det var fisker i karet deres i butikken.

Jeg har også et filter som ligner på dette og sneglene mine ble også sittende fast på samme plassen. Jeg tullet filtervatt rundt øverste del av pumpen for å unngå dette til jeg får erstattet den med en annen. Det er innmari bra motorer på det lille filteret jeg har men livsfarlig for snegler og fisk.
1. Gul/rosa uten navn
2. Lilja
3. Tulle med eggleggingsrøret ute
Ble feil i første innlegg her er to bilder av den gul/rosa
Det siste er av Raptus en plakat hanne. Er de ikke fine? Er helt hekta. Sover ikke om natta jeg for jeg må opp å se om de har det bra.....
Sneglen lever ennå og se ut til å kvikne til en smule

Veldig fine kampfisker, og kjempebra bilder Skulle ønske jeg kunne ta slike bilder av mine, men de nekter å sitte stille og da er det ikke så lett:/

Har du tenkt til å prøve noe oppdrett etter hvert?
Mvjnz
Sneglen lever ennå og se ut til å kvikne til en smule:) Veldig fine kampfisker, og kjempebra bilder:) Skulle ønske jeg kunne ta slike bilder av mine, men de nekter å sitte stille og da er det ikke så lett:/ Har du tenkt til å prøve noe oppdrett etter hvert?

Har ingen planer om oppdrett enda, alt er så nytt så vi får se om jeg får de til å overleve først. Det hadde jo vært moro å prøvd men vi får se når jeg blir tryggere på det jeg holder på med. Moro er det uansett.)
Sneglen overlevde og har kommet seg igjen Den ene antennen/tentaklen (?) ser ut som den henger og slenger, og det er en knekk på den nesten helt inne ved roten, og det ene øyet ser litt oppjult ut, men den er aktiv og spiser og oppfører seg normalt, og det er jo egentlig litt imponerende

Hadde en aldri så liten filterkrise i karantenekaret i dag. Jeg la merke til at sneglene satt i overflaten, noe som er uvanlig, og det så ikke ut som om filteret lagde noe bevegelse i overflaten, så jeg tenkte at det trenger nok rengjøring. Så jeg tok et vannbytte og dro ut kontakten på filteret (trodde jeg) og rengjorde og byttet ut filtervatten. Så satte jeg sammen og satte i kontakten igjen. Men filteret startet ikke.. Hæ, tenkte jeg, og undersøkte kontaktene litt nærmere, og da viste det seg at det var kontakten på varmekolben til 22 literen jeg hadde tatt ut og satt i, og kontakten til filteret var ikke i i det hele tatt.

Jeg vet at kontakten til filteret var der den skulle i går, for jeg sjekket sirkulasjonen. Så hvordan den ble dratt ut aner jeg ikke, og ikke bare det, men det er ikke plass til den på den skjøteledningen engang, så jeg måtte strekke den bort til en annen skjøteledning. Så det er et lite mysterium hvordan jeg klarte å sette i kontakten på filteret etter hendelsen med sneglen, siden det ikke er plass til den.

Siden jeg ikke visste hvor lenge filteret hadde vært uten strøm tok jeg ut filtersvampen og kickstartet den vha filteret i 90 literen. Det er egentlig litt fy-fy, siden karantekaret kan spre sykdommer, men det måtte jo kickstartes for å holde fiskene i live, og av alle fiskene mine er det de i 90 literen jeg er minst redd for, og det karet er også veldig oversiktlig og lett å behandle for sykdommer.
Typen og jeg dro til kjøpesenteret i dag siden han tar seg fri på onsdager. Jeg ville kjøpe en gave til en venn, og typen ville klippe seg. Så mens han klipte seg gikk jeg rundt i diverse butikker, og stakk innom dyrebutikken. Det er en ganske liten dyrebutikk som stort sett bare har overprisede planter og gullfisker og de aller vanligste, men de har godt utvalg i kampfisker siden eieren er interessert i dem.

Og mens jeg kikket i de andre karene oppdaget jeg plutselig at de hadde klovnekillier. Disse har jeg aldri sett til salgs i noen annen dyrebutikk og kun sett til salgs en eneste gang i killiforumet, så det var en hyggelig overraskelse

Jeg spurte en av de ansatte hvor mye de kostet, og hun ante ikke, for de hadde visstnok ankommet bare en halvtimes tid tidligere og fantes ikke i systemet deres ennå. Og hun som visste det, en overordnet, hadde gått til lunsj eller noe, og hun ba om unnskyldning og ba meg pent om å komme tilbake om en halvtimes tid. Jeg sa det var greit og gikk og kikket i andre butikker og møtte deretter typen etter han var ferdig hos frisøren.

Vi gikk og kikket på litt diverse før vi gikk tilbake til dyrebutikken, hvor jeg fikk opplyst at klovnekilliene er $8.99 per stykk, noe som er ca 40-45 kr. Det var da ganske overkommelig syntes jeg, spesielt med tanke på hvor sjeldne de er og hvor dyre denne butikken normalt er. Så jeg kjøpte fire stk. Jeg aner ikke om jeg fikk hanner eller hunner eller begge deler, siden de var svært bleke og det er så lenge siden jeg leste om dem at jeg ikke husker hvordan man ser forsjell på dem uansett.

Jeg må sette meg litt inn i dem igjen, og sjekke om de kan bo i karantenekaret sammen med ottoene og ancistrusene uten å skape trøbbel. Og hvor de skal bo etter de er ferdige i karantene aner jeg ikke, men jeg har jo disse to 15 liters plastkarene jeg hadde tenkt til å pensjonere.. Oh well, jeg finner vel en løsning på det. Man kan da ikke si nei til klovnekillier pga plassproblemer
Hmmm, fikk meg nettopp et lite mysterium. Jeg leste om klovnekillien og så at pH skal være mellom 6.5-7. Jeg har alltid hatt høy pH i alle karene mine, siden vannet i springen har pH 7.8.

Og jeg kjøpte nylig en 'wide range' pH test, som tester mellom 4.5-9. Så jeg tenkte at da kan jeg jo bruke den testen for første gang og sjekke pH i karantenekaret. Så det gjorde jeg, og fikk nesten bakoversveis da den viste pH 6. Så jeg tenkte at testen muligens var feil, og sjekket vannet i springen, og det har visstnok pH 7.5 (som forventet). Så testet jeg 90 literen som jeg vet har ligget på 7.5-7.8, og der viste testen 6.5.

Så snodig da, ingen av karene inneholder noe som helst som burde påvirke pH. Og karantenekaret har ikke vært i drift spesielt lenge, siden mars omtrent, og har en bunt vasspest og en keramikkhule, ikke noe bunnlag, og jeg byttet jo 30% vann der i går eller forgårs eller når det nå var.

Så jeg vet ikke hva som skjer jeg...
Grattis med raketter!

Hvis hannene er kjønnsmodne ser du lettest på "rakettflammen" på den mer utstrakte halefinnen, hunnen har bare b-gjeng uniform og ingen farger utover det.
Takktakk

Aha, det er ikke verre altså. Jeg ba om to av de litt større og to litt mindre, i håp om å få begge kjønn, men det er jo godt mulig at de små rett og slett er yngre.

De akklimatiseres fremdeles, og er svært bleke. De er nesten hvite med lysegrå striper. Så for øyeblikket er de umulig å se forskjell på.
Inaktiv bruker
geattis med klovnekilliene Mvjnz
Takk

Men tror du ikke jeg klarte å drepe en av dem allerede da Jeg akklimatisere dem sent, over flere timer, og da jeg syntes de var klare til å puttes i karet tømte jeg ut mesteparten av vannet fra posen, og tømte deretter den lille skvetten som var igjen oppi karantenekaret med fiskene.

Jeg sjekket posen, for det er av og til små fisker blir sittende fast på sidene, men den var tom. Trodde jeg da. Da jeg kom tilbake et par timer senere og skrudde på litt mer lys slik at jeg kunne se dem, så jeg bare tre stk. Jeg tenkte første at nr 4 bare gjemte seg, men så kom jeg på at disse er jo ekstremt gode hoppere, men de kan da umulig hoppe 15-20 cm ut av karet. Men jeg sjekket likevel, og der fant jeg den, ved posen de kom i fra butikken. Den må ha blitt værende i posen uten at jeg så den, pga lysmangel og at den var så blek. Den var fremdeles våt, så jeg puttet den i karet i full fart, men der var det ingen bevegelse i det hele tatt, og den ser veldig død ut JEg puttet den i en egen beholder med vann, bare i tilfelle den mirakuløst kommer tilbake til livet, men har ikke noe særlig håp om det Stakkar liten, jeg føler meg skikkelig råtten

Hadde tenkt meg tilbake til butikken på lørdag når jeg får penger og kjøpe 3 stk til, så det er ikke noe tap for gruppen sin del, men stakker lille fisken som led bare pga jeg ikke gadd å skru på mer lys med en gang, eller sjekke enda grundigere enn det jeg gjorde...
Det er mange farlige store kriker og kroker en så liten fisk kan havne i i en poste. Med bittesmå fisker pleier jeg å tømme posen i en liten plastboks som jeg bruker som akklimatiseringskopp.
Jeg tror jeg kommer til å bruke en beholder fra nå av ja...

De er fremdeles bleke, men både ancistrusene og ottoene er og har vært uvanlig bleke hele tiden, og jeg skylder på at plastbeholderen som er karantenekaret er lys og de prøver å kamuflere seg.

Jeg er forresten drittlei av kampfiskene mine. Eller ikke av fiskene, men av at de er sååå vanskelige når det kommer til oppdrett. De nekter plent, jeg har lest meg grønn på oppdrett av dem, og gjør alt riktig såvidt jeg kan se, men de bare nekter. Hannene er klare, men hunnene vil bare ikke.

Jeg er nær ved å bare drite i det hele.
Du har sikkert testet, men lavere vannstand har jeg lest skal kunne trigge.

Er du sikker på at hunnene du har er kjønnsmoden?


-Tim
Vannstanden har blitt prøvd på flere nivåer, og ja, alle hunnene er over 5 måneder gamle, og den ene har lagt egg før, men det var nok forandring i miljøet som trigget henne denne gangen, siden hun ankom fra Thailand en uke tidligere. Etter det har hun ikke vist noe interesse i hannen.

Vi stakk på kjøpesenteret igjen i dag, fordi vi trengte noe å gjøre på siden vi kjedet oss. Og siden vi var der likevel stakk jeg innom dyrebutikken for å kjøpe flere klovnekillier, og det var jammen bra jeg ikke ventet til lørdag for mesteparten av dem var borte. Jeg fant dem ikke med en gang, og ble bekymret, men så så jeg en, og deretter to. Jeg fikk tak i en ansatt og sa jeg ville ha noen, og han spurte hvor mange, og da sa jeg at hvis han klarte å finne 3-4 stykker hadde det vært fint.

Han fant tre stykker ganske raskt, og etter litt leting fant han en fjerde også. Han lette litt til for sikkerhets skyld, men fant ikke flere, så jeg endte opp med fire Så da har jeg en gruppe på sju Håper begge kjønn er representert da, ellers er det jo litt bortkastet å kjøpe så mange..

Jeg har fremdeles ikke funnet ut hvor jeg skal putte dem, men vurderer å kaste Blå ut av 22 literen hans, og putte dem der. Han er jo bare en fisk, og det er da vel lettere å finne plass til en enkelt fisk enn en gruppe på 7.. Men 22 literen er jo strengt tatt en smule i minste laget for en gruppe da..

Men nå slo en tanke meg her... Planen var at smaragdinaene skal ha to kar, ett kar de bor i (70 liter), og ett oppdrettskar (50 liter). Så hva om smaragdinaene kan formere seg i samme kar de bor i (slik de gjør nå), så kan killiene få 50 literen. Det hadde vel fungert ganske bra, tror jeg...
Bra plan. Tror det blir mye jakting hvis det er for mange i et veldig lite kar.
Hos meg er teorien at hannene drepte hverandre i 19-literen,l mens det gikk bra med en gjeng hos Astrid med 50L+.


Og de akklimatiseres nå i en plastbeholder, og jeg telte dem 2-3 ganger for å være sikker på at jeg hadde alle fire, og i tillegg sjekket jeg posen et par ganger
Vi fikk nettopp besøk fra noen fra kommunen (et 'council' er vel i store strekk som en kommune). De hadde fått en melding om et problem med katter på eiendommen. Dagen måtte vel komme før eller siden *sukk*.

Saken er nemlig den at i vår kommune har man kun lov til å ha to katter. Man kan søke om tillatelse til å ha 3-4 katter, men da er det en forutsetning at de ikke er til plage for naboene på noen som helst måte. Det er også en regel at kattene ikke skal forlate eiendommen

Og vi har 6 stykker.. Så det sier seg vel selv at vi ikke hadde spesielt lyst på dette besøket. Men det er kun en av kattene våre som faktisk forlater eiendommen regelmessig, resten av dem holder seg i hagen og er ikke til plage for noen.

De spurte hvor mange katter vi har, og typen svarte at vi har to stk, og vi viste dem også kattesikringen på gjerdet, noe de var veldig imponerte over. Vi hadde fortalt dem at vi har en svart en som har en tendens til å forlate eiendommen, og det var en svart katt de hadde fått melding om. Så det var den ene av de offisielle to kattene. Da de kikket på kattesikringen i hagen så de Beanie, og vi sa at det er den andre katten vår.

Men da de snudde seg for å gå så de Tabby gjennom glassdøren til garasjen, og da hadde vi ikke noen god forklaring.. Men typen var rask til å si at hun er en løskatt som vi fant oppi gata og som vi prøver å finne eieren til. Noe som er delvis sant, men vi har gitt opp å lete og har beholdt henne..

De var egentlig veldige blide og vennlige og sa så mye som at så lenge kattene holder seg i hagen vår bryr de seg egentlig ikke så mye om hvor mange vi har, 'we don't want to know' eller noe i den dur.

De kunne ikke si hvem som hadde sendt dem en melding, men vi vet hvem det var. Det var den sure kjerringa ved siden av oss. For noen dager siden kom nemlig Odo seg ut for første gang på flere måneder, og han har ikke lov til å være ute, så jeg fulgte etter han og han hoppet over gjerdet inn i hagen til naboen, så jeg kikket over gjerdet hennes og ropte på Odo, og naboen kom akkurat ut med søppelet og spurte hva jeg så etter, i en ganske sur tone. Så jeg sa at jeg kikket etter katten vår som nettopp hadde hoppet over gjerdet. Da himlet hun med øynene og sukket oppgitt, og virket sur (ifølge typen er hun alltid sur og særdeles uvennlig.)

Hvaslags kjerring tåler ikke at en katt oppholder seg i hagen hennes da?!? Som sagt er det ikke en daglig hendelse, det skjer kanskje med 2-3 måneder mellomrom, i en time eller to, og hun rapporterer det?!

Typen har sagt han skal 'give her hell', og det fortjener hun jammen. Hun har selv to store hunder som løper langs gjerdet og bjeffer og ser truende på oss når vi oppholder oss i vår egen hage. Litt toleranse må man da ha for naboene sine.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap