Mine akvarier og sånt (side 7)

Ganske fornøyd nå

Dro ut på leting etter reker til lillekaret mitt i dag. Vi dro først til den største dyrebutikken i området, siden jeg tenkte at det var en god sjanse for at de hadde reker. Det hadde de ikke. De hadde blå yabbier som var skikkelig kule men blir altfor store for karet mitt. Så mens vi var der likevel kjøpte vi en dverggurami til 90 literen. Den trengte litt farge siden alle levendeføderne er borte. Vet ikke hva fargen kalles på norsk, men på engelsk kalles den hvertfall 'flame dwarf gourami'. Han har nå fått komme oppi 90 literen, og finner seg til rette. Det var litt morsomt da jeg slapp han oppi, for ildhalen svømte bort til han med struttende finner og måtte sjekke ut denne nye fisken. For øyeblikket følger de etter hverandre og stirrer på hverandre...

På vei hjem stoppet vi på dyrebutikken som er rett nedi gata fra oss, for jeg har sett de har glassreker der av og til, og tenkte at kanskje de hadde andre sorter også. Men de hadde ikke reker, kun yabbier. Men så kikket jeg litt rundt i butikken og fant et kar med killier! For noen måneder siden lette jeg høyt og lavt etter killier, og fant ut at det kun er et fåtall seriøse oppdrettere som har killier i Australia, og kun et fåtall arter som er å få tak i. Så da kjøpte jeg kampfisk istedenfor. Så overraskelsen var stor da jeg fant dem i en dyrebutikk. Jeg kjøpte 2 stk til 15 literen min. I samme karet hadde de også kuhlii-åler, og det er en fisk jeg har hatt lyst på ganske lenge, så jeg kjøpte 3 stk.

Killiene jeg kjøpte var merket som "Aphyosemion gardneri" som jeg antar er "Fundulopanchax gardneri" men hvilken av dem vet jeg ikke. Den ligner på nigeriakilli...

En god dag på akvariefronten med andre ord
Bilde 1: Gurami
Bilde 2: Kuhlii-åler
Bilde 3: Killier
Pene killiene mine

Jeg endte opp med å kjøpe 2 hanner, for jeg fikk litt fnatt da han i butikken sa de formerer seg som bare det. I etter tid angrer jeg en smule og tenker at jeg har jo nærmest som plikt å avle disse med tanke på hvor sjeldne de er her. Skal stikke innom dyrebutikken igjen i morgen og se om de har noen igjen.

Bilde 1: Den peneste hannen.
Bilde 2: Enda en pen hann, men han har ikke farget ut ennå.

De er ca 3.5 cm lange.
Det har høljet ned hele helga, på nyhetene har vi sett store oversvømmelser, men det har vi ikke merket noe til her. Vet ikke hvordan jeg klarte å bo i Norge hvor det kan regne 6 uker i strekk. Nå synes jeg det er uendelig deprimerende dersom det er overskyet mer enn 1 dag i gangen....

Men i dag er sola fremme igjen og jeg bestemte meg for å sjekke hagestampen. Den har klart å bli halvfull på et par dager. Det er faktisk 100 liter regnvann det..

Silikonen ser ut til å holde helt fint, ingen tegn til lekkasje. Det eneste jeg er bekymret for er at trykket rett og slett skal presse proppen ut av hullet. Føler jeg burde feste et eller annet på utsiden slik at den ikke kan presses ut. Hullet er helt nederst og det blir vel en del trykk med nesten 200 liter vann i stampen..
Noe litt morsomt skjedde nettopp

Jeg stakk tilfeldigvis innom et australsk akvariumforum som jeg har visst om en stund, men ikke tilbringer mye tid i. Jeg sjekket annonsene bare for moro skyld og fant en annonse for noen som ville gi bort 3 leoparddanioer og 1 sebradanio. Jeg synes disse fiskene er ganske søte så jeg tenkte at jeg kunne sende en pm og se om han kunne levere dem hit.

Han svarte nesten med en gang og sa 'ja jeg kan levere dem i helga, bare minn meg på hva adressen din er'. Og jeg skjønte ikke helt... minn han på adressen min? Men så gikk det opp et lys for meg og det er faktisk samme person som hentet sverddragerne mine for en måneds tid siden

Det var jo litt gøyalt da Og jeg får gratis danioer til helgen Må sikkert utvide stimen etter hvert, men det er jo ikke noe som haster.

Vet ikke hvorfor leopard- og sebradanio er oppført som 2 forskjellige arter i fiskebasen, det står jo faktisk i beskrivelsen at de kun er fargevarianter av samme art...
Da har jeg vært ute og fått tak i hunnkillier Kjøpte 3 stk slik at en av dem får hvile mens de to andre plages av hannene.. Så litt fullt i karet, men det er bare midlertidig. Når jeg får skattepenger blir det bedre
Inaktiv bruker
Mvjnz
Noe litt morsomt skjedde nettopp:) Jeg stakk tilfeldigvis innom et australsk akvariumforum som jeg har visst om en stund, men ikke tilbringer mye tid i. Jeg sjekket annonsene bare for moro skyld og fant en annonse for noen som ville gi bort 3 leoparddanioer og 1 sebradanio. Jeg synes disse fiskene er ganske søte så jeg tenkte at jeg kunne sende en pm og se om han kunne levere dem hit. Han svarte nesten med en gang og sa 'ja jeg kan levere dem i helga, bare minn meg på hva adressen din er'. Og jeg skjønte ikke helt... minn han på adressen min? Men så gikk det opp et lys for meg og det er faktisk samme person som hentet sverddragerne mine for en måneds tid siden:) Det var jo litt gøyalt da:) Og jeg får gratis danioer til helgen:) Må sikkert utvide stimen etter hvert, men det er jo ikke noe som haster.


hehe, det internett er ikke så stort som man skal tro:P blei kjent med en i danmark, en måneds tid etterpå fant jeg han på en kinesisk webside.. så man kan jo nesten si at verden er mindre enn internett:P
Inaktiv bruker
ossen er det foresten i australia? jeg så bilde av hagen din, å tenkte at det var rart at det vokste palmelignende trær i norske hager:S men så så jeg at du bor i australia så jeg lurer på om den er fint der fortida?
Hehe, ja det er kult med palmetrær i hagen

Australia er stort sett et drømmeland å bo i. Samme velferdssystem som Norge, men mer moderne lover og regler, vennligere mennesker og mye bedre klima

Den siste uken har det stort sett regnet hver dag, og det er litt kjipt, men stort sett er det sol og varmt. Nå er det vinter så det er litt kjølig - 25 om dagen og 15 om natta. En god norsk sommer (minus regn) med andre ord Om sommeren er det rundt 30-35 om dagen og 20-25 om natta.

Utenom det ser jeg mye interessante insekter, f eks pinnedyr og digre kakerlakker har forvillet seg inn i huset et par ganger. Gekkoer forviller seg inn stadig vekk, til kattenes store fornøyelse. Har sett digre edderkopper med 2 meter lange spindelvev som er like tjukke som kraftige sytråder. Har sett kenguruer midt i veien og koalaer i tretoppene. I Norge setter folk ut mat til spurvene, her setter de ut mat til papegøyer Om kvelden samles det digre flokker på flere tusen undulater i palmetrærne...

Så Australia er ganske fascinerende og jeg stortrives
Inaktiv bruker
har du lyst å prøve reptilhold, så bør du ikke gå langt for å få tak i noen i hvertfall åå jeg har så lyst å flytte dit, det er ikke sånne kipe regler som i norge, der man ikke kan spytte engang.. veit det er stygt å spytte, men 500 kr i bot for det da-.-
Ser stadig salamandere og diverse firfisler og slanger på dyrebutikken, og da blir jeg litt fristet

Norge har ganske gammeldagse lover ja. Tror det er mange nordmenn som ikke tenker over det fordi de har vokst opp med det. Jeg tenkte ikke over det før jeg flyttet hit og folk begynte å spørre meg om Norge og de ble helt sjokkert over enkelte ting jeg foralte

Spytting vet jeg ikke om man blir bøtelagt for, men å hive fra seg søppel kan man få 1100 kr i bot for. Det er logisk med tanke på hvor mange turister som kommer hit. Da vil man ikke at de skal se en by full av søppel. Da jeg viste typen rundt i Oslo ble jeg helt flau over alle tiggerne og graffitien overalt. Du ser aldri slikt her. Byen holdes i perfekt stand til enhver tid, og folk oppfordres til å hilse på turister og være ekstra vennlige slik at de får et godt inntrykk av Australia
Inaktiv bruker
ja det er ganske bra at det er bøtelegging for forsøpling å oslo er en by jeg ikke har lyst å bo i, heldighvis bor jeg i sande, som ligger utenfor drammen en fin småby med litt nærkisser iblant, men ikke noe tigging, grafitti, voldtekt eller kidnapping jeg er skal i hvertfall flytte til sverige i første omgang, er på besøk hos morra mi der iblant, å der er det litt mindre lover enn i norge det er bare teit hvor mange lover norge egentlig har, nesten alle er possitive, men noen er komplett idiotiske ass...
Jepp, Norges lover er basert mer på tradisjon enn logikk i mange tilfeller. Nå har ikke jeg noe nært kjennskap til Sveriges lover, men utifra det lille jeg vet så virker Sverige litt mer moderne og verdensvant enn Norge er. Men jeg tror faktisk nordmenn flest er litt stolte over hvor bakvendt Norge, de ser på det som en del av sin identitet. Rare greier.
Inaktiv bruker
hehe ja men rart at man ikke kan ha annen fisk i hagedam i norge, men i sverige... de er jo to land som hører sammen, som er festa til hverandre... de samme med skillpadder, på dyrebutikken i fredrikstad er det ikke en eneste skillpadde, men like over grensa er det stappfult:S å hvorfor kan man liksom ikke ha norskfisk i hagedam når man kan ha japansk koi oppi der?? veit mange fisk er problemfisk, men det fins jo unntak da, å når man bor 5-10 km fra nærmeste vann, er det ikke mye sjang for at en fisk overlever en flytur med en fugl...
Det er en lov jeg ikke forstår logikken bak. Koi og gullfisk overlever dersom de slippes løs i innsjøer og elver, mens tropiske fisker ikke har sjanse til å overleve i norsk klima. Likevel er det de tropiske fiskene som er forbudt i hagedam.

Her i Australia er det ingen restriksjoner på hva man kan ha i hagedam, selv om mange tropiske arter kan overleve her. Og de gjør det også, blant annet finnes det ville guramier i enkelte innsjøer her, etterkommere etter akvariefisk som har blitt dumpet. Men å forby tropiske fisker i hagedammer her har ikke noe for seg, siden de kun kommer seg ut dersom de slippes ut av mennesker. De kan ikke komme seg ut på egenhånd, så den eneste løsningen ville vært å forby alle tropiske fisker, både i akvarium og hagedammer. Og det kommer ikke til å skje.

På den måten er Norge ganske heldig, klimaet begrenser skaden på dyrelivet. Så hvorfor det ikke er lov med reptiler og skilpadder skjønner jeg ikke. Det er vel mest fordi politikerne ikke liker dem, og synes ikke at andre burde like dem heller. o_O
Inaktiv bruker
du hadde virkelig et godt poeng der det skal jeg ta opp neste gang det er diskusjon om hvilken fisker som går i hagedam
for fisker som skal ha varmt klima, som blå acara osv. har gaanske liten sjangs for å overleve et vinterklima i norge, selv om vinterene er milde, så kommer jo den vinteren mere utpå våren....så hvorfor klager dem over spredning av koi i norske vann når dem har lagt opp til det selv????
Selv om vinteren er 'mild' så vil vanntempen ikke være mer enn maks 10 grader, men sannsynligvis lavere, og det er ganske få tropiske fisker som vil overleve flere måneder i slik temperatur. Det finnes nok unntak, men da kan man forby de få som kan overleve, og tillate de som ikke har sjanse til å overleve. Ganske enkelt egentlig. Men politikerne ser ikke ut til å tenke særlig langt.
I går kveld ble jeg lei av at eplesneglen min gumlet i seg plantene i killikaret, så den fikk flytte over i 90 literen igjen. Plantene er hurtigvoksende, men det hjelper ikke så mye når sneglen spiser alt av nye skudd. Og den får rikelig med mat også nettopp for at den ikke skal spise plantene. Men det virker som om den må ha tilgang på grønnsaker til enhver tid, ellers spiser den planter. Fiskefor som algetabletter rører den ikke.

Så nå kan den få spise alger i 90 literen en stund, mens plantene kommer seg i killikaret. Forrige gang den var i 90 literen ble den mobbet av pakistanbotiaene og turte ikke å komme ut av skallet sitt. Men det er mulig den har vokst seg så stor de siste 3 månedene at botiaene ikke bryr seg lenger. Den kravler hvertfall lykkelig rundt uten å bli plaget av noen for øyeblikket...

I går kveld så det forresten ut som det var noe på gang med killiene. Den ene hannen viste stor interesse i den ene hunnen og hun så ikke ut til å ha noe imot det. Litt tidligere enn planlagt, men det er helt greit det
For et par dager siden fylte jeg hagestampen helt opp for å se hvordan silikonen taklet trykket. Det gikk helt fint til å begynne med, og jeg hadde planet om å stikke ut og kjøpe både fisk og filter i helga.

Men i dag tidlig da jeg slapp ut kattene kikket jeg bort på den og så at vannstanden ikke var så høy som før. Så jeg gikk bort og oppdaget at den var helt tom. Og silikonen hadde gjort akkurat det jeg var redd for. Den hadde blitt presset ut av trykket.

Så jeg må finne på noe lurt for å hindre at den blir presset ut.
Tilfeldig bekjentskap
© Vidar Alfei
Reklame for plussmedlemskap