Mine akvarier og sånt (side 8)

Mvjnz
Forrige gang den var i 90 literen ble den mobbet av pakistanbotiaene og turte ikke å komme ut av skallet sitt. Men det er mulig den har vokst seg så stor de siste 3 månedene at botiaene ikke bryr seg lenger.


Pakistanerne vil nok være nysjerrige på eplesneglen, uansett størrelse. Men pga av størrelsen er det godt mulig at de lar de bli med det. (snegler og Botia er på generell basis "risky business"). De fortærer den ikke nødvendigvis men en "smakebit" i ny og ne vil de nok prøve seg på.
Det var det jeg fant ut forrige gang jeg hadde dem sammen. Botiaene gjorde ikke noe fysisk skade på sneglen, men de prøvde seg. Sneglen trakk seg så langt inn i skallet som overhode mulig og nektet å komme ut på over en uke. Da fikk den eget kar.

Etter 3 måneder i eget kar uten fiender har den blitt ganske modig. Jeg kan dulte borti den uten at den bryr seg noe særlig, og da jeg plukket den opp med håven i går kveld var den fremdeles halveis ute av skallet og så tydeligvis ikke noe skummelt i å bli plukket opp og flyttet. Sekunder etter at den ble plassert i det andre karet kravlet den rundt som vanlig, som om ingenting hadde skjedd
det er dette de ikke vil skal skje norge. se ca. 1 min ut i filmen
Som jeg nevnte har jeg ikke noe imot et forbud mot fisk som kan overleve og yngle i norske innsjøer/elver. Det jeg sier er at det er tåpelig å ha et forbud mot ALLE andre fisker enn koi og gullfisk, når kun et fåtall tropiske fisker vil kunne spre seg. De kan lage en liste over arter som er tillatt. Det er ganske enkelt egentlig.
Inaktiv bruker
tror ikke du forstod samtalen guttn.. vi mener at koi og gullfisk som tåler kaldt vann, er lovlig i hagedammer.. å tropisk fisk, som har liiiten sjangs for å overleve helt ned til 4 grader!! å hvorfor la du inn en link om spredning av karper? det er jo det vi har fått i norge fordi koi og gullfisk er lovlig!
Da er danioene på plass. 3 slørhale leoparddanioer og 1 vanlig sebradanio. Jeg har lagt dem til som 4 sebrafisk i akvariet mitt, siden de er samme art, bare forskjellige farger. Når de fyker forbi i full fart ser de med leopardmønster ut som de har striper uansett.

De virker hyperaktive, vet ikke om det er slik de skal være eller om de bare er litt stresset. De er litt bleke, og noen mangler deler av finnene, virker som de har blitt nappet på. De kommer seg når de får roet seg regner jeg med.

Den ene kuhlii-ålen driver og kommer frem på dagtid, og ser helt oppskrapet ut. De 2 andre gjemmer seg inni en kunstig rot, som har små hull som de stikker hodet ut gjennom og kikker seg rundt. Veldig søtt Mistenker at den som har skrapet seg opp har presset seg gjennom et hull som var for lite for den, noe som har fristet meg til å ta ut roten, men de liker den så godt og pakistanbotiaene liker og gjemme seg inni den også, så jeg tror ikke jeg har hjerte til å fjerne den....

Har fremdeles til gode å se at de spiser, og jeg har hatt dem en uke nå.. Og dvergguramien jeg kjøpte for en uke siden gjemmer seg stort sett i en plante, og jeg lurte på om det var noe galt med den, helt til jeg så at sverddrageren napper konstant på den når den er fremme.

Bilde 1: Danioer
Bilde 2: Oppskrapt kuhlii-ål
Inaktiv bruker
fine bilder =
Inaktiv bruker
hei Mvjnz jeg har et spørsmål til deo om hvilkene fiskearter du har i akvariumene dine ? =
Bare å klikke deg inn på profilen min det så ser du en liste over karene mine (dersom man kan kalle 2 stk en liste) og ved å klikke på karene får du opp en liste over fiskene i det karet.
Inaktiv bruker
det sel jeg se på =
AF har såpass mye nedetid at jeg seriøst tror at serveren rett og slett skrus av om natta. Det er nesten hver dag jeg får beskjed om serverfeil hele dagen, helt til det blir morgen i Norge, da er siden oppe igjen. Merkelige greier.

Men uansett..Typen anklagde meg for å ikke ha silikonert stampen skikkelig, for han mener det ikke er nok trykk til å presse ut silikon på den måten. Han kunngjorde derfor at han skulle tette hullet for meg. Jeg fikk et godt tips fra Tante Astrid i en annen tråd her inne, som jeg informerte typen om. Så han tok en kork fra en vinflaske, gjorde den ene enden litt tynnere, og puttet den inn i hullet i stampen fra innsiden. Han sørget for at den satt skikkelig godt fast, deretter dekket han det hele i et tjukt lag silikon, og fylte hullet med silikon fra utsiden også. Nå skal det godt gjøres at det ikke er tett, og det er fysisk umulig for proppen å presses ut.

I den samme tråden fortalte Aggi meg at betong ikke er helt bra å ha vann med fisk i, fordi den kan heve pH til tåpelige nivåer. Jeg er faktisk ikke sikker på om stampen er laget av betong. Den ligner mest på tre, for den er formet som en trestamp, og farget på utsiden. Men den er laget av noe tungt med klang i....

Får fylle den med vann i morgen og la den stå en ukes tid og teste vannverdiene.
sier det klang er det ikke betong, det husker etter at jeg sprang i en murvegg
Ok, men da aner jeg ikke hva den er laget av. Får se hvordan det går
Jeg har oppholdt meg i Australia på et turistvisum i litt over et år. Visumet gikk ut i april, så vi søkte om samboervisum, og siden april har vi bare ventet på å få vite om det er godkjent eller ikke. Og i dag ringte de endelig og sa at den er godkjent, og at søknaden var så bra at vi trenger ikke å intervjues av immigrasjonsmyndighetene Yay

På turistvisumet hadde jeg stort sett ingen rettigheter. Kunne ikke jobbe og hvis jeg skulle bli syk måtte jeg betalt for alle utgifter selv. (Sløser da ikke bort penger på reiseforsikring, må vite) Men nå har jeg lov til å jobbe og rett på gratis helsetjeneste. Så da er det bare å begynne å lete etter jobb

Har oppholdstillatelse i to år på dette nye visumet. Hvis typen og jeg fremdeles er sammen om to år får jeg permanent oppholdstillatelse.
Det ble postet to ganger og innlegget kan ikke slettes... oh well.
Jeg skrev et innlegg i bloggen min om det å holde tropiske fisker i hagedammer og holdningen til det blant akvarister. Begynte å skrive det her inne, men innså at det ikke ville vært noen vits siden tråden enten ville bli sperret eller slettet. Men her er det hvertfall i bloggen min:

http://www.mulie.net/index.php?flag=track&id=475
Da jeg byttet vann i 90 literen i går så jeg til min store overraskelse at eplesneglen min har gått hen og lagt egg (bilde). Det kan vel tyde på at til tross for at hun nå deler kar med 3 pakistanbotia, så trives hun bedre i 90 literen enn i 15 literen. Botiaene ser ut til å la henne være fred mesteparten av tiden, så hun skal få bo der i overskuelig fremtid, til jeg evt trenger henne et annet sted.

Eggene er seff ikke befruktet, siden hun ikke har hatt noe kontakt med andre snegler på 4-5 mnd. Hadde vært litt gøy med sneglebabyer, men det burde kanskje vente til jeg har et kar som ikke er fullt av botiaer å putte dem i...

Og i dag ble jeg vitne til lek mellom 2 av killiene mine. Det var litt gøyalt Jeg har sett at hannen har vist interesse i hunnene før, men nå var det ingen tvil om at det var snakk om parring.

Er vel kanskje ikke så sannsynlig at det skal vokse opp noe der de er nå. Har planer om å kjøpe et identisk kar og la dem legge egg der og så flytte dem slik at egg/yngel får være i fred. Er snakk om 300 kr for kar, filter og varmekolbe, alt annet kan jeg ta fra andre kar.
Mvjnz
Jeg har oppholdt meg i Australia på et turistvisum i litt over et år. Visumet gikk ut i april, så vi søkte om samboervisum, og siden april har vi bare ventet på å få vite om det er godkjent eller ikke. Og i dag ringte de endelig og sa at den er godkjent, og at søknaden var så bra at vi trenger ikke å intervjues av immigrasjonsmyndighetene:) Yay:) På turistvisumet hadde jeg stort sett ingen rettigheter. Kunne ikke jobbe og hvis jeg skulle bli syk måtte jeg betalt for alle utgifter selv. (Sløser da ikke bort penger på reiseforsikring, må vite;)) Men nå har jeg lov til å jobbe og rett på gratis helsetjeneste. Så da er det bare å begynne å lete etter jobb:) Har oppholdstillatelse i to år på dette nye visumet. Hvis typen og jeg fremdeles er sammen om to år får jeg permanent oppholdstillatelse.



Gratulerer så mye ;- =) At dere er sammen da er jeg sikker på. På dine innlegg synes du å trives der borte i mine øyne/ører. Ønsker deg/dere fortsatt lykke til. Mvh Leif
Mvjnz
Da jeg byttet vann i 90 literen i går så jeg til min store overraskelse at eplesneglen min har gått hen og lagt egg (bilde). Det kan vel tyde på at til tross for at hun nå deler kar med 3 pakistanbotia, så trives hun bedre i 90 literen enn i 15 literen. Botiaene ser ut til å la henne være fred mesteparten av tiden, så hun skal få bo der i overskuelig fremtid, til jeg evt trenger henne et annet sted. Eggene er seff ikke befruktet, siden hun ikke har hatt noe kontakt med andre snegler på 4-5 mnd. Hadde vært litt gøy med sneglebabyer, men det burde kanskje vente til jeg har et kar som ikke er fullt av botiaer å putte dem i... Hei du må huske at sneglene kan lagre sperm i flere månder og de bestemmer selv når de vil bruke den. Så den trenger ikke være ubefruktet. Jeg ville latt den henge og se hva som skjer. jeg har også pakistanbotia sammen med en haug av eplesnegler og de rører dem ikke i det hele tatt. Jeg lar ingen klaser klekkes i det karet for jeg tror kanskje de vil ta de nyklekte. Lykke til i australia. Og i dag ble jeg vitne til lek mellom 2 av killiene mine. Det var litt gøyalt:) Jeg har sett at hannen har vist interesse i hunnene før, men nå var det ingen tvil om at det var snakk om parring. Er vel kanskje ikke så sannsynlig at det skal vokse opp noe der de er nå. Har planer om å kjøpe et identisk kar og la dem legge egg der og så flytte dem slik at egg/yngel får være i fred. Er snakk om 300 kr for kar, filter og varmekolbe, alt annet kan jeg ta fra andre kar.
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap