Ciklider

skal starte opp mitt akvarie på nytt. vil satse på bare ciclider,men etter en runde hos distriktets dyrbutikker er jeg forvirret. hva kan jeg blande.hvilke typer ciklider kan jeg ha sammen.'
går det greit med grus el må det være sand i akvariet.
De fleste ciklider vil trives med sand, mens det er noen arter som absolutt vil foretrekke sand, så jeg ville ha valgt sand uten tvil.

Ciklider er ikke bare ciklider. Det er ekstremt mange forskjellige og det er ikke alle som kan gå sammen. Størrelsen på karet har også mye å si hvilke arter du kan holde.

Malawiciklider kommer fra Malawisjøen i Afrika og krever hardt vann, alkalisk vann og ikke alt for små kar. De fleste anbefaler vel fra 200 liter og oppover. Tanganyikaciklider kommer fra Tanganyikasjøen i Afrika og vil ha enda litt hardere og mer alkalisk vann enn malawiene, men her kan enkelte arter holdes i kar fra 50 liter og oppover. Det anbefales å holde bare malawi med malawi og tanganyika med tanganyika og ikke blande de med hverandre eller arter fra andre steder.

Det finnes også en god del ciklider fra sør-amerika i handelen. Både diskus og scalarer er ciklider som blir ganske store. Det finnes også en del dvergciklider som apistogramma og laetacara, i tillegg til mange, mange andre med forskjellige behov til vannverdier og akvariumsstørrelser. Noen kan holdes i par og noen i grupper.

Som du skjønner så er det ikke noe enkelt svar på spørsmålet ditt

Anbefaler deg som en begynnelse å lese i fiskebasen på de forskjellige du kunne tenke deg. Den finner du under Kunnskap her øverst på siden. Der kan du også legge inn søk på fisk som passer i ditt akvariums størrelse.
Så får vi inte glömma viktoriaciklider.
De finns oxå i Afrika och då från Viktoriasjön.
De skall ha ungefär samma vatten som Malawiciklider.
Pundamilia nyererei "RedHead"Zue Island är en Viktoriaciklid
p.Nyererie det finns många olika lokaliteter av denna fisk och de ser lite olika ut beroende på var de finns i sjön den bilden längst ned visar hur de serut vid Zue island.

De finns en hel del andra små sjöar runt Viktoriasjön oxå så som tex Nawampasa och Kyoga där finns denna fisken som du kan se längst upp av bilderna den heter Astatotilapia latifasciata .
Har den i ett art akvarium (med bara en art.)

Den är inte svår att få tag i.Men du hittar den nog i butikernas beställningslista som Haplochromis Obliquindens och Haplochromis sp.zebra Obliquindens den är relativt billig och trivs bäst i en större grupp 10+

Det finns många olika ciklider från olika platser i världen så det finns säkert några som passar dig!

Lycka till
Satser du på stil og personlighet er Tropheus svaret!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap