Lissi`s akvarieverden=) (side 2)

Takk takk=) Kampfisk pappan ble lei av og passe egga så han spiste dem etter 2 dager Men han har nå bygget nytt skomrede og hua er full i egg igjen så jeg prøver nok igjen om noen dager=)

Ja hvis det blir noe av sommerfugl eggene så har vi masse og diskutere og snakke om=)

Har du hatt yngel på sommerfugl før??
Nei, aldri kommet så langt Dette er vel hmmm 5. eller 6. gangen de legger egg. Går litt bedre for hver gang, sist ble eggene passet over 2 døgn. Denne gangen gravde de først en stor grop - for deretter å legge eggene oppeter en stående rot
okey, det er 2 gangen her hos meg så håper det blir noe av=) ikke kjekt når eggene blir spist opp
jeg følger nøye med på dem og de gjør en upperlig jobb med og passe eggene så jeg håper det varer=)

Lykke til med egg du også=)
Da var alle eggene til sommerfuglene spist opp Tror faktisk at de muglet og at det var derfor foreldrene spiste dem. Eggene ble helt hvite og fikk noe som lignet litt på små hår over hele seg, og etter de fikk det spiste foreldrene opp eggene.. De driver fortsatt og passer på gropen der eggene var, så de har sikkert tatt det hjørne der som deres territorium=) Får håpe det blir mer egglegging på dem + det andre paret som også har hatt egg 1 gang før=)

I går fikk jeg byttet begge prinsessen av burundi i en ancistrus hann + javamose, så nå har apistogramma nanay yngelen flyttet til 80literen og det ser ut som de trivs veldig godt der=) Tok et stort vannbytte i 80literen i går for å få vannverdiene riktige til apistoene=)

Ancistrus hannen som har voktet hula i mange dager nå var plutselig ute og svømte i går og jeg ser ingen tegn til yngel i verken hula eller i karet, så nå forstår jeg ingen verdens ting. Han har jo ligget i hula og viftet med finnene og halen sånn som de gjør når det er egg og yngel i hula, men det er ingen tegn til verken yngel eller egg Og jeg så hadde håpet på mer yngel fra dem Ja ja, ikke noe og gjøre med det..

Jeg har ennå ikke fått silikonert midtstaken i 140literen pga sambo gidder ikke og hjelpe meg og jeg klarer ikke og gjøre det alene Dumme mannfolk.. hehe.. Ja ja, fiskene får klare seg med litt mindre vann i karet til det er fikset..

Sebra ciklide hannen flørter med alle hunnene i karet og har lagt egg med samtlige hunner i karet mange ganger før, så det blir vel snart egg igjen.. Hehe, skikkelig sjarmør den der hannen=) Det er aldri noen av yngelen som har vokst opp siden de går sammen med andre fisker som spiser dem når de blir frittsvømmende, men det er like greit, ikke alltid like lett og bli kvitt yngelen etterpå uansett=)

Men nå er det en liten her som vil ha oppmerksomhet, så nå får jeg ikke tid til og skrive mer=) Prekast=)
I dag så jeg plutselig en ancistrus baby som hang på akvarieglasset, hmmmm, og jeg som trodde det ikke var noe yngel fra dem. Hehe, tok visst feil der ja=) Ancistrus pappan har hvertfall gjemt de godt denne gangen=)

Nå er det egglegging på gang hos sommerfugl ciklidene igjen, denne gangen legger de eggene oppå en flat stein=) Ganske fasinerende og se på mens de legger egg egentlig=) Får håpe det blir noe av eggene denne gangen=) Det hadde vært kjekt=)

Men hvis eggene klekker denne gangen, hva tid er det jeg skal begynne og fore med arteima?? Kan jeg bruke JBL Nobil fluid artemia, eller er det best og sette egg på klekking??
Javel ja, tror ikke de der sommerfugl ciklidene mine helt vet hva de gjør egentlig, de spiser jo de eggene som er befruktet og lar de som er muglet ligge igjen.. Tror ikke de fiskene er helt normale.. Hehe.. Ja ja, jeg får smøre meg med tålmodighet og vente til det andre paret legger egg igjen, kanskje de har litt mer peiling på hvordan ting skal gjøres..

Var på kilden i dag for å se om de hadde noen fine kampfisk hanner, men syns ikke de var så fine dem de hadde, så jeg endte opp med og kjøpe meg en Peckoltia sp. L103 og en Pecoltia sp. L206 (tror hvertfall det er en 206). Den der L103 lignet sinnsykt mye på en panaque maccus, så jeg er egentlig litt i tvil på om det gjerne er en maccus og ikke L103, hmmmm.. Den maccusen jeg har fra før ble hvertfall kjempe glad når den så L103en og driver og svømmer etter den osv.. Jeg får vel prøve å få tatt et bilde av den nye sånn at jeg kan få andre sin mening om det er en L103 eller en maccus=)

Sebra ciklidene har lagt egg igjen, denne gangen i en kokosnøtt hule og ikke i hodeskallen.. Det er visst ingenting som kan stoppe dem når de først har begynt og legge egg=)

De 2 kampfisk yngelen som overlevde og vokste opp er 2 hunner og har blitt 2 veldig vakre jenter=) Den ene har den vakreste blåfargen jeg har sett på lenge og den andre er litt mer blålilla, men er veldig vakker den også=) Skal prøve å få tatt noen bilder av de=)

I morgen blir det vannbytte i alle 5 karene, uff jeg kommer til og ha veldig vondt i ryggen etter all bøttebæringen i morgen=*( Men men, det må gjøres=) Får be mamma hjelpe meg når hun kommer hit i morgen på besøk:P hehehe..
Da var endelig midtstaken på 140literen fikset=) Det tok sin tid før jeg fikk det gjort, stakkars fiskene har levd i halvfullt kar ganske lenge nå=/ Får fylle det opp i kveld eller i morgen=)
Har fått tatt noen nye bilder av 248literen nå, så jeg legger ut noen av dem=)

Sjokolade malle som gjemmer seg=)
[External Image]


3prikket knurremalle, 1 sjokolademalle og 1 L206 sturet sammen inni rota.
[External Image]

[External Image]

Sebra mor med egg=)
[External Image]
Maccusen Tigergutt=)

[External Image]


Foringstid
[External Image]
Endelig fant jeg ut hvordan innstillingene på kameraet funker=)
Fikk tatt et så noenlunde bra bilde av apistoene=)
og et litt dårligere av en av kampfisk yngelen=)

[External Image]

[External Image]
Jeg kom på at jeg har jo helt glemt og skrive at jeg nå har både kampfisk yngel og sebra ciklide yngel=) Kampfisk yngelen klekket på lørdag og ble frittsvømmende på mandag, og da begynte jeg og fore med bananvann=) Tror det er rundt 50-80 yngel nå, så det blir kjekt og se hvor mange som overlever=)

Sebra yngelen lar jeg bare være sammen med foreldrene, blir de spist så blir de spist, det gjør ikke så mye siden de legger egg hele tiden=)
Når jeg går lei av sebra ciklidene så skal 248literen gjøres om til apistogramma kar, og da blir enten 140literen eller 80literen gjort om til cory kar=) Men det blir ikke enda, syns fortsatt sebraene er noen vakre å fasinerende fisker=)

Ellers så går det veldig bra med apistogramma nanay yngelen jeg kjøpte av Stein Arild, de spiser godt og har vokst ganske mye nå=)

Sommerfugl ciklidene har visst tatt en pause fra eggleggingen nå, så jeg venter bare på at de skal begynne igjen=) Tenkte jeg skulle prøve å ta ut eggene neste gang og se om jeg får dem til og klekke=) Noen gode tips???

Ellers så er det ikke så mye som har skjedd i karene utenom at 80 literen, 140literen og 248literen har fått eikeblader i bunnen, ser ut som både coryene og apistogrammaene setter stor pris på eikebladene og det er jo bra=)


Bildene er fra 140literen=)

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Weee
Nå driver sommerfugl ciklidene og legger egg igjen=) Får håpe det blir noe utav disse egga denne gangen da=)

Nå er alle sebra ciklide yngelen spist opp.. De pleier bli det noen dager etter at de er blitt frittsvømmende.. Synes ikke det gjør så mye, de yngler jo hele tiden, så hvis jeg vil ha mer sebraer så tar jeg bare ut noen av yngelen og forer dem opp selv.. Akkuratt nå er jeg fornøyd med de jeg har=)
ja nå må du få gang på de, jeg har et tomt kar som bare roooper sommerfugl :p
Hehe, jah eg må nesten d då:P E bare de somme så domme at de iche forstår kossen de sga jørr:P

Eggene er der fremdeles hvertfall

Og kampfisk yngelen vokser og spiser
Nei det ble visst ikke noe sommerfugl yngel denne gangen heller De var ikke befruktet og ble spist opp den 3 dagen Ja ja, bedre lykke neste gang=)

Kampfisk yngelen er det ikke heller så mange igjen av, har vel 20-30stk igjen nå av ca 80-100stk.. Men de som lever vokser og spiser så håper de vokser opp, det hadde vært kjekt=) Har jo bare 2stk fra eget oppdrett, så hadde vært kjekt med fler=)

Ellers så er det ikke mye nytt, venter på å få penger sånn jeg kan kjøpe meg noen fler scalarer sånn at den stakkars enslige scalaren min får seg noen venner=) så skal jeg kjøpe et dråpe test sett, noen planter og kanskje en gruppe cory av noen slag=) Har blitt litt cory frelst etter å ha fulgt med på mona o sin akvablogg=) Hehe, lett å bli smittet i denne hobbyen har jeg forstått:P

Prækast=)

Slenger med noen bilder av 248literen=)



[External Image]

[External Image]

[External Image]
Ups glemmer meg visst litt av her..

I går var det sommerfugl ciklide egg igjen, og i dag var de borte=(

I går kjøpte jeg meg 4 nøkkelhull ciklider og 5 små scalarer, så nå har endelig scalaren min fått seg noen venner=) kjøpte også 6 coryer som jeg ikke helt har funnet ut hva type er enda=)

I dag kjøpte jeg 2 nye kampfisk hanner, den ene er rød med litt blått skjær på kroppen og litt i halen og den andre er blålilla med litt rødt i begynnelsen på halen..

her er det et bilde.. (dårlig bilde pga de er tatt med mobil)

Dette er den blå, og nei den går ikke sammen med den røde hannen, er bare der imens jeg gjorde hjemmet dens klar (den er i posen)

[External Image]
Mona O har smitta meg også med cory-dilla Har ikke så mye plass, men jeg har også pygmaeus. Hentet seks stykker...er usikker på om alle er der enda, klarte bare å telle fem nylig. Men det er mange gjemmesteder i karet, og de er jo raske!

Bildene av leken til kampfiskene var forresten utrolig stilige! Prøver meg på fotografering med både speilrefleks og "vanlig" digitalkamera...men er visst flinkere med vanlig fotografering :p
sandram
Mona O har smitta meg også med cory-dilla :) Har ikke så mye plass, men jeg har også pygmaeus. Hentet seks stykker...er usikker på om alle er der enda, klarte bare å telle fem nylig. Men det er mange gjemmesteder i karet, og de er jo raske! Bildene av leken til kampfiskene var forresten utrolig stilige! :) Prøver meg på fotografering med både speilrefleks og "vanlig" digitalkamera...men er visst flinkere med vanlig fotografering :p


Hehe, ja er farlig og følge med på Mona O sin tråd hvertfall

Takk takk, var bare flaks at jeg fikk tatt de bildene, var egentlig ikke batteri på kameraet ser du, men fant et ekstra batteri som det enda var litt strøm igjen på

Kampfisk yngelen vokser stadig, er bare 3 igjen nå, men de vokser og spiser så tror nok de skal klare seg =)

Ellers er det ikke mye nytt som har skjedd.. Lite som skjer for tiden i akvariene mine..
I dag så jeg plutselig 2 ancistrus babyer som hang på glasset.. Jeg visste ikke at de hadde lagt egg en gang, hehe.. Produktive er de hvertfall=)

Men det er jo alltid kjekt med yngel, så håper noen av de vokser opp=)
Eg er mesunt
Du er heldig som får yngel med så magen fisker. Har kun får yngel med guppy. Og eg har prøvd å få med apistogramma baencshi men ingen ting skjer.
Har du noen tips til meg om korleis eg kan få yngel med ein type spenende og lett type fisk ? ( er bare ein amatørakvarist) ( skal kjøpe nokon nye fisker i mårå som eg tenkte eg skulle prøve å få yngel med )

Har tenkt at eg skal selge eller bytte a. baencshiene og prøve med ein aen type
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap