Lissi`s akvarieverden=) (side 3)

Har tenkt litt på Sommerfuglciklider er det ein fisk å anbefale ?
har 2 små nå
Veit du om det er nokon her i nærheten som selger eller byter store sommerfuglciklider ?
Fisken Magnus
Du er heldig som får yngel med så magen fisker. Har kun får yngel med guppy. Og eg har prøvd å få med apistogramma baencshi men ingen ting skjer. Har du noen tips til meg om korleis eg kan få yngel med ein type spenende og lett type fisk ? ( er bare ein amatørakvarist) ( skal kjøpe nokon nye fisker i mårå som eg tenkte eg skulle prøve å få yngel med ) Har tenkt at eg skal selge eller bytte a. baencshiene og prøve med ein aen type


Hvis du vil ha ciklider som yngler lett burde du kjøpe deg sebra ciklider. Mine legger egg hele tiden! Jeg gjør ikke noen for at yngelen skal vokse opp, så derfor blir de som regel spist av de andre fiskene i karet, men det gjør jo ikke noe siden de legger egg hele tiden=) Hadde jo ikke hatt plass til all yngelen hvis alle sko levd opp

En annen ciklide som er lett å få yngel på er jo palett ciklidene, de også yngler jevnlig hvis de danner par=) Har nettopp skaffet meg 4stk selv, 2 hanner og 2 hunner i håp om at de skal danne par=)

Apistogramma liker jo litt lav PH, så det kan jo være derfor dine ikke legger egg?? Har du målt PHen??

Litt om det som har skjedd i det siste:

Nå har jo kampfiskene lagt egg igjen, uten at jeg visste om det, så nå er de 2 overlevende fra sist kull flyttet til rekekaret, og de nye eggene + hannen er i en fødeboks foreløpig.. Så blir spennende og følge med fremover om hvor mange som klarer seg fra dette kullet=)

Sebra ciklidene har lagt egg igjen, det kom jo ikke som et sjokk, hehe.. Tenkte jeg kanskje skulle ta ut noen av yngelen og ha de i rekekaret for å prøve å fore dem opp, hadde jo vært kjekt å kunne registrere oppdrett på disse også=)

Ellers er det ikke mye nytt, vannbytte i alle noen av kara i morgen og de siste på søndag=) Mamma kommer bort i morgen eller på søndag for å hjelpe meg med å ta et stort vannbytte på 248literen og 140literen, er stress og tungt og bære alle de bøttene med vann frem og tilbake.. Hihi, også er jeg litt lat av og til og da er det bra å ha en mor som gidder og hjelpe:P Ikke alltid like lett og være mor til en liten stabokk på 8mnd heller=) hihi:P
Fisken Magnus
Har tenkt litt på Sommerfuglciklider er det ein fisk å anbefale ? har 2 små nå Veit du om det er nokon her i nærheten som selger eller byter store sommerfuglciklider ?


Sommerfugl ciklider er vel en av de vanskeligste og få yngel på, greit nok de legger egg jevnlig, men det blir aldri noen av eggene. Enten mygler de eller så blir de spist av foreldrene eller andre fisker=(
Mine har lagt egg MANGE ganger, men har aldri blitt noe yngel utav de.. Vil ikke anbefale sommerfugl ciklider hvis du vil ha yngel..
ja eg har målt ph¨en den er 7
Om du klarer få nokon av dei sebraciklidene til å vokse opp vil eg gjerne kjøpe nokon av deg
Fisken Magnus
ja eg har målt ph¨en den er 7 Om du klarer få nokon av dei sebraciklidene til å vokse opp vil eg gjerne kjøpe nokon av deg ;-)


De fleste apistogrammaene liker en PH på rundt 6.. Hvis du går inn i fiskebasen og leser om de/den typen(e) du har så finner du jo fort ut om hva vannkvaliteter osv den fisken liker + du kan lese om andres erfaringer/fremgangsmåter når det gjelder oppdrett=)

Det kan være jeg har 2 par av sebra ciklider, hvis dette stemmer så kan du få kjøpe det ene paret mitt=) Det er nok med et par for de yngler jo i ett sett, nesten værre enn rotter og mus:P:P
Hehe
Eg vil veldig gjerne kjøpe dei av deg
Kva for ein pris hadde du tenkt ?
Viss a.baencshiene skal ha ph 6 kan vi kanskje bytte ? + eg gir deg litt penger for sebraciklider er vell meir vert enn apistogramma?
Fisken Magnus
Eg vil veldig gjerne kjøpe dei av deg :-) Kva for ein pris hadde du tenkt ? Viss a.baencshiene skal ha ph 6 kan vi kanskje bytte ? + eg gir deg litt penger for sebraciklider er vell meir vert enn apistogramma?


Hehe, jeg har ikke peiling på hvor mye sebraene er verdt, men så lenge det er lekspar er de nok verdt mer enn hvis enn kjøper yngel av disse..
Men bytte er helt greit, du trenger ikke betale noe ekstra for dem=)
Men noen ting lurer jeg på, hvor stort er karet de skal gå i og hva andre fisker er det i karet de skal gå i??? Vil si at karet bør hvertfall være minst 100liter da disse blir litt aggresive når de har egg og yngel=)
eg skal konfirmerast nå til helga
Då skal meg og tanta mi ut å kjøpe eit nytt akvarum tenkte på 150-200 l.
Akvaiumet må jo stå ei veke før eg tar fisker i.
Men i mens må dei vere i 70 l eller 45 i lag med 2 små sommerfuglciklider ( kan jo flytte sommerfuglene over i 70 literen )
Lissi87
[QUOTE=Fisken Magnus]Eg vil veldig gjerne kjøpe dei av deg :-) Kva for ein pris hadde du tenkt ? Viss a.baencshiene skal ha ph 6 kan vi kanskje bytte ? + eg gir deg litt penger for sebraciklider er vell meir vert enn apistogramma?


Hehe, jeg har ikke peiling på hvor mye sebraene er verdt, men så lenge det er lekspar er de nok verdt mer enn hvis enn kjøper yngel av disse..
Men bytte er helt greit, du trenger ikke betale noe ekstra for dem=)
Men noen ting lurer jeg på, hvor stort er karet de skal gå i og hva andre fisker er det i karet de skal gå i??? Vil si at karet bør hvertfall være minst 100liter da disse blir litt aggresive når de har egg og yngel=)

Veit ikkje helt kva andre fisker eg skal ha i det
Fisken Magnus
eg skal konfirmerast nå til helga Då skal meg og tanta mi ut å kjøpe eit nytt akvarum tenkte på 150-200 l. Akvaiumet må jo stå ei veke før eg tar fisker i. Men i mens må dei vere i 70 l eller 45 i lag med 2 små sommerfuglciklider ( kan jo flytte sommerfuglene over i 70 literen )


Karet bør stå minst 2 uker når det er helt nytt pga filterbakterienen må bygge seg opp=) Du kan også ta filtergugge fra et av de andre filterene i det nye, da må det ikke stå fullt så lenge, hvis jeg har forstått rett=)

sebraene kan jeg ha til du har fått igang det nye karet ditt skikkelig
ok eg skal gi lyd når eg har fåt det i gang og det har stått nokon veker
Fisken Magnus
ok eg skal gi lyd når eg har fåt det i gang og det har stått nokon veker


Supert=)
I dag var mamma her og hjalp meg med og skifte vann i 248literen.. Vi skiftet vel rundt 60-70% av vannet + at jeg ommøblerte for jeg var ikke fornøyd med det oppsette jeg hadde..

Så, hva synes dere om det nye oppsette mitt?? Litt dårlige bilder, men det får duge:P

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Nå har jeg endelig fått tatt noen halvbra bilder av den ene nye kampfisk hannen min=) Er han ikke vakker vel?


[External Image]
[External Image]
[External Image]
Nå har forresten kampfisk eggene klekket så nå er det mange haler i skomrede.. hehe.. Håper jeg klarer å få mange til og vokse opp fra dette kullet, det hadde vært kult=)

Prøvde ta bilder av yngelen, men det er jo umulig med mitt kamera Jeg SKAL kjøpe meg et nytt kamera når jeg får råd:P Speilrefleks kamera skal jeg kjøpe da.. Har sett litt på canon D400, så tror nok det blir det kameraet + ei macrolinse til det
Halla=)
Har forresten ommøblert litt i det minste karet også.. Før var det rekekar og nå er det plante/kampfisk kar. Det bor en kampfisk hann oppi her nå, han er rød med litt blått skær i på kroppen, veldig vakker synes jeg. Han bodde i 80literen før, men etter jeg fikk palett ciklider så måtte jeg flytte han pga de mobbet han og nappet i det fine sløret hans Så nå Får han gå oppi her og kose seg alene, og forhåpentligvis vokser finnene ut igjen

Sånn var det før:'

[External Image]

Og sånn er det nå:

[External Image]
[External Image]
[External Image]
[External Image]


Mye bedre eller hva???
Ble jo riktig så bra det
PG
Ble jo riktig så bra det :)


Takker=)

Bra det er noen som stikker innom tråden min iblant og komenterer på bildene Hihi..
Har du vurdert å få deg bakgrunn i karet? Evnt male sort, sort folie?
Jeg hadde svart bakgrunn i karene før, men følte det ble så mørkt.. Tenkte å kjøpe sånn utvendig bakgrunn som en klistrer på bak.. Lettvindt og fint
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap