Lissi`s akvarieverden=) (side 5)

Lissi87
Hei mona.. Grunnen for at jeg bytter til biltema sand er pga dette karet er det eneste karet jeg har med svart rådasand og dette karet er det eneste karet jeg sliter med en høy PH på en plass mellom 7.5 og 8.0, noe som ikke er ønskelig da jeg helst vil ha en PH på 7.0 eller mindre.. Hadde svart rådasand i 22 literen også før, men byttet til biltemasand og nå er PHen stabilt på 7.0.. Så jeg tror at det er noe i rådasanden som gjør at PHen er så høy.. Det er ikke noe annet i karet som kan gjøre at PHen er så høy, har bare ei rot, kokosnøtt hule, planter og et "tårn" med lys i, så grunnen må jo være sanden... Hvis jeg husker rett så er kornstørrelsen 0.5-1.5mm.. Ja synes den er grovere enn biltemasanden.. Jeg liker bedre biltemasanden siden den har mindre kornstørrelse og er "mykere" enn rådasanden..


Det var en meget god grunn til å bytte, det ja
Kanskje den svarte sanden er bedre egnet for de som driver med afrikanske ciklider fra Rift Valley sjøene?
Ja kanskje det=)

Men kom på en ting.. Har blandet den svarte rådasanden med biltemasand i 50literen min og der er PHen på 6.0.. Har torvfiltrering i dette karet, men det prøvde jeg i 80literen også uten at det funket.. Kanskje det er noe i akvariet som gjør at PHen er så høy utenom sanden??? Hmmmm... Nå ble jeg veldig usikker her..

Eller at det er pga jeg har blandet sanden med biltemasand at den ikke har samme PH effekten som i 80literen???
Hehe, Lissi, ja det var VELDIG synd

Men ikke om sanden gjør PH for høy, da. Det ville bare blitt tull...

Fin tråd forresten. Ble jo kjempefint med den hula, røttene og javamosen!!
Nille
Hehe, Lissi, ja det var VELDIG synd :) Men ikke om sanden gjør PH for høy, da. Det ville bare blitt tull... Fin tråd forresten. Ble jo kjempefint med den hula, røttene og javamosen!!


Hehe, nei coryer skal jo ikke ha så høy PH:P Men nå er jeg jo usikker på om det er sanden som gjør at PHen er så høy.. Må nesten teste det ut=)

Takk takk=) Røttene står litt anderledes nå enn de gjør på de bildene.. Hehe, får ta nye bilder og legge ut i morgen
Nå har jeg byttet til biltemasand i 80literen=) Syns det ble veldig fint oppi der nå, er storfornøyd med oppsettet også=) Eneste som jeg synes er veldig rart er at PHen fortsatt er en plass mellom 7.5-8.0, så nå vet jeg ikke hva det kan være.. Kanskje det er selve akvariumet det er noe i som gjør at PHen er så høy??? Jeg får prøve med torvfiltrering igjen og se om det har noe effekt, hvis det ikke har det så vet jeg ikke hva jeg skal gjøre=( Håper noen har noen tips om hva jeg kan gjøre??? Får vel begynne med en type fisk som liker høy PH hvis jeg ikke finner utav det:P

Bilder kommer når vannet har blitt klarere og støvet fra sanden har lagt seg..
Da har jeg endelig fått tatt noen bilder av 80literen=) Ble faktisk veldig fornøyd..

Bare til og komme med ris og ros=)



[External Image]
[External Image]
[External Image]
Nå er jeg ganskje sikker på at den ene unge kapfisken (eget oppdrett) faktisk er en hann. I begynnelsen trodde jeg begge var hunner siden begge hadde striper på kroppen og det er jo typisk for hunnene, men har hørt at unge hanner også kan ha disse stripene og de har jo gått sammen med en voksen hann så det har vel vært den unge hannen(?) sin måte og gjøre seg "usynlig" for den voksne hannen??
De siste dagene har også finnene til den unge hannen(?) vokst ganske mye og det har de ikke gjort på den andre unge kampfisken..

Her er noen bilder av den vakre skapningen, sjekk ut den fine blåfargen da.. Bare kom med kommentarer på om dere tror det er en hann elle ei hu=)


[External Image]

[External Image]

[External Image]
Jella viser på sjøretetraen eg bytta me deg ?
hei

for nokon dager siden bytta me nokon fisker skjøretetra i l-144.
Den eine av skjøretetraen viser den eine jella på ( merka de i dag ) var den sån når du og hadde den eller er det noko som ha skjedd når den er i mitt akvarium ?
Nei den var ikke sånn i mitt akvarium.. Hadde en for lenge siden som var sånn, men den døde.. Så det må nok ha skjedd i ditt akvarium..
Vet du hva som kan ha skjedd?? Har de sloss med noen andre fisker???
nei eg vit ikkje kva som kan ha sjedd, trur ikkje dei kan ha sloss hellar for dei er i lag med 2 flaggtetra,2 små sommerfuglciklider, 5 ancistus og ein gibbiceps
Fisken Magnus
nei eg vit ikkje kva som kan ha sjedd, trur ikkje dei kan ha sloss hellar for dei er i lag med 2 flaggtetra,2 små sommerfuglciklider, 5 ancistus og ein gibbiceps


Hmmmm, men de kan jo ha sloss med hverandre?? Har sett at de gjorde det noen ganger når jeg hadde dem.. Men det er ikke farlig altså, jeg spurte her inne når jeg hadde den andre med samme skade, og da fikk jeg til svar at det ikke var farlig, men at jeg ikke burde avle på den siden det er arvelig..
veit du om det kommer til å gro igjen ?
den ser like frisk ut som dei andre fiskene
Fisken Magnus
veit du om det kommer til å gro igjen ? den ser like frisk ut som dei andre fiskene


Nei det vet jeg ikke, men du kan jo spørre her inne på AF, kanskje noen andre vet.. Beste er jo å få tatt et bilde av den hvis du klarer, så kan jo folk se selv og bedømme..
skal se om eg klarer få lakt ein ny artikel her inne på forumet med bilder i mårå
Fisken Magnus
skal se om eg klarer få lakt ein ny artikel her inne på forumet med bilder i mårå


Supert.. jeg prøvde og finne den gamle tråden min om samme prøblemet på skjørtetra, men jeg fant den ikke.. Skal lete videre i morgen..
Da har jeg endelig fått tatt noen bilder av 140literen og fiskene som bor oppi her=) Scalarene er bare her på ferie til de har fått lagt på seg litt, synes de var så tynne, men de har komt seg ganske mye nå=)

Her er noen bilder av apistogramma nanay yngel/ungfiskene.. Litt uklare bilder, men det får duge:P

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Litt fler bilder av div fisk..

[External Image]

[External Image]

Pygme cory=)
[External Image]
Enda fler=)

[External Image]

[External Image]

Apistogramma baenschi hann.
[External Image]
mer bilder=)

Apistogramma baenschi hann igjen=)
[External Image]

[External Image]

[External Image]
enda fler av Apistogramma Nanayene=)
[External Image]

[External Image]

[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Peter Nyman
Reklame for plussmedlemskap