Hvor lenge lever levendefødere i gj.snitt?

Hei!

For et år siden var det stor produksjon av Endlers guppy i karet mitt. Jeg klarte å holde dette i sjakk en stund. Men så ble det for mye å gjøre på skolen og andre fritidsaktiviteter (hest) tok litt større plass en de små fiskene mine. Så litt etter litt gikk det dårligere og hele Endlersstammen min døde, utenom en han.

Nå er det gått et år siden og de nye endlers guppyene jeg kjøpte til han har det ikke blitt unger på. Nå synes jeg gutten begynner å se pjuskete ut. Når er de kjønnsmodne og hvor lang er deres forventede levetid? Han har overlevd sinnsykt masse ups and downs, så det kan jo hende han preger litt av det og.

Ps!: I høst begynte jeg å gi karet mitt mye mere tid (og jeg fant akvaforum, så alt ble plutselig mye mer interessant etter mye inspirasjon!). Sakte, men sikkert har jeg bygget opp alt i akvariet slik at fiskene lever godt igjen, heldigvis! (Sånn at dere ikke tror at jeg putter oppi fisk uten å ha tid til dem/kunnskap osv).

Jeg så jeg skrev litt mye, men sånn ble det=)

Håper på svar!

Hilsen Iselin
Levetid
Både Molly og Guppy har forventet levetid på 3 - 5 år, så jeg går ut fra det gjelder Endler's Guppy også.

Fra Wikipedia:

Endlers guppy føder levende unger omtrent hver 28. dag. De er hardføre og lite krevende i akvariet, skjønt de foretrekker hardt, varmt vann. Jo varmere vann, desto fortere vil de vokse, skjønt dette også ser ut til å slite dem ut fortere, og de vil ikke leve like lenge. De kan holdes mellom 18 og 29°C men det optimale temperaturområdet ser ut til å være mellom 24 og 27°C. Dette er litt varmere enn hva guppyene foretrekker.

De bør holdes i kar med planter (fortrinnsvis levende, men falske planter gjør også nytten) for å gi dem gjemmesteder, og for å gi yngelen større sjanser til å overleve. De skiller seg fra guppyene ved at de vanligvis ikke eter sine egne unger.

Kjønnsmoden alder
Her står det at Endlers Guppy blir kjønnsmodne ved 2-3 måneder. (Artikkelen jeg lenker til ser ut som en lesbar artikkel (på engelsk) for Endlers-fans også!)

Hvis Endler-hannen din har vært alene lenge, så kan det være at han rett & slett er sliten av all flørtinga og kurtiseringa han må gjennom nå. Ikke greit å være ungkar lenge, for så brått å bli partiark ...

Hvor mange nye fisk tok du inn i akvariet, når var det, og har du sjekket vannverdiene etter du satte inn de nye fiskene?
Surreal Dent
[URLBLOCK1] står det at Endlers Guppy blir kjønnsmodne ved 2-3 måneder. (Artikkelen jeg lenker til ser ut som en lesbar artikkel (på engelsk) for Endlers-fans også!) Hvis Endler-hannen din har vært alene lenge, så kan det være at han rett & slett er sliten av all flørtinga og kurtiseringa han må gjennom nå. Ikke greit å være ungkar lenge, for så brått å bli partiark ... Hvor mange nye fisk tok du inn i akvariet, når var det, og har du sjekket vannverdiene etter du satte inn de nye fiskene?


Jeg er redd stakkaren ikke har overlevd, fordi han kom ikke frem ved fôringstid og han svømmer ikke lenger i planten han likte så got å svømme i. I morgen skal jeg sjekke vannverdiene mine hos min faste akvariebutikk, hvor de tester med dråpetester (dette gjør jeg til jeg får spart opp pengene mine igjen). Jeg kommer uansett til å vente litt med å anskaffe en ny hann( i det hele tatt nye fisker), tror jeg. Det er fordi jeg i denne stund har et litt for overfylt kar, og har planer om å gjøre karet til et eget levendeføderkar (det kan være at yngelen ikke har overlevd fordi jeg har en del tetraer oppi der).

Det kom 2 nye Endlers, også ar det vært de helt utrolig sterke tetraene mine som har vært der hele tiden (helt siden han ble født). Det er i tillegg kommet tre små mikkemusplaty.

Så snart jeg får muligheten skal jeg altså flytte tetraene mine i et større kar. Veit du forresten om et akvarie kan stå nært et vindu som får sollys til midt på dagen, det blir ikke for mye alger og sånne ting? Jeg har nemlig pekt meg ut en plass til et større akvarium, men det er ved veggen rett over sia av vinduet.

Tusen takk=)
Iseliin90
Jeg er redd stakkaren ikke har overlevd, fordi han kom ikke frem ved fôringstid og han svømmer ikke lenger i planten han likte så got å svømme i. ... Veit du forresten om et akvarie kan stå nært et vindu som får sollys til midt på dagen, det blir ikke for mye alger og sånne ting? Jeg har nemlig pekt meg ut en plass til et større akvarium, men det er ved veggen rett over sia av vinduet. Tusen takk=)


Synd å høre om gamlefar!

Å sette Akvariene i sollys blir alltid frarådet, og du sier jo årsaken til dette selv: det blir fort for mye alger og sånne ting. Alternativet vil jo være at du blender vinduet - har virkelig mørke, tette, gardiner foran vinduet. - Men det kan jo gå ut over trivselen din, det. Det er sikkert mulig å få til en balanse med hensyn til algevekst, men du gjør det vanskeligere for deg selv og akvariet ditt, om du lar solen skinne på akvariet.
Tilfeldig bekjentskap
© Geir Kristian Teigland
Reklame for plussmedlemskap