Man bør strengt tatt ikke sende fisk i posten. En ting er at det er forbudt.... Men en annen ting er at dødeligheten er fryktelig høy, og pakken får en temmelig røff og hardhendt behandling.
Det har likvel hendt at folk har sendt fisk pr post, men da som Ekspress (Posten kaller det "Ekspress over natten") og da skal den være fremme hos mottaker etter senest 24 timer. Selv dette er tøft for fisken, og ikke alltid de overlever. Det er dessuten dyrt med Ekspress over natten, og ikke noe man koster på en pose med guppyer for eksempel. Mener å huske det starter på 250 kr pr pakke, og så blir det dyrere avhengig av størrelse og vekt på pakken.
Jeg har mottatt fisk pr post selv flere ganger, men aldri mer...! Det er en så nitrist opplevelse å pakke opp døde eller døende fisk at jeg bestiller aldri mere fisk pr post.
Jeg vil egentlig fraråde deg å sende fisk pr post. Du sender dem kanskje rett i døden, etter å ha blitt skrekkslagne og mishandlet på veien først.... Det er kanskje noen profesjonelle mennesker der ute som har pakke og sendemetoder som er vellykket for den slags, men jeg tror vinningen går opp i spinningen for de fleste private å koste på slikt (ren oksygen fra trykkflasker til å fylle posene med f.eks.)