"bomulldingser" i vannet

Hei,

er ganske ny som akvarist (egentilig sønnen min som har akvariene, men jeg har blitt veldig engasjert).

Vi har to akvarier, ett ca 60 l og et ca 30 l. I det lille akvariet har vi bare guppy-yngel. Nå ser jeg at det svever noe rundt der. Ser ut som små bomullsdotter med litt fastere sentrum. Minner litt om mini løvetann-frø. Kan det være frø fra planten, kanskje?
Heller noe som går i oppløsning,eller råtner.Dere gir ikke for mye mat i forhold til hva de klarer å spise?
Det er gjerne smått for som ligger inni disse skyene som blir brutt ned

Et bilde hadde hjulpet
Hei, takk for svar

Jo, det kan godt være at vi gir dem for mye mat. Jeg har et hav av yngel oppi der og de får veldig pulverisert for. Kan godt stemme at det er spor av dette foret som ligger i midten av disse skyene,ja. Det blir iallefall sugd inn mot filteret, jeg kan se at de ligger der og ikke blir sugd skikkelig inn i der. Bare slamsuge litt og gi litt mindre for en stund, kanskje? Skal forresten reise bort en uke nå, så da blir det jo en annen type fòr en stund. Kanskje det hjelper?

Når det gjelder bilde, skal jeg nok få sving på det også etter hvert
Silverine
Skal forresten reise bort en uke nå, så da blir det jo en annen type fòr en stund. Kanskje det hjelper?

Håper ikke du mener sånn feriemat? Det hadde ikke jeg puttet i akvaret, det forgifter veldig lett vannet, og død fisk når du kommer hjem fra ferie blir resultatet...
Fiskene overlever fint en uke uten noe som helst mat, de spiser rester og alger i akvaret... Det eneste dere trenger til akvariet når dere drar på ferie er en timer til lyset, så det ikke står på/av 24/7
Hei,

jo, det var nettopp sånn feriemat jeg tenkte på. Kan de klare seg uten mat en uke? Jeg kan sikkert få noen til å mate dem litt innimellom, men ikke hver dag. Da kutter jeg ut feriematen. Tror du yngelen også klarer seg?

Må jeg ha timer til lyset? Akvariene står under et vindu (ikke midt i vinduet). Persiennene pleier å være nede om dagen, men hvis vi har de oppe når vi er borte gir kanskje dagslyset nok lys i den uka vi er borte?
En timer koster ikke mye,og da blir det en regelmesighet i karet når det gjelder antall timer med lys.
Silverine
Hei, jo, det var nettopp sånn feriemat jeg tenkte på. Kan de klare seg uten mat en uke? Jeg kan sikkert få noen til å mate dem litt innimellom, men ikke hver dag. Da kutter jeg ut feriematen. Tror du yngelen også klarer seg? Må jeg ha timer til lyset? Akvariene står under et vindu (ikke midt i vinduet). Persiennene pleier å være nede om dagen, men hvis vi har de oppe når vi er borte gir kanskje dagslyset nok lys i den uka vi er borte?

Ja, de vil nok klare seg bra
Timer konster nesten ingenting, og da kan du stille inn hvor lenge lyset skal være på hver dag, men hvis ikke klarer de seg nok med åpne persienner...
ok,
takk for svar. Får se om jeg får tid til å kjøpe timer før jeg reiser, da, hvis det er det beste. Vil jo at fiskene skal ha det bra når i er borte. Huff, kvier meg litt for det med maten, men kanskje denne uka kan være med på å opprette bedre matvaner og mindre gørr i karene.
Tilfeldig bekjentskap
© Bettina
Reklame for plussmedlemskap