Lage filter til en 250 liter av en 54 liter? (side 2)

flere bilder

edite: akvariet er ikke sånn men lagde bare dette fort i sketch up
Dette ville ikke jeg ha gjordt.

Får du for eks strømstans har du plutselig tømt hele akvariet ditt, eller hvis du får en blokkering av avsuget tømmer du sumpen med et resultat at du overfyller akvariet ditt.

Slik jeg ser et er du nødt til å lage en type overrenning slik at du ikke tømmer akvariet ditt ved stømstans e.l. Du bør ikke satse på at systemet ditt leverer den samme vannmengden konstant over tid slik du planlegg.
røret skal ikke helt til bunn det bare ble sånn når eg lagde det
+ at det skal være hull i røret sånn at de kommer luft når det blir lite vann i karet, og stopper tømmingen
Jeg skjønner prinsippet som du tenker på, men dette vil bli alt for usikkert. Uansett hvordan du gjør dette vil du ha for mange parameter som du ikke vil ha full kontroll over. Legger ved en link til prinsippet for overrenning og sump.

Uten en type overrenning er du garantert vann på gulvet så lenge du har mer vann i akvariet +sump som er mer enn det som akvariet rommer. Helst bør da også ha en sump som rommer alt vannet i akvariet + sump.

Det enkleste med sump er å lage selve sumpen. Dette er jo bare et akvarium med filtermariale i.

Utfordringen med sump er å lage en sikker vanntransport mellom sumpen og akvariet. Så lenge du plasserer sumpen under akvariet, vil alle løsninger uten et overrenningsystem være dømt til å misslykkes slik jeg ser det. Selv med dette må du være veldig klar over hva du gjør og sikre at det ikke blir oversvømmelse. Dette kan du gjøre gjennom å bruke flere typer nivåbrytere, sensorer osv.

Så den første utfordringen i ditt DIY prosjekt er slik jeg ser det å lage en "overflow" enten ved å borre i akvariet slik at du kan bygge dette inne i akvariet ditt eller lage en overflow boks på yttersiden av akvariet. Her er det mange DIY prosjekt som du finner med å søke litt på nettet.
Lager sånn overrening av biltema (pp?) rør
Det ble dyrt :S
520kr for alt sammen :S
Noen biliger alternativ ??
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D.Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap