Platy som ikke får barn

Har hatt platyer i et halvt år nå og de vil ikke yngle. Har kun fått ett kull, men da kjøpte jeg en platy som var gravid. Og alle ble spist i tillegg.. =(

Karet er litt for lite egentlig, (13l) så det kan jo være grunnen. Men finnes det noen ting man kan gjøre for å få de til å yngle?
Dette har noe med størrelsen på karet å gjøre tror jeg. Det er ingen fisk som er egnet til å ha i en 13 liter. Jeg har også sånt kar men bruker de til snegler og yngel. Har du sjekket at du har de vannverdiene som platyene vil ha? Sjekket at alle andre verdier er ok? Du må nok ikke ha mindre enn 60 liter hvis du skal ha mange platy, nå vet jeg jo ikke hvor mange det er snakk om men min 60 liter bør du ha med tanke på at de fort kan bli flere. Og sørg for flyteplanter og mange gjemmeplasser i karet så skal du se at det blir beibier snart.
Hva er enkleste måten å måle vannverdier på da? Har sett på noe utstyr på nettet, men syns det er litt i dyreste laget.
Kjøp deg dråpetester de er ikke dyre. Du må ha ph- test, gh, kh og nitrit. Tror de koster en 60-70 kr pr stk og det er vel overkommelig. hvis du ikke har råd til å kjøpe alle på en gang så er ph og nitrit viktigst. De er greie å bruke.
Tilfeldig bekjentskap
© Erik Johansen
Reklame for plussmedlemskap