1001 måter å søle vann på (side 14)

Aggi
[QUOTE=Sanne]når slangen som skal suge inn luft plutselig finner på og pumpe ut vann. når du ikke er tilstede. resultat er en delvis våt sofa og gulv, og 7 liter mindre vann i karet
Den der er jo klassisk!
Det er derfor det finnes tilbakeslagsventil å få kjøpt, og det anbefales å plassere luftpumpa over karhøyde...

men det er ingen luftpumpe aggi.. det er et powerhead. og den spruter dårlig med vann hvis den henger på veggen over karet =D
250. Å skulle teste ut om nivåfølereren virker, for så å legge enden av slangen fra pumpa på gulvet når man er ferdig og deretter tømme vannet fra den andre bøtta tilbake oppi bøtta med pumpa og deretter gå for å sette bort bøtte nummer to. Når man da kommer tilbake har det blitt fryktelig vått på gulvet.

Pst. Ikke glem å nummerer vannsølemåtene, ellers vet vi jo aldri når nr 1001 kommer, eller hvilken det blir.
Sanne
[QUOTE=Aggi][QUOTE=Sanne]når slangen som skal suge inn luft plutselig finner på og pumpe ut vann. når du ikke er tilstede. resultat er en delvis våt sofa og gulv, og 7 liter mindre vann i karet
Den der er jo klassisk!
Det er derfor det finnes tilbakeslagsventil å få kjøpt, og det anbefales å plassere luftpumpa over karhøyde...

men det er ingen luftpumpe aggi.. det er et powerhead. og den spruter dårlig med vann hvis den henger på veggen over karet =D
Aha! Da forstår jeg.
Da er det helt motsatt... Slangen som suger luft skal ikke ut av karet, men være oppi karet, bare et lite stykke over vannflaten, og ikke nær åpningene... Bruk en sugekopp med klemme til å feste slangen...
Inaktiv bruker
Judosola
250. Å skulle teste ut om nivåfølereren virker, for så å legge enden av slangen fra pumpa på gulvet når man er ferdig og deretter tømme vannet fra den andre bøtta tilbake oppi bøtta med pumpa og deretter gå for å sette bort bøtte nummer to. Når man da kommer tilbake har det blitt fryktelig vått på gulvet. Pst. Ikke glem å nummerer vannsølemåtene, ellers vet vi jo aldri når nr 1001 kommer, eller hvilken det blir.


dere er langt over 250 egentlig, er mange innimellom her som ikek har skrevet nummer, og neste har da skrevet neste nummer i rekke
eks.
innlegg: 30 bla bla bla
innleg bla bla bla
innleg 31 bla bla bla
innimellome r det også flere innlegg etter hverandre før en finne rut at han/hun vil bruke nummre igjen, og fortsetter etter det forige nummeret som ble postet, i stede for å finne ut det egentlige nummeret den skulle hatt, orker ikke nå å finne ut av hvor mange måter det er oppi, men er i hvertfall flere enn 250, tipper nermere 280-300
må si det er utrolig mye artige historier her, en måte å klære på dette her også, lære hva man ikke skal gjøre hehe.
håper alle blir litt mere heldige med vannet herreter.
og beklager kjempe lang OT.
251:
Man har et problem med at vann renner ned langs ledningene bak akvariet og havner på bordet og dermed ødelegger bordet. For å løse problemet velger man å vikle papir rundt ledningene helt oppe med armaturet. Papiret funker da som en svamp og når svampen blir full så drypper den. Ble ganske vått etterhvert :S
Inaktiv bruker
252.
legge hage slangen i ett 540liters kar for å fylle dette, for å se om det har blitt tett etter silikonering.
Så gå i fra, for å gjøre noe annet.
du glemmer selvfølgelig hele greia, og når du kommer på det igjen så finner du slengen liggendes på gulvet, det blir fort mye vann av sånt noe også.
hører emd til historien at den ikke kan ha liggi på gulvet veldig lenge, og karat var 10-15cm fra å renne over.
godt det skjedde i skjelleren med fliser på gulvet.
253.
A : Innvendig filter skal renses. B : Kattene elsker å ligge oppå armaturet og sove. Med sistnevnte i bakhodet tenker jeg "Skal jeg legge på dekkglasset, tro...?" når jeg løfter ut filteret. Men pus er ute en tur så late meg finner ut at jeg gidder ikke å sette det fra meg for så å måtte bruke 3 sekunder på å legge glasset på plass. Mens jeg bøyer meg for å plassere det i bøtta for nettopp å unngå vannsøl på vei til badet kommer selvfølgelig Zeppelin svinsende inn katteluka med planer om å ta seg en god og velfortjent lur etter dagens damejakt... (Kan også nevnes at smart som jeg er har jeg satt bøtta 1 meter unna isteden for å holde den opp til kanten slik at det dryppende filteret kan hives kjapt og elegant over i den. Ergo søl på gulvet av den grunn også...) Snur meg akkurat tidsnok til å rekke å se han hoppe opp på akvariet. Med en hastighet som jeg aldri hadde forestilt meg at min gamle kropp kunne bevege seg i får jeg tak i nakkeskinnet på stakkaren 1/2 sekund etter at hodet går under.

For det første blir det MASSE vannsprut når 6 kg møter 250 liter vann...

For det andre blir det enda mer spruting når katten sparker vilt når han hales opp...

For det tredje inneholder langhåret pels MYE vann. På dette tidspunkt er nå både han, jeg, gulvet, høytaleren, stereoanlegget, TV-benk, TV og div. annet i nærheten våtere enn man skulle tro at det gikk an å bli på så kort tid...

For det fjerde blir det ekstra mye å tørke opp når man forfjamset springer gjennom hele stua for å hive den klissbløte - og mildt sagt sjokkskada - katten ut verandadøra isteden for å ta korteste veien til utgangsdøra...

For det femte er gulvet også blitt VELDIG bløtt p.g.a. at man selvfølgelig i vill panikk etter å få tak i pus før han svelger 1 liter vann & 3 forbausa fisker slenger filteret på gulvet isteden for i bøtta som står bare cm unna...

Har fått meg mang en god latter i ettertid når jeg har tenkt på den episoden, hehehe. Uttrykket i øynene hans i det han traff vannet er fullstendig ubeskrivelig, men jeg skal love dere at jeg aldri har sett store katteøyne hverken før eller siden !!! Det skal også legges til at det bare gikk et par timer før han hoppa opp på akvariet igjen, så den ubehagelige opplevelsen havnet tydeligvis ikke på lista hans over "Ting Jeg IKKE Gjør Flere Ganger"
he he klarer ikke si noe må bare le le le. Dette var den morsomste historien med vannsøl jeg har hørt. he he
Ditto! # tårene triller #
Vannsøl
154. Da jeg var liten, og hadde maset meg til et akvarie. så skulle foreldra mine spare inn noen kroner på å ikke kjøpen med mer utstyr en det aller mest nødvendige utstyret. Og dette var den gangen de fleste sleit med luftdrevne vattfilter. Og tenk deg da synet som møter deg når du står opp om morgenen, etter ei natt med strømstans. Når en av dei tinga du reviderte vekk som unødvendig kostnad, var tilbakeslagsventil på luftslangen. Når jeg kom ned på stua den morgenen, så sto mor mi på alle fire med ræva til himmels med vaskebøtta vedsiden av seg, og hørtes rimelig irritert ut.. Egentlig tilpass for ho. For det var ho som insisterte på det var unødvendig. No høre det med til historia at, verken komressoren eller panelovnen overlevde den flommen.. Denne nummererer jeg ikke for det er flere katter som har badet. Men denne skiller seg litt ut. Den skjedde for en del år siden, med samme akvariet som historien over. Det var et 65L kar, og det var fortsatt samme spare regimet. For mor mi hadde ikke lært, noke som ho desverre fortsatt ikke har gjordt. Men saken var den at det orginale glasstoppen var knust, men der skulle det ikke ordnes et nytt lokk. Koster penger det, for det holder no lenge med ei smal glasshylle. Sånn at lampen som var lyskilden i karet hadde noe å hvile på. Men til gjenngjeld var der ei stor åpning mellom glasshylla og fronten på akvariet, dinna åpninga synnes katta vår var idiell. For der kunne katta sitte fremme på hjørnet på akvariet og fiske gyppi eller molly. Men en dag han satt der å fiska og koste seg, mista han balansen og ramla ned i åpninga, som var akkurat smal nok til at han fikk feste med poten på glasshylla. Og idelvis sjokk og panikk, for han hadde vannfobi den katten, så tok han kraftig i å skulle sku seg oppigjen. Så sklir glasshylle unna og katten på magen og på trynet i akvariet, med beina til alle kanter idet den prøvde fortvila å berge seg, men på ansiktsuttrykket så så du han viste at han ville ende i vannet. Så var det ei baksing og kaving, og nye sprut. Men for vi var kommet bort til karet, så kom katta som en IBCM-rakett ut av karet, som om han skulle vert skutt ut av en u-båt. Skal love deg at katta var mer missfornøyd med at han var våt, en fornøyd med å ha overlevd. Foresten så var det siste gange han satt på karkanten og fisket.....
255
I dag fant jeg ut at jeg ville kjøpe et nytt filter til dammen i stua. Lurt, tenkte jeg, og dro av gårde. Vel hjemme syntes jeg at filteret på den nye så så dårlig ut at jeg ville bruke det gamle fra den gamle pumpa som fusker litt innimellom.
Jeg klippet og ordnet, vannet spruta og lillejenta på snart 2 raste rundt med en håv og ropte FISKE, FISKE!

Jeg ser opp og får øye på ei lykkelig jente med håven langt nede i karet. Jeg "sier" NEEEEIII, og hun slutter.

Så, etter å ha installert filteret skjønner jeg jo at det ikke er så lurt å ha mange små filterdeler i pumpa - for det blir jo et H..... å rense det. Jeg tar pumpa ut på nytt, søler og griser for jeg glemmer hvor mye vann en slik kan inneholde... Så får jeg ikke filterdelene ut. De sitter fast. Henter matpinsetten og pirker og styrer verre. Igjen hører jeg FISKE, FISKE! Der står jenta med hendene nede i karet - uten håv, da.. men likevel.

Når jeg endelig får filterdelene opp og lagt de på plass i det gamle, lagt det nye filteret tilbake i den nye pumpa, ser jeg at sugekoppene til den nye pumpa sitter fast på glasset. Og der sitter de godt!!

Med begge henda i akvariet for å få løs sugekoppene - som forøvrig aldri sitter når de skal - hører jeg på ny FISKE, FISKE. Der står lillefrøkna med håven oppi bøtta med skitten filtervann.. Hurra!!!

Så, når jeg har fått løs sugekoppene og satt på plass pumpa, starter jeg den og det kommer fryktelige lyder fra den. Så må jeg ta løs pumpa igjen - og igjen sitter de fordømte sugekoppene dønn fast...

Når jeg endelig er ferdig er genseren min gjennomvåt. Våt er også gulvteppet, sofaen og gulvet.. og kommode og dvd-skap...

Lillejenta er også våt, men hun er i allefall glad....i motsetning til meg som var irritert, sint og sur...

Inaktiv bruker
256.man tar en par øl før man gjør et vannbyte i alle akvariumene sine og selvsakt så går alt vannet på gulvet og ikke i bøta =
257. Man bare finner vann på gulvet, og aner ikke hvor det kommer fra. Det fører garantert til masse neglebiting. Jeg oppdaget i dag vann på gulvet ved siden av 325-literen, og jeg skjønner ikke hvor det kan ha kommet fra. Jeg liker det svært dårlig...
Hjelp
fikk nesten litt angst av denne tråden.

Leier leilighet med leieboerene i etasjen under. Skrekken er at de plutselig ringer på en natt fordi det lekker ned til de.

Har en 120 L + 60 L på Ikea benk som jeg mener skal holde og har gjort det nå en uke.. men... Grøss..
Denne tråden er mer humoristisk enn det beste humorprogrammet på tv. Jeg kom på en episode jeg selv hadde. Jeg hadde kjøpt meg en hageslange og tenkte at det måtte være tingen. Putta den ene enden oppi karet( etter å ha tømt ut noe av vannet selvfølgelig) og gikk inn på badet og kobla på den andre vannslage enden. Så skrudde jeg på vannet. Da ble det liv i leiligheta. Samboeren min sa at nå måtte jeg tørke opp etter meg. Det som hadde skjedd var at vannslangen hadde tatt seg en liten flytur ut av akvariet og spruta ned alt som ikke skulle være vått. Etterpå kommer det tørt fra mannen min at fra nå av måtte han visst hjelpe meg med det. Etter den episoden har jeg ikke brukt den slangen. Jeg trodde at jeg hadde putta slangen så godt ned i karet at det ikke kom til å bli noe problem ut av det. At det går ant da. Sitter her og leser den tråden her så tårene triller og magan gjør vondt av latterkrampe.
258.

dette hendte meg en gang:
hadde nettop vasket karet og skulle ta vann oppi igjen, da jeg hadde tatt oppi ca 20l eller så, hørte jeg at et tv programm begynte og løp ned trappa for å se på det (var bare fem min igjen av det eller så) og da jeg kom opp igjen var det vann utover hele bade gulvet! jeg hadde glemt å slå av vannet, så det hadde bare rent ut av bøtta og på gulvet! gjett om mor ble sint, og minst tre håndklær ble brukt til tørkinga!
259
259.

du buter vann og glømer og ta ut slangen og det renre over


260.

du har en svær gibis så hader den pitelile plekoen og så blir det van på golve pof sijer det så er hele golve vot :P
261.
Under foring blir alltid praktbotiaene så ivrige at det blir en liten kamp ved foringsluka. Da skvetter de slik at spruten står og jeg blir våt på fingrene (og noen ganger i anisktet..) . Spesielt om jeg bare skal gi en liten dæsj med tørrfor er det litt "irriterende" , for da blir det masse klissete tørrfor på fingrene og det lukter ikke bra!
Ikke det største sølet under dette punktet, men fortsatt en måte å søle vann på.

262.
Holdt på å montere en ny sirkulasjonspumpe på co²reaktoren i går, og den bråkte noe forferdelig for jeg hadde ikke fått ut all luften før jeg startet den. Så jeg tok tak og snudde og vendte på den under vann mens den var i gang for å få ut mer luft, og vips så sto spruten utenfor kanten på glasset.
( Legg merke til det søte lille ²-tallet. Det lærte jeg å lage i dag, her på akvaforum. )
263.
Når jeg skifter vann hender det at jeg holder en finger foran enden av slangen (den delen som er på utsiden av karet) slik at jeg kan stoppe vannet om jeg holder på å få en plante el. noe annet uønsket igjennom slangen. Da er det ikke skjeldent at det blir en sprut som står alle veier om jeg ikke klemmer godt nok til. Spesielt fra ett kar der jeg tømmer direkte i doen som står ved siden av skjer dette stadig vekk, siden jeg kun følger med inni karet og ikke på vannet som skal treffe doskåla. Hele doen er våt etterpå og det ser det ut som noen har bommet veldig på doskåla... :P
264. Steg 1: Ha en flytende rot i akvariet. 2: test ut den nye pumpen, som blåser minst 150% mer enn den forrige. 3: Vannoverflaten bør være minst 4cm under toppglass. 4: Slå på pumpen og se at alt fungerer.. 5: Gå lykkelig ut av rommet, fordi alt fungerer så bra .. 6: Kom tilbake når rota har seilt avgårde rett fremfor der pumpa spruter ut vann, og blir "sittende fast" fordi det er storm i vannet - og vannet freser inn mot rota, og ut overalt :@

265. Legge poser med fisk i karet.. mange poser.. swosj, overrenning.

266. Ta i bruk akvariet som søsteren har brukt før, som ser helt greit ut. Ubevist om at det har blitt tidligere hardt belastet av kvasse steiner, for så å vokne opp til ca 60liter vann på gulvet om natten.
Tilfeldig bekjentskap
© Dag L.Fjeldstad
Reklame for plussmedlemskap