Bettina du spurte meg om noe i den forrige tråden?:-) (side 2)

I min overtrøtte tilstand, får jeg nå bilder i hodet mitt av en milevis kø av folk utenfor huset ditt, alle klare for å stjele discusen din! ;-D
Sitat

hehe....
Jørgen Lund
hvordan legger man inn akvariet i "måneds` akvarie"? eller er det bare + medlemmer e.l?


Er usikker på hva du mener, men du kan nominere medlemsakvarier til konkurransen "månedens akvarie".
Det er en knapp til dette på alle akvarieprofilene
Jørgen Lund
[QUOTE=Geir Kristiansen] Jørgen har fått låne bildet mitt, men Heckeldiscusen min får ingen :-DDDDD

først fikk jeg jo ikke låne det.. men får jeg nå?
hvordan legger man inn akvariet i "måneds` akvarie"?
eller er det bare + medlemmer e.l?

Joda Jørgen, bildet har du fått låne. Det jeg spøker med er discusen på avataren min.

Téfe RSG er en Tarzoo som kan måle seg med Barra Mansaen. Har en han som for tiden stiller i Rolls Royce klassen. Skal se om jeg ikke klarer å få tatt et skikkelig bilde av han.

Håper Jørgen at du får opp et stort nok kar slik at du slipper problemene som kan oppstå når discusen går for trangt. Syk discus er noe av det mest trasige man kan se.
MC Darup
[QUOTE=Jørgen Lund] hvordan legger man inn akvariet i "måneds` akvarie"? eller er det bare + medlemmer e.l?


Er usikker på hva du mener, men du kan nominere medlemsakvarier til konkurransen "månedens akvarie".
Det er en knapp til dette på alle akvarieprofilene

ok... kom på det rett etter jeg spurte... takk for svar.
Geir Kristiansen
[QUOTE=Jørgen Lund][QUOTE=Geir Kristiansen] Jørgen har fått låne bildet mitt, men Heckeldiscusen min får ingen :-DDDDD

først fikk jeg jo ikke låne det.. men får jeg nå?
hvordan legger man inn akvariet i "måneds` akvarie"?
eller er det bare + medlemmer e.l?

Joda Jørgen, bildet har du fått låne. Det jeg spøker med er discusen på avataren min.

Téfe RSG er en Tarzoo som kan måle seg med Barra Mansaen. Har en han som for tiden stiller i Rolls Royce klassen. Skal se om jeg ikke klarer å få tatt et skikkelig bilde av han.

Håper Jørgen at du får opp et stort nok kar slik at du slipper problemene som kan oppstå når discusen går for trangt. Syk discus er noe av det mest trasige man kan se.
et 340 liters kar passer det fint?
Har man Rolls Royce-discus, er bilder påkrevd, Geir ;-D Tarzoo er ønskedrømmen min... *drømme*
men passer et 360 liter til 7 discus?????
Med god filtrering og stramt vannbytteregime vil det kunne bli bra Jørgen. Jeg hadde tidligere 6stk fullvoksne i en 375 liter, med 2 stk Eheim 2028 det gikk fint det. Ser klart at de trives bedre i 540 literen de går i nå.

Jeg har jo noen RSG jeg også da, synes de er rimelig Rolls Royce de også
Verdt og merke seg den enorme fargeforskjellen på disse to.


[External Image]





[External Image]

FINE DISCUS
men.. bør jeg ha et biotops`akvarium til discusan`?

Det man skal tenke på når det gjelder andre fisker i et discuskar så er det at discus faller til ro om natten. Har man da nattaktive fisk som jakter mat på natten så kan man ende opp med at de skremmer discusen. En skremt discus som fuker som et prosjektil gjennom karret i mørket har lett for å pådra seg støtskader.

Jeg har ryddet ut det meste av annen fisk i mitt kar. Noen maller og Corydoras er alt som er igjen. Når jeg skal ominnrede discuskarret blir det enda mindre. Da blir det kun noen få utvalgte maller som blir igjen i lag med discusen.
Har tenkt og ha sammen med discusene:
-Ancistrus "oppdrettvariant".3-4 stk
-corydoras aeneus 2-3 stk
-scalare 3 stk
-discus "selvfølgelig" 7 stk

er dette for mye bare si ifra, har ikke bestemt meg enda
kan jeg hvise deg et bilde jeg har lyst til og låne hos deg geir kristiansen?

Bilde 4 av 25
Grønn Tefe
Geir Kristiansen?
på akvariet ditt med discus?
Mona o?
du skrev:
tro jeg: hvis jeg så på en fotoalbum og tok bilde er det samme? husker du det? bildet er jo her på akvaforum for det om?? eller??? det er jo et godt svar skjønte det men det er jo ikke helt rett men halveis
Ancistrus går fint, corydoras også. jeg ville valgt Corydoras Sterbai siden det er denne coryen som tåler den høye tempraturen man skal ha i et discuskar. Jeg ville hatt noen flere, gjerne en 10 stk. Dette også siden de spiser all den maten discus ikke klarer å få tak i(mellom planter eks) slik at den ikke ligger å råttner. Scalare er tja.. Har du fullvoksne fisk går det gjerne bra. Unge Scalarer er noen råskinn i matfattet, og utkonkurerer ofte discus i kampen om mat. Personlig hadde jeg ikke hatt Scalarer sammen med discus i kar under 500 liter.
Bengt Fossli
Ancistrus går fint, corydoras også. jeg ville valgt Corydoras Sterbai siden det er denne coryen som tåler den høye tempraturen man skal ha i et discuskar. Jeg ville hatt noen flere, gjerne en 10 stk. Dette også siden de spiser all den maten discus ikke klarer å få tak i(mellom planter eks) slik at den ikke ligger å råttner. Scalare er tja.. Har du fullvoksne fisk går det gjerne bra. Unge Scalarer er noen råskinn i matfattet, og utkonkurerer ofte discus i kampen om mat. Personlig hadde jeg ikke hatt Scalarer sammen med discus i kar under 500 liter.

takk for svar..
har fullvoksene scalarer men det er så dyrt for corydoras i harstad desverre..
Bengt Fossli
Ancistrus går fint, corydoras også. jeg ville valgt Corydoras Sterbai siden det er denne coryen som tåler den høye tempraturen man skal ha i et discuskar. Jeg ville hatt noen flere, gjerne en 10 stk.


Støtter denne.
Jeg har mange sterbai i min 420 L, ca 30 stk. De er både nydelige og ypperlige støvsugere når det er røde mygglarver i alle kriker og kroker
Jørgen Lund
har fullvoksene scalarer men det er så dyrt for corydoras i harstad desverre..



Corydorasene her i Harstad er nå ikke så dyr.
De koster fra 50-200kr
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap