Antall sandsnegler i akvarium

Hei, har vurdert å gå bort fra grus å heller ha sand i akvariet. Å jeg har hørt at sandsnegler er nyttige å ha noen av da? Men hvor mange trenger man i et 100 liters akvarium? Evt vil botiane spise disse?
5 blir fort 10 og 10 blir fort 100 hehe, så er ikke mange man trenger i utgangspunktet. Jeg starta med en koloni på 15 for ca 1 1/2 år siden og nå er de ganske mange nede i sanda.
Hehe ok. Kan tenke meg det ja Men er det mange typer av sandsnegler eller er det bare 1? I såfall hvem er mest vanlig i akvarium?
Mine praktbotiar tar hvertfall sneglene tvert så i det karet blir de ikke gamle... Vanskelig kombinasjon
Kennymann
Hehe ok. Kan tenke meg det ja:) Men er det mange typer av sandsnegler eller er det bare 1? I såfall hvem er mest vanlig i akvarium?

Vet ikke hva som er mest vanlig, men Malaysisk sandsnegl - form som et kremmerhus omtrent- holder seg mye nede i sanden og gjør nytte for seg.
Det finnes mange andre sorter, sjekk basen eller google.
A9taL
Mine praktbotiar tar hvertfall sneglene tvert så i det karet blir de ikke gamle... Vanskelig kombinasjon

Ok men finnest det andre måter å få plantene til å trives i sandbund? hvis man dropper sneglene altså.
Ja ok, kanskje jeg skal vurdere det da. men hvis man ikke har varmekabler å ikke sandsnegler hvordan går det med planter da?
Tja alt kan gå, men om du skal ha Biltema sand vil jeg ikke anbefale uten en av delene, grunnet at den er veldig fin og kan bli veldig kompakt. Men er ikke noe stress med sandsnegler så er det sagt.
Det er ingen vits i å kjøpe sandsnegler hvis du har botiaer.
Sandsnegler er ekstremt harde i skallet, og lever mesteparten av tiden såpass dypt i sanda, at botiaer med normal størrelse, skjelden er en stor fare for å utrydde bestanden.
Starter du med f.eks 50 sandsnegler, er det stor sjangs for at en stor del av disse klarer å unngå botiaene, og vil formere seg slik stort sett bare sandsnegler gjør

Jeg har selv hatt mine botiaer i samme kar som jeg nå har sandsneglene, og kan egentlig ikke si at jeg verken så særlig med tomme skall, eller reduksjon i priduksjonen av snegler.
jeg mener da jeg har hørt at sandsneglene er så hardføre at de kan klare seg igjennom tarmsystemet til en fisk, men med botiaen vet jeg faktisk ikke, for disse suger vel sneglen ut av skallet, og da blir det litt annerledes, men så lenge de gjemmer seg i sanda så burde det gå greit, de formerer seg utrolig fort, så botiaene kan faktisk hjelpe deg med å holde bestanden nede.
Ok kan jo altids prøve med sandsnegler da, botiane mine er dessuten ganske små ennå.Så det går vel sikkert bra
Men sitter her nå å skal bestille meg noe fra en nettbutikk, lurer derfor på om dere ville gått for snegler eller varmekabler? Er jo tross alt mye jobb å legge inn varmekabler hvis det ikke funker med sneglene?
Å måtte tømme et allerede oppsatt akvarie bare for å få montert varmekabler hadde jeg ikke giddet. Det må jo gjøres når akvariet er helt tomt og rent.

Gå for sandsnegler du. Det holder lenge å starte med 10. De vil formere seg som kaniner, litt avhengig av mat-tilgangen. Du vil antageligvis merke at sneglene formerer seg kjappere enn botiaene eventuelt vil klare å spise dem.
Hvis de gjør det da, noen knep må i så fall læres først fordi de ikke kan spise sandsnegler på samme vis som vanlige pestsnegler. Skallet er for hardt.

Til forskjell fra varmekablene vil sandsneglene holde akvariet helt fritt for matrester og råtne planterester. De spiser alt som er teoretisk mulig å spise Inkl. døde fisk. De forsvinner i løpet av en halvtime. En død fisk som ligger på sanden, samler horder av sandsnegler under seg i løpet av minutter. Litt etterpå er den døde fisken borte, dratt ned under sanden for å bli spist i fred av sneglene. De er effektive renholdsarbeidere, det er sikkert.... men jeg synes det blir så uhorvelig mange av dem!
okay. Da går jeg for snegler. Men får man kjøpt disse i dyrebutikken? planen min var egentlig å tømme hele akvariet er bare 100 liter for å bytte til sand å få rengjort det skikkerlig. Eller er dette noe du ikke vil anbefale?
Jo, hvis du likevel hadde planer om å tømme karet for å bytte bunnlag, så er det jo greit Jeg ville bare ikke gjort det om hensikten KUN var for å få lagt varmekablene

Sandsnegler får du skittbillig her i Annonseforumet (rubrikk). Om det ikke allerede står annonser der med sandsnegler til salgs, så lag en egen "Ønskes kjøpt". Du får sikkert tilbakemelding i løpet av minutter (for har man først sandsnegler, så har man mange...!)
Betal maks en krone stykket.... de er ikke verdt mer, synes jeg. Men ofte vil nok folk ha litt betalt for bryderiet det er å plukke dem ut for hånd av akvariet, en etter en, også.
hehe ok. ja planen min er å bytte bunnlaget, å har hørt at plantene er vansligere å holde hvis man har sand i steden for grus. derfor lurte jeg på om jeg skulle bruke sandsnegler eller varmekabler.

Men hvis jeg bestiller noen snegler må de rett i akvariet med en gang jeg får de?
Om de må rett i akvariet...? Mener du om de tåler å leve i en bøtte e.l. noen dager? Det gjør de, ja. Hiv oppi litt sand og sneglene, pluss en halv fôrtablett, så får de noe å gasse seg med en stund. De tåler mye, de sandsneglene....
ok takk for mange gode svar
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap