Medisin mot bukvannsot

Jeg har vært så heldig å få et nytt utbrudd av bukvannsot i akvariet mitt. Jeg leste i artikkelsamlingen at Metronidazole visst nok var den beste medisinen mot dette. Er det noen som vet hvor jeg kan få tak i dette? Eller kan jeg like godt bruke Esha 2000?
Er Metronidazole en form for antibiotika? Hva med rekene og krabbene mine, vil de tåle ensånn medisinering?

Begynner å bli mektig lei av dette nå. Det merkelige er at de er bare coryene mine som blir syke..
eSHa 2000 skal kunne stanse videre utvikling\ spredning av bukvannsott.
Desverre er det ikke noe som kurerer de skadene som allerede er påført "pasientene", og disse bør derfor avlives.

Metronidazole (Flagyl) kan brukes det også, men er en mye sterkere medisin.
Som du selv sier, er dette ett antibiotika, og du kan da vinke farvel til det meste av både filterbakterier og reker\krabber.
Siden dette er ett antibiotikum, er veterinæren den som foreskriver slike medisiner. Det finnes butikker som selger slikt over disk, men her til lands, er det verken lov å selge slikt over disk, eller for den del, kjøpe slikt utenom hos apoteket.
Ønskes en sterkere kur enn eSHa 2000 uten å måtte løpe til halvparten av landets veterinærer som ikke vet filla om selskapsfisk (fisk er jo laks, vet du), kan en forsøktsvis prøve medisiner som inneholder Nifurpirinol (eks JBL Furanol\ Sera bactopur direct)
Takker for informativt svar Frank. Jeg har Esha 2000 ibestilling, så jeg får bruke det når det kommer. Håper det fikser biffen.
Dette med å evt. forsøke medisiner som kanskje funker... Hvor lang tid har en på seg når en først konstaterer bukvannsott? Ser av sykdomsartikkelen at det er fire stadier i denne sykdommen. Hvor fort går utviklingen?
Håper du får fiskene dine friske.
men vis du har hatt denne sykdomen før(noe jeg forsto at du hadde hatt).
Har du "forsket"litt i hvorfor du får denne jævla sykdomen?
Kan ikke denne sykdomen komme av feil foring over lang tid, eller er jeg helt på jordet her?
Bukvannssott er et symptom, ikke en sykdom i seg selv. Det kan ha mange årsaker.
Siterer fra denne siden:

"The problem with treating this disease is that there are a number of "potential" causes: bacterial infection, parasites, cancerous tumors, virus', internal fungal infections or sudden temperature drop of more than 3 degrees.

If the cause is bacterial, the swelling typically comes on pretty rapidly. If swelling is gradual then one or more of the other potential causes are more likely. Unfortunately, treatment is most often useless at this point due to the advanced state of the disease process. When the illness, whatever the cause, has progressed far enough to cause internal swelling, the concomitant internal damage is usually too extensive to be repairable.

The latest research has shown that if the disease cause is bacterial and if the disease process is caught early enough, treatment with Romet B, a broad spectrum antibacterial, *may* be effective when used concurrent with an increase in water temperature to 84-86ºF for 2 weeks minimum. "

Skal man tro det som står der, kan altså kaldtvannsbytter forårsake bukvannssott..... ("dropsy" på engelsk). Det er en av grunnene til at jeg ikke tør å bruke kaldtvann direkte fra krana på vinterstid, selv om jeg leser at mange gjør det....
Det er tross alt bare 7°C, noe som er iiiiiskaldt sjokk for tropiske fisk.
Så jeg mellomlagrer vannet og lufter det til det når en mere behagelig temperatur. Unntaksvis at jeg bruker det direkte i karene uten mellomlagring.
Ken Myrseth
Håper du får fiskene dine friske. men vis du har hatt denne sykdomen før(noe jeg forsto at du hadde hatt). Har du "forsket"litt i hvorfor du får denne jævla sykdomen? Kan ikke denne sykdomen komme av feil foring over lang tid, eller er jeg helt på jordet her?

Jotakk, håper medisinen tar knekken på dette.

Forsket og forsket fru blom, jeg har egentlig ikke gjort så mye annet enn å fore fiskene med det samme jeg har brukt hele tiden. Foret jeg bruker er:

Tetra Pro flakfor
JBL Novotab fortabeletter
Wardley Shrimp pellets

Jeg forer i moderate mengder, så overforing er uaktuellt. Vannverdiene mine er stabile, og har vært stabile stort sett hele tiden.
Det eneste jeg ikke får til å stemme når jeg leser om bukvannsot, er at fiskene i det siste stadiet blir sky, lite interessert i mat osv. Mine svømmer rundt med kulemage og leter etter mat. Det er liksom ingenting ved oppførselen som skulle tilsi at de ikke hadde det bra.
Jeg er litt usikker på om jeg skal avlive eller vente å se det an.

Det som Mona O. nevner om at veldige temperatur endringer kan gi utslag er nok kanskje tilfelle,men er nok ikke særlig aktuellt for min del. Jeg er av den litt late typen, så vannet er rett ifra springen med rett temperatur. Jeg har ikke hatt noen dårlige erfaringer med dette tidligere. Dessuten er alt av røranlegg nytt og berederen er ny.

En ting til. På siden som Mona O linket til, så nevner de noe som heter Epsom salt. De mener at dette stoffet vil hjelpe med å få ut væske ifra kroppen til fiskene. Hva er dette egentlig? Er det noen som vet hvor man får tak i dette? Apotek kanskje? Hva koster dette evt?

Skikkelig glad for alle som svarer, begynner å bli mektig lei... Gleden med akvarie hobbyen har fått seg en ordentlig knekk etterhvert.
Epsom salt er rett å slett magnesiumsulfat, og vil således ikke ha noen som helst effekt om det virkelig dreier seg om bukvannsott.

MgSo4 kan forsøksvis brukes mot forstoppelse, som ofte kan ha lignende symptomer som bukvannsott. Men er stopper også likheten
MgSo4 vil øke Gh noe, og dette har jo igjen betydning for væskebalansen i fiskene, men om dette med at preparatet skulle trekke ut vann fra fisken, ville jo gjøre vondt værre om det var forstoppelse.
Taho
Hei:) Vet at noen har kurert dette tidligere : http://www.kokosgoldfish.invisionzone.com/forum/index.php?showtopic=67003

Dette tilfellet er med svært stor tvil bukvannsott, rett å slett da det er en bakteriell infeksjon som løser opp de inde organene.
Det er det ingen ting utenom organtransplantasjon som hjelper mot, når sykdommen er kommet så langt som brukeren på dette forumet forklarer.
Hei, Frank

Sa med vilje ikke bukvannssott i svaret mitt, siden jeg også vet det er nærmest umulig å kurere.
Ser alikevel på tidligere linket forum at det er flere solskinnshistorier ifht fisker med symptomer som utstående skjell og tynn avføring. Tenker derfor at det kan være flere årsaker til disse symptomene uten at jeg vet hvilke (på dette forumet omtaler de det som dropsy). Syntes bare det var verdt å nevne, så får de som leser det vurdere selv
Tilfeldig bekjentskap
© Jeff Rapps
Reklame for plussmedlemskap