Hvitprikk
Sukk. Kjøpte to nye fisker mandag og i går oppdaget jeg at alle fiskene (unntatt corysene) er dekket av små hvite prikker. Prøver ut temperaturkuren som det står om her inne og håper at den tar det. Her blir det anskaffelse av karantene akvarium for fremtiden. Måtte selvsagt skje en helg med 0 tid til overs - huset fullt av besøk og billetter til Kaizers konsert. Skrudd opp til litt over 32 i løpet av natta så nå krysser jeg fingrene. Hvor lang tid bør det ta før en ikke ser prikker på fiskene lengre?
Hva er anbefalt karantenetid for nye fisker?
Hva er anbefalt karantenetid for nye fisker?
Postet 09.03.08 kl 12:18
Plukka ut en død glødebåndstetra i morges og de andre er like prikkete. Virker nå veldig medtatt. Bekymret over om de tåler varmen Ville satt pris på om noen som har erfaring kunne svare på hvor lang tid det tar før prikkene burde bli borte. Oppdaget lørdag kveld og skrudde opp til 32 i løpet av natt til søndag.
Postet 10.03.08 kl 07:56
Det tar ihvertfall 2-3 dager før prikkene er borte, og kuren bør vare i opptil 3 dager etter du så siste prikk.
Vannet blir veldig fattig på o2 under varmekuren, så man kan med stor fordel tilføre karret mere o2.
Og karantene karr hjelper lite på hvitprikker, seff kan det ta prikkene du evt får med fra butikken. Men hvitprikk parasitten ligger latent i fiskene, jeg fikk selv hvitprikk i diskuskarret mitt etter at jeg renset hovedfilteret. Der er det ikke tilført noen nye fisker på snart 2 år.
men uansett alle bør ha et karantene karr, det finnes så utrolig mye værre ting enn hvitprikk som er et helvete åfå i hovedkarret.
Mange av tetra typene tåler sykdom dårlig og dør ofte som fluer da.
Vannet blir veldig fattig på o2 under varmekuren, så man kan med stor fordel tilføre karret mere o2.
Og karantene karr hjelper lite på hvitprikker, seff kan det ta prikkene du evt får med fra butikken. Men hvitprikk parasitten ligger latent i fiskene, jeg fikk selv hvitprikk i diskuskarret mitt etter at jeg renset hovedfilteret. Der er det ikke tilført noen nye fisker på snart 2 år.
men uansett alle bør ha et karantene karr, det finnes så utrolig mye værre ting enn hvitprikk som er et helvete åfå i hovedkarret.
Mange av tetra typene tåler sykdom dårlig og dør ofte som fluer da.
Postet 10.03.08 kl 08:07
Så varmt vann som 32°C holder dårlig på oksygen, så det er viktig å lufte vannet skikkelig mens kuren pågår. Det gjøres ved å enten sette inn en luftstein via luftpumpe, eller et ekstra, lite filter som står plassert slik at utblåset er helt i overflaten så det plasker skikkelig. Eventuelt om du har muligheten, still det filteret du har fra før slik at det skaper ordentlig plasking i overflaten.
Det er ved bevegelse i vannoverflaten at gassutvekslingen skjer; oksygen inn, og Co2 ut.
Jeg husker dessverre ikke hvor mange døgn det har tatt før mine fisker var prikkefrie, men ved siste prikketilfelle, mener jeg å huske at jeg tilsammen hadde varmen oppe i fem døgn. Fiskene var prikkfrie i god tid før de fem døgnene var over ihvertfall.
Så satte jeg ned temperaturen og tok et realt vannbytte med slamsuging de luxe etter et døgn. Så satte jeg opp igjen temperaturen ytterligere et par døgn for sikkerhets skyld (selv om jeg ikke så noen prikker mer).
Det er ved bevegelse i vannoverflaten at gassutvekslingen skjer; oksygen inn, og Co2 ut.
Jeg husker dessverre ikke hvor mange døgn det har tatt før mine fisker var prikkefrie, men ved siste prikketilfelle, mener jeg å huske at jeg tilsammen hadde varmen oppe i fem døgn. Fiskene var prikkfrie i god tid før de fem døgnene var over ihvertfall.
Så satte jeg ned temperaturen og tok et realt vannbytte med slamsuging de luxe etter et døgn. Så satte jeg opp igjen temperaturen ytterligere et par døgn for sikkerhets skyld (selv om jeg ikke så noen prikker mer).
Postet 10.03.08 kl 08:07
Endret: 10.03.08 kl 08:08
Postet 10.03.08 kl 08:10
Postet 10.03.08 kl 08:14
liv_65Hva er anbefalt karantenetid for nye fisker?
Jeg vet ikke helt hva som er vanlig, men med tanke på hvor lang tid det kan ta før enkelte sykdommer og parasitter viser sin tilstedeværelse, burde man ha en periode på 3 uker som absolutt minimumstid i karantene. Helt mer. Selv bruker jeg minst 6 uker....spesielt hvis det er viltfanget fisk (noe jeg ofte kjøper).
Er det fisk fra privatpersoner eller oppdrettsfisk, kan det hende jeg korter ned med en uke eller to.
Kjenner jeg personen godt som jeg har kjøpt fisk av og vet at vedkommende har friske fisk, så dropper jeg karantene. Men det er altså kun i de tilfellene jeg kjøper fisk av folk jeg kjenner.
Postet 10.03.08 kl 08:27
mona o[QUOTE=liv_65]Hva er anbefalt karantenetid for nye fisker?
Jeg vet ikke helt hva som er vanlig, men med tanke på hvor lang tid det kan ta før enkelte sykdommer og parasitter viser sin tilstedeværelse, burde man ha en periode på 3 uker som absolutt minimumstid i karantene. Helt mer. Selv bruker jeg minst 6 uker....spesielt hvis det er viltfanget fisk (noe jeg ofte kjøper).
Er det fisk fra privatpersoner eller oppdrettsfisk, kan det hende jeg korter ned med en uke eller to.
Kjenner jeg personen godt som jeg har kjøpt fisk av og vet at vedkommende har friske fisk, så dropper jeg karantene. Men det er altså kun i de tilfellene jeg kjøper fisk av folk jeg kjenner.
Så enig i det du skriver der.
Postet 10.03.08 kl 08:29
Et lite PS! til det med karantene:
Ved to ulike tilfeller, brøt det ut hvitprikk i karantenekar hos meg nøyaktig
15 dager etter innkjøpsdatoen. I et annet tilfelle akkurat 8 dager etter innkjøp.
Det vil si at en skarve uke (7 dager) i karantene (som enkelte mener er nok...) ikke er verdt noenting...
Du rekker akkurat å flytte fisken over i hovedkaret i tide til hvitprikken bryter ut!
Ved to ulike tilfeller, brøt det ut hvitprikk i karantenekar hos meg nøyaktig
15 dager etter innkjøpsdatoen. I et annet tilfelle akkurat 8 dager etter innkjøp.
Det vil si at en skarve uke (7 dager) i karantene (som enkelte mener er nok...) ikke er verdt noenting...
Du rekker akkurat å flytte fisken over i hovedkaret i tide til hvitprikken bryter ut!
Postet 10.03.08 kl 08:33
Endret: 10.03.08 kl 08:34
Da blir det nok karantene min 3-4 uker for nye fisk heretter. Planlegger å kjøpe øksefisk til nye akvariet mitt og da er det jo ekstra aktuelt..... de er visst beryktet for hvitprikk - har aldri opplevd det selv men.......
Noen som har corydoras habrosus som vet om de tåler varmekur greit? Godt å høre at sommerfuglciklidene tåler det bra !!
Noen som har corydoras habrosus som vet om de tåler varmekur greit? Godt å høre at sommerfuglciklidene tåler det bra !!
Postet 10.03.08 kl 17:47
Åh dette er trist trist trist, 4 nye tetraer døde da jeg kom hjem fra jobb og de 2 siste så så medtatt ut at jeg valgte å avlive dem. Sommerfuglene ser heldigvis ok ut og spiser, men fortsatt full av prikker. Ancistrus og otto ser ok ut, habrosusene gjemmer seg mye og er passive så det er vanskelig å si.
Hvor smittsomt er dette til andre akvarier? Har 4 nå, hva gjør jeg med f.eks.
- hevert
- håndhygiene
- vannbøtter jeg tapper akvarievann til/fra (har konsekvent bare brukt den ene der nå disse dagene) Dvs. jeg har en som er helt "ren"
Hvor smittsomt er dette til andre akvarier? Har 4 nå, hva gjør jeg med f.eks.
- hevert
- håndhygiene
- vannbøtter jeg tapper akvarievann til/fra (har konsekvent bare brukt den ene der nå disse dagene) Dvs. jeg har en som er helt "ren"
Postet 10.03.08 kl 18:59