Elins lille hjørne (side 10)

Jeg driver å "manner" meg opp til ukens vannbytte selv. I dag må det bli nesten 50% fordi det er så utrolig varmt vær her i Bergen for tiden. Og når en har 8 kar så blir det noen liter vann Tror nok ikke det blir før i morgen, for i dag skal jeg sitte på altanen og drikke øl

Det er godt å vite at det stort sett alltid er nok å foreta hyppige vannbytter og så forsvinner nitritt etterhvert. Stå på og lykke til!
Hehe, det hørtes godt ut. Takket være at en dam er vår nærmeste nabo har vi mygginvasjon her om dagen. Har "100" myggstikk nå. Så her koser vi oss inne, for ute er vi levendefór

Har 8 kar selv, men så så jeg at det ene ditt er diiigert litt å styre med når man bytter vann i 400 literen, ja!

~~~~

Hohoho! Jeg har biereker! Og de er flotte! Mye mer hvitt enn jeg turte håpe på, så dette er knallbra.

Mulig dette kommer og biter meg bak, men siden den syke coryen har kommet seg og ser 100% frisk ut, og samtlige er (fortsatt sky), men spiser og roter rundt, avsluttet jeg kuren i dag under vannbytte. Har byttet 50% to ganger i dag og satt i filteret igjen. Nitritten er under kontroll, men jeg passer godt på.

Bierekene står til akklimatisering nå, og skal snart få slippe ut i "medisin-karet". En enslig CRS er igjen - en liten yngel - og den har klart seg gjennom medisineringen. Det samme med eplesneglene. Så det ser ut som om (hvertfal denne gangen!) at reker og eplesnegler samt uke gamle yngel tåler sera baktopur direct. Selv om filterbakterier ikke gjør det :p

Jeg vet jo ikke om det var sykdom eller stress, men siden søskenene deres som er igjen der jeg kjøpte disse er friske og raske, samt det faktum at ingen av mine andre fisk er syke, holder jeg en knapp på stress, og tar sjansen på å avbryte kuren en dag for tidlig. Tilsatte noen dråper esha optima sånn for sikkerhets skyld.
Fant en 5-6 coryegg i mosen nå mens jeg sjekket rekene. ER sannsynligvis fra siste egglegging. Det var bra, da gikk ikke alle med i den store såpefadesen.

Ellers fant jeg to døde rødmunntetraer i dag Takk og pris ikke sykdom, men de hadde greid å kile seg fast bak elite stingray filteret som satt i 110-literen mens 30 literen ble flyttet. Min egen dumhet, selv om jeg ikke aner hvordan de greide det
ja dagens mysterie hvordan greide de det. har sett halvvoksen pleko ligge bak et stingray filter
guttn
har sett halvvoksen pleko ligge bak et stingray filter


:o Hvordan i all verden fikk den plass til det? Det er jo helt utrolig.

Fotballcup i helga, så her er det tidlig på'n.
Nille
Har 8 kar selv, men så så jeg at det ene ditt er diiigert :) litt å styre med når man bytter vann i 400 literen, ja!


Hehe, vel så digert er det ikke. Når jeg har sett på det i 2 uker nå så "hører det til" den veggen det står på.

Nille
Hohoho! Jeg har [B]biereker[/B]! Og de er flotte! Mye mer hvitt enn jeg turte håpe på, så dette er knallbra.


Bilder? De er så nydelige, hvor fikk du fatt i slike?
Har bare mobilkamera og det er ikke sjangs å få et klart bilde av en liten reke med det Men - kamera er prioritet når første lønning kommer inn!!

Har hatt annonse liggende ute her på forumet siden i april, og fikk napp denne uka. En forumbruker fra Trondhjem hadde noen jeg kunne kjøpe, og skulle til Hamar i helga! Så vi møttes i går kveld og jeg kunne ta med meg 12 stykk hjem

Så np er jeg virkelig fornøyd
Endelig!
Alle gode ting er tre

På tredje forsøket fikk jeg endelig en skikkelig artemiaklekking. NÅ ser jeg den orange skyen alle snakker om

Da gjenstår det å mate og håpe at coryene setter pris på slitet mitt
Coryene ser ut til å ha små oransje mager og jeg scorte noen poeng hos killiene også

Men... så begynte jeg å fylle i min nye 50 liters balje med vann, og måtte bare se om jeg kan se at coryene spiser. Syntes det var en merkelig lyd av sildring også... kanskje ikke så rart siden badet fløt i vann. Det rant over balja. Nå må jeg henge opp en del håndklær og diverse klær som noen hadde slengt igjen på gulvet.

Har man ingenting å gjøre, så får man da skaffe seg det...!
Jippi! Det er alltid en lettelse å se de spise. Jeg håper de vokser fort og blir flotte små kopier av foreldrene sine
Det håper jeg også

Vet ikke om det er fordi de er så få (har mistet to, så jeg har 5 nå), men jeg må "jage" de opp i artemiasvermen. Ellers ligger de i andre enden av klekkeboksen uten å foretrekke en mine. Har ikke lest om andre som sliter med å samle yngelen der maten er. Kanskje de må lære seg at det er MAT!
Mye død artemia i karet i dag tidlig, så jeg skiftet tank. Det er vel ikke store mengden som skal til. Men hvert fall 3 av 5 hadde gode oransje mager, så det er håp!

Og et av eggene jeg fant i javamosen har klekt. Ser tydelig at mine 5 første har vokst i forhold, så det må jo bety at de spiser. De hadde vel uansett ikke overlevd i dagesvis uten mat heller. De klekte mandag, så de er 6 dager gamle nå.
Fant en død yngel Til tross for at de andre (så langt jeg kan se) har oransje mager hadde ikke denne det. Så spørs om h*n av en eller annen grunn ikke ville spise. Håper det går greit med resten.

Første dag på jobb i morgen, regner med at det blir travelt utover; mye å sette seg inn i. Så da blir det vel mindre tid på AF *snufs*. Når det er sagt, har vel AF stått åpen i nettleseren mer eller mindre døgnet rundt i det siste :p så "mindre" er vel relativt

Gjenstår en mating i kveld, og sette ny artemia til klekking. For mye styr med artemia før jeg drar om morgenen, så da får de mikroorm. De lever også i time etter time (og holder seg helt på bunn), så da har yngelen litt mat utover dagen også. Innen jeg kommer hjem, har artemiaen fra dagen før klekket. Så jeg greier meg faktisk med et klekkeri. Jippi.

Kakadueyngelen lever enda, men er fortsatt i hula. Sprøyter inn en liten dose artemia to ganger om dagen. Kan ikke yngelen spise det, er det noen andre som spiser den uansett. Smykketetraene er helt ville når artemiaen daler ned fra "himmelen"
Fått unna de to første dagene i ny jobb. Dønn sliten, masse nye inntrykk, navn og rutiner. Har ikke gjort noe enda, men likevel utrolig mye å sette seg inn i.

Sliter med å holde coryyngelen levende Finner en død hver dag, selv om jeg fórer med mikroorm sånn rundt kvart på sju, deretter artemia klokka 17 og 21. Rundt klokka 22 (så har de en time på å spise), flytter jeg dem til ny tank med temperert og luftet vann. Så oppsettet burde være greit føler jeg. Ser ut som om de som dør ikke har noe mat i magen i det hele tatt... det er ingen som "kaster seg over maten" når jeg fórer, men de er jo så få også. Jaja, regner med at paleatusene vil leke mer.

Mine "mysterie-yngel" vokser noe helt vanvittig. De kaster seg over artemiaen, og jeg ser nesten at de har vokst fra dag til dag! Begynner å lure på om jeg har flyttet mose fra et kar til det karet yngelen er i (husker nemlig ikke). Det ser nemlig ut som om de har blå øyne?! Så det er mulig at det er P. gertrudae som har lagt egg, og ikke dvergkardinalen. Men de er jo alt for små til å si noe sikkert, og de kan jo endre utseende når de vokser til også.

Kakadueyngelen lever enda. Hunnen ser ut til å være veldig flink, men kjære vene så små de er! De er fortsatt i hula, så jeg sprøyter inn en dose artemia to ganger om dagen, og håper de spiser. De er bare som bittesmå sandkorn!

Og - viser seg at jeg får kamera av jobben! Når er uvisst, men.. hurra! Kanskje det er godt nok til å ta noen akvariebilder. Det hadde jo vært veldig lettvint
Går det bra med resten av C-140ene etter medisineringen?
Å det glemte jeg helt å si noe om!

Jeg har fortsatt 7 stykk C-140! Så jeg må ha telt feil, 3 stykk døde, ikke 4. De resterende 7 ser fullstendig friske ut. De roter i sanda på coryvis, og har fått sine vanlige farger, og spiser godt. Nå får de artemia 2 ganger daglig også, siden jeg ikke klarer å klekke så lite som jeg trenger. De går helt bananas.

Så - det gikk, etter forholdene, veldig bra med C-140 gjengen1 Takk og pris
Det var godt å høre!
Holder av noen til deg hvis du vil komplettere gjengen!
Takk for det Men jeg tenker at siden de blir såpass store (til coryer å være) er sikkert 7 en god gruppe, det. De er jo mange nok til å trives godt også
Godt å høre at C140 gjengen har kommet seg, Elin Har holdt øye med tråden din for å se hvordan det gikk

Det er en nydelig Corydoras, og voksne eksemplarer eter en god del mer enn vanlige "små" Corydoras-arter! De støvsuger kjapt bunnen for mat, skal jeg love.

Kullet mitt er fremdeles uhorvelig mange, og jeg er faktisk sjeleglad de vokser sakte, disse store artene av Cory....*gulp* Men jeg kan nok greie å huse dem når de gror til også, har to ledige 98 litere innerst i akvarierommet (som jeg ikke har giddet å sette opp enda).

PS! Du har vel hatt et par dager i din nye jobb nå? Er det bra (men slitsomt)?
Hei Mona!

Ja, jeg er så utrolig glad for at C140 gjengen kom seg. Ikke godt å si hva som var feil, men bare det er borte (og aldri kommer tilbake) er jeg fornøyd!

Og jada... akkurat ferdig med dag 3 i ny jobb. Jeg har ikke gjort noe som helst fornuftig enda, men leser rapporter, tar noen basiskurs som alle ansatte må ha bestått og får innføringer i "ørten" systemer som brukes. Og slikt må jeg jo bare gjennom før jeg kan begynne å føle meg nyttig. Så langt trives jeg veldig godt! Koselige folk, og jobben virker interessant også. Er veldig trøtt og sliten når jeg kommer hjem, og dagene har blitt fryktelig korte. Er så mye nytt å ta innover seg, at selv om jeg ikke bidrar så mye blir jeg sliten i hodet. Det går seg nok til.

Neste uke er det kurs mandag, tirsdag og onsdag.

Og takk og pris for at de har fleksitid! I dag kom jeg midt oppi en dødsulykke og var 45 minutter for sent ute på jobb! :o Lure meg hadde jo enda ikke fått lagt inn alle telefonnummer på mobilen, så å ringe å si fra var uaktuelt før etter at jeg skulle vært på jobb. Kom halsende inn alt for sent og begynte å forklare hvorfor. Da kommer det fra to av de som jobber der: "Elin...? Du vet at du ikke være her før klokka ni?" Hehehe, vil ta en stund å bli vant til at vi styrer arbeidsdagen vår selv på dette viset. Er vant til at ting er litt mer i "faste former".

Ellers er det litt krøll med coryyngelen fordi bare én spiser skikkelig. Og h*n er jo da dobbelt så stor som resten. Jeg fatter ikke hvorfor.

Gjør jeg noe galt? Eller er det slik at enkelte ikke fatter at de hoppende oransje prikkene er mat? Trist å legge ned såpass mye jobb i klekking av artemia, mating og vannbytter - bare for å finne en død yngel hver dag.

Skal se om et kaldtvannsbytte på fredag kveld vil trigge lek igjen. Da kan jeg samle egg i helga og ha alt klart til jobb igjen på mandag.
Tilfeldig bekjentskap
© Bettina Fossen
Reklame for plussmedlemskap