Elins lille hjørne (side 147)

Noen bilder i kveld.

Første bildet er karet som står rett siden av PCen. Heftig luking i går, og det synes!

Deretter helbilde av reolen, og et nærbilde av karet med adolfoi. de andre nærbildene av karene i reolen var det masse gjenskinn på (tenkte ikke på å slå av TV og lys i rommet...)

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Kampfisken smil og noen loxozonus. Loxoene er så vakre! Men elendige til å befrukte eggene sine. Nå sitter det 15 egg klistret på glassveggen, og hele to er befruktet. Så lenge de er kapable til å befrukte egg, fatter jeg ikke hvorfor de ikke kan befrukte alle!

Og når det er sagt, jeg fant den eneste lille loxoyngelen død en kveld når jeg skulle fôre aner ikke hvorfor, den var pigg på morgenen, og død om kvelden. Kunne de bare befrukte noen flere egg, så skulle jeg ha plukket de og prøvd en gang til.

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Her er en av mine C140. Om det er et ekstra stort vannbytte i går, sammen med en skikkelig luking i karet deres, eller om det er det at de har fått nye samboere (flyttet øksefiskene inn i karet deres i går), vet jeg ikke. Men uanset har de stimet og vrimlet veldig i kveld. Koselig å se de fremme ,det hører sjeldenhetene til.

Og bilde av en C. strigata. Nydelig øksefisk! Jeg er så glad i disse

Og til slutt et elendig bilde av en hyper yngel. Det begynner vel å synes at det er en yngel av T. micagemmae nå, ettersom den begynner å bli litt rød i halerota. En skikkelig turbo er det uansett, den står aldri stille, er bittelien (under 1 cm), tynn som en strek, og nærmest håpløs å ta bilde av. Søt liten sak. Vurderer å prøve meg på oppdrett av disse, og se om jeg ikke kan få et litt større kull, enn en ensleig en som plutselig svømte rundt blant foreldrene sine :p

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Masse flotte fisk - og gode bilder av dem også! Gratulerer!! ;o)
Takk for det! Og gratulerer med nytt navn her inne

Langt på overtid fikk jeg endelig somlet meg til å flytte adolfoiyngelen til et kar med sandbunn. Det var egentlig ikke meningen å ha de i en bar bunn plastikktank veldig lenge, men dagene kom og gikk...

Men, nå er alle innlosjert i en plasttank med biltemasand, en mosedott, et lite eikeblad og et lite, innkjørt hang-on filter.

I tillegg så jeg noen få egg på glasset hos adolfoiene her om dagen, som jeg bare puttet i karet med de eldre. I kveld ved artemia-fôringen så jeg plutselig tre nyklekkete yngel som spant over sanda med sine store plommesekk-mager. Så søte!

Hvor mange adolfoiyngel det er i tanken vet jeg ikke, jeg glemte å telle når jeg flyttet dem. Men det er da noen, om enn ikke mange. De ser ut til å ha klart flyttingen bra, og jeg håper det holder seg slik.

Jeg har enda ikke begynt med tørrfôr til disse... det bekymrer meg litt. Skulle egentlig ha kjøpt avskallede artemiaegg (er tomt), men har glemt det. Jeg burde nok prøve å gi finknust discusgranulat om morgenen nå, istedet for mikroorm... de eldste ynglene er 5 uker gamle nå, de yngste (med unntak av de nyklekkede) er 3 uker gamle. Så det er på tide at de begynner å få litt tørrfôr i hvertfall. Nyklekket, levende artemia vil være kveldsmat i flere uker fortsatt artemiaen kan forresten ses på bildet av tanken. På bunn, helt til venstre er det orange farge, og det er artemiaen som ligger mot lyset og venter på å bli spist :p

Bildene viser tanken nå (med forferdelig gjenskinn dessverre), og et eikeblad med yngel under.

[External Image]

[External Image]
Så utrolig søte og små! Er imponert over dere som klarer å få disse til å vokse opp
Ja, de er kjempesøte!

Finknuste discusgranulat og en tetra tabimin i dag, og lot de små få litt av støvet. tabimin tok jeg med fordi jeg vet at bl.a. Ian Fuller bruker tabimin til små yngel... funker dt for han, må det jo funke for meg! :p

Synes egentlig ikke at det ser ut som om de små spiser noe av tørrfôret altså. Men de vil vel skjønne poenget sånn litt etter hvert. Får slamsuge restene litt senere i dag, men skal la det ligge en stund til først. Burde absolutt ha kjøpt inn avskallet artemia igjen. Det har vært det aller første tørrfôret jeg har gitt yngel tidligere så vidt jeg husker.

Men, jeg skal egentlig roe ned akvariehandlingen min for en stund nå. Bilen min skal til EU-kontroll, og jeg vet at det går noen tusenlapper i reperasjoner i den anledningen. Og med strømprisene nå om dagen, vet jeg at det kommer en lite hyggelig strømregning dumpene etter hvert også. Blæh, regninger er så kjipt, akvarier og fisk er MYE morsommere!
strømregning ja, den gleder jeg meg ikke til... selv med min lille leilighet blir den ganske så høy. mye mer morro med fisk :p
mine cw23 yngel levde opp på liquifry til å begynne med, så sera viformo. eneste tablettene jeg hadde som var finkornet nok, selv om de har litt mye grøntfor. og de spiste de, flinke fisken :p
I dag har jeg sett de små spise discusgranulat Alltid en lettelse å se. Dessuten forenkler det morgenstellet betraktelig! Når jeg fôrer med microorm om morgenen, må filteret skrus av og være av en stund så de rekker å spise. Det er egentlig litt surt når jeg skal på jobb, for da må jeg vente litt ekstra før jeg får dratt. Må jo skru på igjen filteret før jeg drar...!

men nå, med tørrfôr, trenger jeg bare skru av filteret lenge nok til at tørrfôret lander på bunn. Når det først har landet, blir det nemlig liggende selv om jeg skrur på igjen filteret.

Noen få bilder av de små - og tanken deres. Har forresten sett de små nyklekte i dag også, så enn så lenge går det bra.

[External Image]

[External Image]

[External Image]


Del 2 av Elins lille hjørne fortsetter her :-)
Tilfeldig bekjentskap
© Tom Christoffersen
Reklame for plussmedlemskap