Elins lille hjørne (side 2)

Ahhh, da kom pakken fra Tropefisk også. Hadde bestilt aquaclear filterpatron med tanke på de nye rekekarene jeg skal sette opp. Må si jeg er meget overrasket over størrelsen! Disse er jo svære! Hvilket bare er bra selvfølgelig

Skal fylle de opp med innkjørt filtersvamp, og la de gå i de andre karene mine frem til jeg har fått handlet meg nye rekekar... ser ikke ut som om det er mange i området som har 40 litere til salgs, så det ligger an til to nye 43 litere fra Aquamanias istedet.

Må bare ha penger først... satans vaskemaskin
Nå er jeg helt klar for nytt akvarie

Regner med å hente det i helga, evt. på mandag. Begge 110 literne er fulle av all slags planter nå, har kommet 1-2 pakker i posten hver dag i det siste. Har strengt tatt mistet litt kontroll på hva som er hva, så jeg må ta et dypdykk i plantebasen og sjekke :p

Ser ut som om asia biotopen kan bli riktig så fin!

Har hatt en fluval 1 i rekekaret der krystallrekene går. Har hatt angst for at ynglene skal havne i pumpa, så når pakken fra tropefisk kom i dag satte jeg opp AquaClear 20 pumpa med den aquaclear filterpatronen. Fylte patronen med terninger av svamp som har gått i et luftdrevet filter, og regner med at det skal gå bra. Synes kanskje det ble mye vannbevegelse nedi der, men det avtar vel snart uansett... rekene får holde seg langs bunn så lenge så de ikke blåser rundt

Hadde også bestilt både esha optimal og esha pro-phyll, og etter et nytt vannskifte (jeg holder jo på å senke PH) tilsatte jeg noen dråper av disse. Mest fordi jeg er nysgjerrig på om jeg vil se noen forskjell :p
Har din vaskemaskin også røket? Vår takket også for seg etter 8 års tjeneste for få uker siden. Måtte ut og handle ny på dagen omtrent, utrolig hvor fort skittentøyet tårner seg opp...! Ikke noe hyggelig akkurat, å måtte ut med en så stor sum helt uten forvarsel.


Jepp, den gikk fløyten og jeg måtte avlyse turen nedover for å hente nydelige C140 *grine* Hva kan være værre enn det?!

Våknet i dag tidlig og var sånn passe desorientert når mannen min kommer opp trappa og sier "ja - hun er død." Jeg får jo sjokk og spør "hvem døde???". Han svarer tørt: "vaskemaskina".

Litt vittig der og da, helt til jeg innså at jeg ikke fikk hentet C140 som jeg hadde planlagt. Det er takk og pris ikke lagt på is lenge, takk og lov at jeg skal feire bursdagen min denne helga

Men uansett veldig surt å måtte punge ut med såpass mye penger helt uventet
Jeg så forresten notatet ditt rett ovenfor her, ang. plantegjødningen eSHa Pro-Phyll.
Vet ikke om det kan slås fast som hundre prosent fakta, men iflg. reke-nettsiden Petshrimp.com, se punkt 10 her, er det ikke anbefalt å bruke plantegjødsel i reke-akvarier fordi det over tid kan akkumulere seg visse stoffer i rekene (med massedødsfall til følge).
Jeg tror kanskje det kan variere litt mellom de ulike reke-sortene, blant annet er jo kirsebærreker noen hardhauser. Men Red Bee-reker og Røde krystallreker er sartere og tåler mindre.

Sa du bursdag denne helgen? Ikke si at du fyller år på...lørdag?
Takk takk da skal jeg holde den laaaaangt unna mine elskede reker! Har bare puttet oppi noen dråper i den ene 110 literen, og der er det ikke en eneste liten reke.

Måtte bare se om jeg kan se noen forskjell i plantevekst. Med originale lystopper har jeg ikke særlig med lys, og må prøve å puffe på planteveksten med det jeg kan
Nei, den feires i helgen, men den o store dagen er neste tirsdag - 13. mai. Men har eksamen den 15, så da får jeg ta feiringen på lørdag

Pleier ikke å feire, men med rundt tall er det ingen bønn visstnok.

EDIT: ikke si du har dagen på lørdag?!
*tier stille*



Må jo si at mai er en nydelig måned, da... Sånn helt tilfeldigvis, selvfølgelig. *plystre*
Jaja, så er pinsehelga vel overstått, tok en tur ut til campingvogna og koste oss

Har vel egentlig ikke skjedd så mye her. Ny vaskemaskin er takk og pris i hus. På torsdag er siste eksamen (HURRA!) og når jeg kommer hjem skal jeg hente et nytt akvarie på 110 liter. Jippi

Dette skal bli asiabiotopen min, så jeg regner med at fredagen går med til å fylle opp, innrede og starte karet. Da blir det litt mer orden i de to andre også, nå står alle planter der på vent.

Skulle gjerne hentet karet i kveld, men stoler ikke helt på at jeg leser og ikke innreder akvarie frem til eksamen, så det er vel best å vente hehe.

Så må jeg gjøre en avtale og få reist nedover og hente sommerfuglciklider og C140 også.

Tilslutt er det jo disse rekekarene jeg har planlagt. Sliter litt med plasseringen skal jeg være ærlig, viser seg at den opprinnelige plasseringen jeg hadde tenkt er plaget med direkte sollys Og det er vel neppe så smart. Så her må jeg da tenke litt mer før jeg handler...
Jipiiiiiiii!

Akkurat hjemme igjen - er nå offisielt ferdig med skolegang! Hatt min siste eksamen noensinne (håper jeg!) i dag. Det er intet mindre enn deilig!!

Feiret med å kjøre innom og hente et nytt akvarium (nytt for meg altså!) Får ikke satt det opp i dag tror jeg, har en bokhylle som må tømmes og tas ut først. Men i morgen... da skal asiabiotopen settes opp
Gratulerer, både med avsluttet skolegang, overstått eksamen og nytt akvarium
Takk!!

Vurderer å tømme bokhylla nå den 110-literen ser så tom og stusselig ut uten vann
Vel hjemme og snart ferdig med å tilvenne mine nye fisk sitt nye vann (vilt forskjellig GH her og der de har gått, så jeg er forsiktig).

Resultatet ble:

6 x C-140
3 x sommerfuglciklide
1 x kampfisk hunne (av typen rognstinn :p)

Så har jeg fått bestilt smykketetra, de kommer neste fredag. I tillegg fikk jeg tak i 7 rødmunntetra i dag. Stimen skal utvides, men de hadde ikke igjen flere
Rio orinoco
Skjebnen ville meg vel faktisk. Har trålet fiskebasen, fishbase og google og funnet ut at her blir det et stykk 110-liter Rio Orinoco (hvert fall på fiske-siden!).

Mikrogeophagus ramirezi kommer fra Orinoco (kilde)
* jeg har nå 4 stykk, 3 veldig unge som jeg ikke vet kjønnet på. To skal selges når de har dannet par, ettersom jeg ikke kan ha alle 4 i samme kar

Corydoras Metae kommer fra Orinoco (kilde)
* har 6 stykker

Nannostomus marginatus kommer fra Orinoco (kilde)
* skal ha 10 stykk, minst. Kanskje flere. Kanskje å dra det litt langt, men den er oppført som fanget i orinoco, selv om det er flest fra amazonas.
Så da plukker jeg det som passer meg best, og ignorerer resten
Amazonas/rio negro
Skjebnen fornekter seg ikke faktisk, er veldig fornøyd med det

Mitt andre Sør-Amerika kar blir med tema Amazonas/rio negro:

Hemigrammus Bleheri fra Rio Negro (kilde)
* Har 7 stk nå, skal utvide

C-140 fra Rio Negro - sånn ca hvertfall. (kilde)
* 6 stykk

Apistogramma Cacatuoides fra Amazonas (klide)
* har to stykk nå, vurderer å utvide.

Ettersom rio Negro [URL=http://www.encarta.ca/map_701516012/Negro_R%C3%ADo_(Colombia_Venezuela_Brazil).html]renner ut i Amazonas[/URL], later jeg som om kakaduene tar seg en svipptur opp deltaet i ny og ne haha

~~~~

Planter er det værre med, har ikke sjekket opprinnelse i det hele tatt, bortsett fra at samtlige er fra Sør-Amerika. Men såååå nøye er jeg ikke heller da. Var bare tilfeldigheter om gjorde at jeg kom veldig nære (spesielt med en dose god velvilje) å ha fisk fra samme elv
17. mai feiring vel overstått. Holdt på å fryse ihjel i snøværet, men det ble bedre utover dagen.

Nå er jeg i gang med å sette opp det nye karet!!

Jeg satte i gang med frist mot og tømme hele bokhylla, sortere og pakke ned, og fikk tilslutt flyttet ut bokhylla. Bare for å finne ut at bokhylla var 60 cm bred, ikke 80 som jeg trodde!!

Konsekvens: akvariet på 80 cm passer ikke, og ville stått 20 cm ut i døråpningen. Jippi.(ironi!)

Da så jeg litt mørkt på det skal jeg innrømme. Satte meg ned her istedet og tenkte pokker. Helt til jeg hørte masse klirring på stua. Mannen min er nok glad i meg, ja! På tross av akvarier og mas

Han ryddet nemlig ut et skap vi har hatt på stua og kastet det ut på terassen!
Resultat: Både plass til 110-literen - og flere kar!!
Denne gangen et ektefølt jippi!!

Ble tipset om Dahls Dyrerike og deres 54 litere til utrolige 498 kroner. Jeg håper at turen går nedover mandag morgen. Da skal jeg kjøpe tre stykk, og dra hjem og lage en reol som kan stå siden av den nye 110-literen

Ellers... Glem elver og opprinnelse. Jeg blir gal. Vil jo gjerne ha en algeeter eller to også, men prøv å finne en som ikke er alt for vanskelig å få tak i og som hører til akkurat den elva. Håpløst.

Tror jeg har funnet ut at inntil jeg har fått innvilget søknaden om økt tålmodighet så har jeg Sør-Amerika biotoper og ferdig med det :P
Da er Asia-karet nesten fylt med vann. Skal vente med resten til jeg er ferdig med å plante. Litt lettere å jobbe med når karet ikke er helt fullt. Mangler bare ca 30 liter uansett.

Fikk igang filteret også etter litt styr. Hadde nemlig ikke bruksanvisning. Men nå går den som ei kule. Tømte nesten hele tønna på tetratecen for vann/gugge og hadde oppi JBL tønna. Deretter skviste jeg svampene fra tetratecen oppi svampene i JBL'en. Så den burde være godt kickstartet nå.

Tempen ligger på 19 grader, så varmekolba skal få gjøre jobben sin litt først også før jeg begynner med plantene.

I samme slengen fylte jeg opp tetratecen med efhisubtrat, for å øke den biologiske filtreringen. Har igjen litt efhisubtrat som skal fylles i hulrommet på mine aquaclear filterpatroner. Nå er de fylt med innkjør svamp, og skal bytte halvparten av svampen med efhisubstrat etter hvert. Dette er da filter til rekekarene

Ellers.. har kjøpt to mangroverøtter, som har ligget i balja med vann et par dager. Skiftet vann etter en dag. I dag målte jeg PH.. og wow. På et døgn har de to røttene senket PH fra 7 til 6 i 50 liter vann!
Bra ikke Ph er helt nede der den skal være i karet de skal inn i. Dette må jeg huske på å følge nøye med på!
Da har jeg plantet i 110-literen. Bildene er grusomme, desverre, så jeg drøyer litt og håper på noen bedre

Men hele bakveggen er nå dekket av vallisneria. Har plantet masse på rekke og rad langs bakveggen. Likte det resultatet!

Langs venstre kortvegg (dvs. på fremsiden av rota som henger der) har jeg plantet Hygrophila corymbosa "Stricta", en stor og to små som sikkert snart vokser seg store de også.

Langs høyre kortvegg (foran innsug og varmekolbe) har jeg 4 stengler Hygrophila polysperma "Rosanervig". Har ikke de helt store forhåpningene til disse siden jeg har dårlige lysforhold. Men - jeg prøver.

I midten av akvariet har jeg en Vallisneria americana "Biwaensis", den er jo så flott. Samt en Cryptocoryne beckettii jeg håper vil trives.

Ble egentlig ganske så bra, med mye planter bakover i karet og på sidene og litt åpen plass i front. Håper kuhliiene er enige :p
Kampfiskegg!
Hahaha! Nå må jeg bare le. Han stakkars kampfisken min skjønner visst ikke helt tegninga, tydligvis.

Fikk med meg en skikkelig rognstinn kampfiskhunne på fredag. Introduksjonen har gått bare bra, og nå sjekket jeg dem.

Hun legger egg! Men - helt alene og ikke noe skumrede. Hun holder faktisk på nede i hjørnet. Lå MASSE egg oppå sanda når jeg kom dit. Kampfiskhunnen og C-140ene hadde en skikkelig fest der - med å spise opp samtlige. Jeg tror hun holder på med å legge egg enda, det så slik ut.

Hannen kom innom en tur, men snudde og svømte vekk. Snakk om å ikke helt ha skjønt tegninga :o Takk og pris får jeg vel si, jeg har ingen mulighet til å fostre opp en haug med kampfisk...
Tilfeldig bekjentskap
© Atle M. Christiansen
Reklame for plussmedlemskap