Elins lille hjørne (side 5)

Hmmm. Jeg har to stykk rognstinne paleatus-damer. Hehe, de er så runde at de hviler på kulemagen, og ikke hele undersiden :p

Og da fikk jeg selvfølgelig lyst til å se om det er mulig å trigge disse til lek. Synes jo det er tidlig, er jo ikke lenge siden de kom hit, men på den annen siden, hvem vet hvor lenge de har vært i butikken og hvor ellers de har vært.

De må da være rognstinne når de ser slik ut, vil jeg tro. Ingen tegn på sykdom eller noe, så...

Skal riktig lure på hva mannen min hadde sagt til en bitteliten artemiaklekker i et hjørne..
Heheheeee, så spennende.

Nå er det liv, rai rai!

Sjekket mikroormkulturen, og den lever, den lever! Hele overflata bobler i bittesmå bevegelser. Litt ekkelt - og veldig kult.

Små barn, store gleder tydeligvis :p

Men moro lell, trodde jeg hadde drept hele greia da den ble litt for tørr enkelte steder, og fløt i vann andre steder, men rørte hele greia sammen igjen (takk for gode råd, frosken!!!), og nå er det liv laga.

Synd jeg ikke har noen yngel her og fóre... skal riktig lure på om killiene hadde likt dette. De har knapt spist siden de kom De ser friske ut, men spise? Nei takk - det får da være grenser...

Må fiske ut noen få ormer og se om P.gertrudae liker det....
Sitter her med "Akvariets lexikon": Anbefalt fôr til klovnkilli (det er vel den du har?) er smått levendefôr av alle slag; cyklops, små vannlopper og grindalsorm. Siden sistnevnte bare er litt større enn mikroormen så kan du vel prøve og se om de vil ha. Hvis ikke får du ta deg en runde i området der du bor og fange levendefôr selv
Tusen takk Astrid! Jepp, det er klovnkilli jeg har.

Har vel egentlig lest selv at de vil ha levendefór også, men har levd i håpet at kanskje det holder med frossent levendefór.

En eller to har spist én rød mygglarve hver, mens frossen artemia sank til bunns og ble ikke luktet på engang

Er det kun mat som rører på seg som er aktuelt for disse sære fiskene håper jeg virkelig at mikroorm faller i smak. Vi har en fiskeløs dam som nabo (myggklekkeriet AS), men det er dårlig med mygglarver der om vinteren :p

Tror kanskje de trenger litt mat da også, og ikke bare midt på sommeren hehe.

Nå ble jeg minnet på å sjekke om det har komet mygglarver der. Sist jeg sjekket var det ingenting, men nå har det vært varmt i været en stund.

Skal se om killien vil ha mikroorm etterpå

Puh. de spiser!
Hurra!!

Så mye liv har det ikke vært hos killiene siden jeg fikk dem

De jakter mikroorm nå. Først så det ut som om de spyttet dem ut igjen, men så fant de visst ut av det, og raste rundt på jakt.

Da blir det en dose daglig med mikroorm i det karet, så de ikke sulter ihjel!

Aner jeg en unnskyldning for å klekke artemia også?

Ellers kan jeg jo rapportere at P. Gertrudae og rødmunntetraen like mikroorm også :p
Supert!

Planlegger å få tak i akkurat denne killien selv i løpet av høsten så det er godt å høre at det er mulig å få dem til å spise slikt enkelt tilgjengelig fôr.
Ikke noe dumt valg, det nei! De er jo nydelige. Med stripene på kroppen, blå øyne og et svakt båskjær på brystfinnene. Når hannene spiller ut finnene for damene er de virkelig flotte.

Også er det så fint med fisk som ikke krever så stor plass

Bare så utrolig letta for at de faktisk spiste. Nå ser jeg bare tre, men de er små og hornbladene er tette. Får håpe at ikke den ene har dødd pga matmange.. for da er det i tilfelle en hunne. Og da sitter jeg igjen med 2 hanner og en hunne... det tror jeg ikke er så bra.

Billige var de og! Det er det rareste synes jeg.. ser de så sjeldent i butikken, men når jeg fant disse kostet de bare 40 per stykk!
Har lest en del om disse den siste tiden. Er faktisk en av de få killifiskene hvor det går an å holde flere hanner uten at de tar livet av hverandre, men selvfølgelig kan det bli vel slitsomt for den hunnen som er igjen om den er alene.

At de kan gå i små kar er også en fordel. Forholdsvis lett å få yngel på også, nok med tett vegetasjon og et godt modnet kar med mye småkryp gjemt bort sørger for det. De voksne kan til og med gå i samme karet som yngelen uten større problemer. Mange andre killier krever adskillig mer arbeid for å få frem yngel.

Nydelige er de også. Jeg synes det er spesielt flott at hunnen er like slående i tegningene som hannene. Ellers er mange killihunner litt grå og fargeløse. Har ellers hørt at det skal være mulig å venne disse til tørrfôr. Mulig det fungerer med feks tørkede røde mygglarver siden disse flyter rundt i vannflaten og ser "levende" ut av den grunn.

Selv så planlegger jeg å ha disse gående som eneste art i en 60 liter. Tragisk nok så er den visst veldig sjelden å finne i vill tilstand så at den er populær og avles opp for akvarier er positivt. Prisen var det heller ingenting å si på
Helt enig! Har prøvd tørrfór også, men de så ikke på det engang. Ikke så lett å slamsuge rester med biltemasand, så jeg måtte sette inn en stor eplesnegle for å hjelpe til litt etter at jeg har fått vekk det meste av restene etter tørrfor og diverse frossent fór.

oi, de kommer jo til å elske en 60 liter! Mine blir nesten borte i en 30 liter. De er jo så små hehe. Kanskje du kan ha fler, så ser du de kanskje også

Det ser ut som om det er fred og ro blant mine i hvert fall, selv om jeg har to hanner. Ser ingen pjuskete finner eller jaging. Mine var jo egentlig et impulskjøp ettersom jeg ikke ante at de hadde killi inne. Men vi slo opp i en bok på butikken og fant ut at jeg kunne ta de 4 de hadde (2 hunner og 2 hanner). Ser ut som om den infoen stemte. Bare håper det ikke blir for mye på den hunnen - om det skulle vise seg at jeg har mistet en
Får vel sette meg ned og se om jeg ser alle 4.... kryss fingrene!


Jeg håper jo litt på lek og egglegging, ettersom dette faktisk er en av de enklere. ER jo lov å håpe!
Som permanent oppsett for avl så var det anbefalt 60 liter siden det da ble plass til eventuelle oppvoksende yngel. Håper jeg også ser du

Krysser fingre for at du finner den siste! Synes egentlig det blir litt ekstra spennende med slike fisk som "forsvinner" litt i karet. Ser det samme når det gjelder parva-mallene mine. De sover vanligvis hele dagen så det er liksom litt ekstra stas om de kommer frem og viser seg frem i dagslys.
Ah, ja det gir vel mening.. 30 liter blir for snaut om det skal vokse opp yngel der også. Mulig de får flytte til akvariet på soverommet etterhvert da. 54-liter med samme grunnmål som en 60 liter.

Har egentlig tenkt å bruke den som oppfóringskar i tilfelle det blir små på meg her, men... hvem vet hva det blir størst behov for
Egg!!
Å hjelpe meg å hjelpe meg!!

Jeg har paleatus egg

KJære vene, nå må jeg reagere KJAPT!!!
Å fy flate dette er kult

Fikk se T-stillingen og hvordan hun fester eggene også. Jeg har mistet litt oversikten, det er ikke så mange egg enda.. også klemte jeg et så det sprakk det var dumt, men det skal læres dette også!

WOOHOOO!!!

Herlighet, jeg er jo ikke forberedt i det hele tatt!!!

*puste med magen*



Mona & Elin: dere hadde HELT rett! Det er ikke tvil når man først ser T-stillingen!

Nei så kult!!
Okay, jeg har 11 egg, men bare 9 sitter fast på veggen i den lille terrarie-boksen jeg bruker. 2 flyter løst nedi der et sted.

Trengte nok 3 egg på å trene oppp "håndlaget"... det første sprakk når jeg skulle feste det (for en ekkel følelse!), de to andre glapp jeg før de hadde festet seg til veggen, og nå klarer jeg ikke se de.

Men - jeg har 9 egg på rekke og rad, og de holder på enda. Ser ut til at det er en hunne og to hanner. De inntok til og med T-posisjonen midt i "løse lufta".. ehm.. vannet. Hehe.

Så utrolig moro å få se det jeg har lest så mye om de siste månedene
Gratulerer! Skjønner følelsen din nå; det ER kjempemoro med Corydoras-egg!
Takk Mona og Nina!

At det er mulig å bli så ekstatisk over 2 mm store egg er jo egentlig ganske utrolig hehe. Men jeg er helt på styr her nå.

Har bare en slik balje, så nå må jeg kjøpe en balje til, så jeg har to.

Noen som aner hvor lenge jeg kan vente før jeg flytter balja og setter i luftestein? Har 10 egg på veggen nå, men jeg tror ikke de er ferdige. Hannene rister rundt enda. Men vil ikke vente for lenge med å sette på plass balja der den skal stå, og få i luftestein heller. Og varmekolbe. Nå må jeg lese hvor varmt det skal være også.

Dette karet går uten kolbe og holder rundt 22 grader (gi/ta en grad mellom dag og natt).

Enda så mye jeg har lest, også føler jeg meg helt fullstendig uforberedt og hjelpesløs. Men moro? JA!
Du trenger ikke varmekolbe til eggene, de klarer seg i romtemperatur så lenge det er noen-og-tjue grader. Det er faktisk bedre at de står uten varmekolbe, for økt varme gir økt risiko for sopp- eller mugg-angrep på eggene. Jo varmere vann, jo bedre liker muggen seg. Jeg bruker aldri varmekolbe på eggene, men det er jo relativt varmt på akvarierommet, det ligger mellom 23-25°C.

Eggene i "balja" tåler nok å vente på luftestein til du er ferdig å sanke egg

Har du torv eller eikeløv?
Nå er jo ikke dette et akvarierom. Jeg kjente tydelig at det var varmere på akvarierommet ditt enn det jeg har her (her er det "bare" normal romtemp).

Setter inn en gradestokk og følger med på hvordan tempen holder seg. Har en liten 25W kolbe jeg kan sette inn om jeg må.

Jeg har eikeløv, men ikke torv. Kan vel si at jeg er litt uforberedt :p
Har satt opp med luftestein nå. Glemte å justere trykket, så noen egg løsnet

Litt øvelse er nok behov for ja... Lurer på hva som skjer med de egene som ligger løst i tanken? Prøvde å feste et, men de begynner allerede å bli mindre klebrige, så jeg klarte ikke. Redd for å sprekke enda et egg.

Ja, eikeløv. Antar at jeg skal hive oppi noen for å prøve å motvirke sopp?
Tilfeldig bekjentskap
© Daniel Gran
Reklame for plussmedlemskap