Jeg bruker en slik en (av et annet merke, men de er klin like). Den har sine fordeler og ulemper.
Fordeler:
- du slipper å bære vann
- den har en rist foran vanninntaket, slik at yngel eller småfisk ikke blir sugd inn
- du får tappet vann ut av kar som står så lavt at hevertprinsippet fungerer dårlig (som f.eks. kar som står nederst i en reol eller på gulvet).
Ulemper:
- den slamsuger dårlig i forhold til mange andre "vanlige" slamsugere. Effekten av slamsugingen påvirkes forøvrig av hvor høyt karet står, og hvor lang slange du har til denne.
- du må bruke varmtvann fra springen, og det er ikke alltid like heldig (har personlig ikke hatt problemer med det, men det kan oppstå problemer hos enkelte)
- Tilpasning av vannverdier, som f.eks. PH blir vanskeligere, ettersom man må ta dette etter at man har tappet i karet (og stadige endringer er stressende for fisk).
Personlig bruker jeg en blanding av dette utstyret, en hageslange og muligheten for mellomlagring av vann. Men med 25 akvarier fordelt over nesten hele huset, finner jeg denne greia uunnværlig.
Trenger du en forlengelse av slangen, kan du mekke dette selv, i stedet for å kjøpe. Det blir noe billigere. Jeg har skrevet en tråd om dette her på AF, men orker ikke helt å søke den opp akkurat nå. Søk, og du finner den sikkert.