Sae som går i tottene på hverandre

Har 2 SAE som jeg adopterte i slutten av Nov. Den ene var da ca 7 cm lang den andre ca 5, nå er den største godt over 10 og den minste nesten 9.

Den største har hele veien jagd den minste vekk fra "de beste plassene", dvs oppå flate steiner hvor de ligger og speider rundt, vekk fra lange blader hvor det tydelig er digg å ligge. Den minste har ikke hatt det bra tror jeg, så jeg snappa opp den største og puttet den i 45 literen sammen med hann-guppyene,mens den minste fikk ha 60 literen på deling med Hunnguppyer og en praktbotia.

Er dette normalt med SAE? Jeg antar det er to hanner siden den største hele veien skal dominere den minste noe så enormt. Til tider har det gått så langt (da begge var i 45 literen før 60 literen var oppe) at den store jagde den lille så langt og hardt at den ene endte opp med å hoppe opp i pumpa.

De er rolige nå begge to.
Dette er stimfisk, og derfor vil slike fisker i få tall virke mer irriterende på hverandre og de rundt enn om de er f.eks. 5. Sånn er det med mange sorter tetra også, hakkingen går utover færre fisker når de er få, derfor virker det mer aggressivt for en istedet for at det spres utover mange fisker. Kan fort være dette du så en virkning på her.

Personlig synes jeg at selv om SAE er aktiv og fin å se på, så kan de nesten virke irriterende på andre rolige fisker
Takk for svar

Ja de har nok skremt Guppyene utallige ganger med sine nesten 10 cm lange kropper i full pil i karet Men nå er det rolig...
SAE'ene trives for det første best i større stimer, ja.
For det andre er de så glade i å bevege seg at de nok burde ha større akvarium... :/
Utrolig morsomme fisker, synes jeg, men alle fisker kommer best til sin rett når de får den plassen de trenger til å utfolde seg.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap