Fikk et t5-armatur....

Var heldig og fikk stukket et brukt T5-armatur i hendene igår. Det har plass til 2 lysrør ca 85-90cm(ikke finmålt) og minner ganske mye om dette:

Var uten rør og reflektorer. Er dette noe som "må" henges over karet, evt andre løsninger?

Link
kanskje du kan få noen ideer her
Såsant koblingene er beregnet for fukt, er det stort sett alltid mulig å mekke noe selv av ett armatur, om en har litt tid, og et snev av teknisk innsikt.

Er det ett armatur som ikke er beregnet for det våte miljø, vil dette fort kreve at en bruker dekkglass.
Kontroller da også at armaturet er beregnet for den belastningen vi akvarister bruker på rørene.
De fleste armaturer til "vanlig" bruk, er beregnet for HE-rør. Her vil det være snakk om rør på 21W, der en til akvaristiske formål heller bruker HO-røret som er på 39W.
Det sier seg selv, at det ikke er all elektronikk som greier å håndtere såpass mye mer ompf uten å bukke under
TAkker for innspill her En kjapp sjekk på undersiden forteller meg at dette er Aqua Mediq 2*39w, altså mye den samme jeg linket til visst
Høres jo ut som du har fått stukket ett lite stykke gull i hendene, Karl Inge
HAr visst det - det ble brukt på et plantekar i en butikk tidligere. Og jeg får visst mulighet til å kjøpe plantekaret rimelig også...... litt spesielle mål på det da, 90langt, høyt og smalt-ca 100l visstnok.

Og så har jeg fått tilbud om et mallekar- bestilt på mål men aldri hentet i butikk- ca 150*35*35....... for en veldig fin pris. Og det frister jo da.... men da må jeg vel ha et annet armatur eller vil dette armaturet holde til et slikt kar mon tro? Vil kanskje bli litt mørkt helt i kantene men mange maller liker jo litt mørke partier....
Det vil jo bli ca 30cm i hver ende uten lys, så det kan jo bli litt snaut.
Men det er jo ikke verre enn at du setter opp karet med dette armaturet, og så hiver over noe bedre en gang senere?
Evt sette opp ett 24W i tillegg til dette 39W armaturet i lengderettningen. Det kan hende at det blir litt trangt om plassen til dette, er litt usikker på eksakt hvor mye armaturet bygger ut utover rørene.

Selv blir jeg å gjøre nettopp dette; sette 24+39 W side om side over 375litern.
Kun for å få maksimal valgfrihet når de gjelder lysrørene
Så får det heller koste meg en del hundringser mer, penger er jo bare en bagatell *host*
En irriterende bagatell

Med 3 hobbyer (fisking, foto og akvarium-ingen av dem billige for å si det sånn) blir det mye prioriteringer hele veien.

Får kikke, regne, følge med på auksjoner osv

Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap