Finnenappere?

Jeg har en fisk eller flere som har begynt å volde meg en del bekymring.Og jeg kan ikke finne ut av hvem det er for vedkommende opererer i mørket.
Saken gjelder en finnenapper.Har en STOR og en liten gibbiceps,en pleco,en golden nugget og noen panser maller som alle blir spist på av en eller annen ciklide.Og da mener jeg spist på.De ser alt annet enn fine ut lenger.Lurer ¨på om palettcikliden napper,de har vært der lengst.Ellers så har jeg Sajicaciklide,rød zebra,delfinciklide,Metriaclima Zebra Mphanga.Dette er blant de mistenkte.
De fleste ciklider kan finne på å nappe i finnene til de fiskene som ikke har vett til å flytte seg og du har jo både paletter, som er kjent for å være ganske hissige når de har egg og unger, samt en del malawier som gjerne blir nebbete om de ikke er mange nok seg imellom til å få ut aggresjonen. For å bli sikker på hvilken som er synderen så må du nesten sette deg ned og spionere etter at lyset er slått av.

En annen ting er at du har fisk sammen som har helt vidt forskjellige krav til vannverdier. Enten du velger det ene eller det andre så vil noen av artene lide under forholdene. Anbefaler deg derfor at du leser i fiskebasen om hva de enkelte artene trenger av vannverdier, og finner ut hvilke du kan beholde og hvilke du bør kvitte deg med eller flytte til et annet kar.
Etter mitt begrep så burde dette gå bra.Holder jeg ph verdien på rundt 7-7.5 og gh verdien på rundt 10 så er det innenfor rammene som alle fiskene i karet mitt vil ha.Men tilbake til problemet.
Jeg har prøvd å spionere,men det er klin umulig å få sett det etter at lyset er slukket.Har også prøvd meg med lommelykt.
Derfor håpet jeg på at noen kunne ha et forslag.Eller visste om en av desse som er typisk finnenapper.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap