Hva heter mine planter?=)

var på dyrebutikken i går å ente opp med en go del nye planter.eneste dumme var at han som jobber der viste ikke navn på en eneste en. var ny der.men var så billig at jeg kjøpte allikavel:P så blir glad for å vite hva dei heter.

lurer også på en anna ting som ikke egentlig hører til her men,
har oppdaget 2pest snegler i akvariet mitt sjøl om jeg har skylt all nye planter godt, oppdaget dei før jeg satt i dei nyeste. hva kan jeg gjøre for å fjrn dei? prøvd å ta dei med hendene men får ikke tak i dei.
Innlegg 1
Bilde 1 tror jeg er en Lilaeopsis brasiliensis

Bilde 2 er en Dracaena Sanderiana(ligger inne i basen som Dracena, feilskriving) og er en sumpplante. Her kan du se hva jeg gjorde med min.

Bilde 3 er kanskje en vannlilje eller grønn lotus?

Innlegg 2
Bilde 1 er en vanlig sverdplante

Bilde 3 er en Alternanthera reineckii "roseafolia"

Innlegg 3
Bilde 1 er en sverdplante også.
Synes bilde nummer tre i første innlegg kan ligne en sumpplante også, nemlig gåsefotsyngonium.

I innlegg tre synes jeg bilde tre kan ligne på en vannlilje av noe slag.
jaa. takk for svar.
men sann som den Dracaena Sanderiana står det vil fort råtne å forurens vannet. hvorfor i alle dager selges dei som akvarieplanter i butikken da?
Jeg er temmelig sikker på at bilde 3 i innlegg 1 er en japansk nøkkerose. Jeg kjøpte en slik som etterhvert er delt i tre planter. En favoritt hos meg, dette...

Dette skrev jeg forresten nettopp om den i en annen tråd:

I plantebasen står denne oppført som vanskelig. Og det er den nok som liljeplante, dvs. med flyteblader og blomster over overflaten. Men som vanlig, undervanns rotplante er min erfaring at den er veldig enkel. Jeg kjøpte den til mitt første akvarium, et 45-liters AquaEl med 15 watts belysning. Den trivdes både der og i de kar jeg har hatt senere, med standard belysning og filtrering (uten CO2). Den har hos meg skutt ut flyteblader rett som det er, men aldri blomster.
simpsons
jaa. takk for svar. men sann som den Dracaena Sanderiana står det vil fort råtne å forurens vannet. hvorfor i alle dager selges dei som akvarieplanter i butikken da?


Fordi Imazo sender disse som vannplanter i en plantemix til butikkene, og de færreste butikker vet bedre.

Selv opplever jeg (vel, egentlig kunder) at planten klarer seg godt i akvarier. Både javabregne og anubias (i alle fall noen) er så vidt jeg husker også sumpplanter.

Det kan være greit å få noen (Roseeee....?) til å fortelle litt om hvordan man ser forskjell på en vannplante og en sumpplante, og kanskje tipse deg om de vanligste feilkjøpene fra Imazo. Så slipper du å plages med det.
I innlegg 4 regner jeg med at det er den gresslignende saken midt i bildet du mener - det er nok en vallisneria americana. Den ligner fælt på min vallisneria americana "natans" - men såvidt jeg kan se er det stort sett størrelsen som skiller mellom den og vallisneria americana "gigantea".

Tillegg ved edit:
Så ble jeg sittende og bla i bilder av vallisneria, og da ble jeg temmelig forvirret... Jeg kjøpte min v. americana "natans" med merkelapp fra Tropica, og den er temmelig rett i bladene - slik din ser ut. Men den som Irlin Nyland har bilde av på planteprofilen ser mye mer skrudd ut i bladene. Og så kikket jeg innom vallisneria nana - den har rette blader og ligner mer på min igjen...
Heh
ja va den gresstingen jeg meinte.r nåkk vallisneria americana "natans" . den som lignet mest. den andre hadde litt mer former på bladene.litt mer elegant på en måte:P
nå ser det ut som alle plentene trvis så lang untatt hygrophila corymbosa "siamensis 53B" den mister da stilker å blader for tidn, begynt å se ganske naken ut i grunn:P hehe..

vel dere vet iværtfall veldig mye her inne! det er sant i vist..en gjeng smartefolk:P
dere har vel ikke tips til pestsnegler i slenge å da?klarer ikke ta dei med henda.bare mister dei
Praktbotia (en fisk) spiser snegler, men du trenger et relatvt stort akvarium for å holde dem.

Indisk kloreke (en reke, åpenbart) er enkle dyr som spiser snegler. Du finner dem til salgs på rubrikk-sidene her (de er 5 ganger dyrere i butikk).
..
fisker i akvariet mitt:
4små scalare, 10 guppy, 4-5platy, 2molly, en stor malle på en 15+cm.
2stykk som hun i butikken kaldte røde tigerbarber.
har ikkke sett sneglene på ei stund så kan jo vær at noen av fiskene mine har tatt dei? 2dager siden jeg har sett noe snegler. og jeg har stirret bra mye oppi karet:P

er det noe sannsynlighet dei er spist? eller gjømmer dei seg?
Tilfeldig bekjentskap
© Leif E. Johansen
Reklame for plussmedlemskap