- Hjem
- Forum
- Maller - Andre
- Vurderer malle-kar.....
Vurderer malle-kar.....
HAr fått et godt tilbud på et litt spesielt kar.... det har målene 150*40*40 og er således et ypperlig mallekar etter mitt vett. (Som ikke alltid er til å stole på...)
Dersom jeg vil ha L-maller (blir litt genrelt dette da men jeg tar svarene med forbehold om spesifikk art selvsagt) hvor mye gjennomstrømning bør jeg ha i karet synes dere=
Dersom jeg vil ha L-maller (blir litt genrelt dette da men jeg tar svarene med forbehold om spesifikk art selvsagt) hvor mye gjennomstrømning bør jeg ha i karet synes dere=
Postet 12.03.08 kl 20:49
Postet 12.03.08 kl 21:34
Med diffusor, mener du da på pumpen eller i tillegg? Endel har jo dette som "tilbehør" mener jeg å ha sett.
6-20ganger, dvs at jeg ikke bør ha under 1200l/h ihvertfall i dette karet.
Har et 70l med et ancistruspar nå, og mistenker at den kjipe pumpa (juwel, innebygget) er årsaken til at det ikke "tar helt av" nedi der. .....
6-20ganger, dvs at jeg ikke bør ha under 1200l/h ihvertfall i dette karet.
Har et 70l med et ancistruspar nå, og mistenker at den kjipe pumpa (juwel, innebygget) er årsaken til at det ikke "tar helt av" nedi der. .....
Postet 12.03.08 kl 21:50
Blir nå et stort malla kar du får deg der da .
Jeg bruker ca 8 x vannvolum på mine lekskar å det ser ut får funker gått her hos meg .På oppforings akvariene er det veldig lite sirklasjon hos meg ,men god lufting å friskt vann er jo en fårutsettning får å få god trivsel å god vekst.
Difuseren kan en ha på bøttefilteret om en vil eller om en har sirkulasjonspumpe utenom oppi karet er det som regel tillagt til å trø nedi en liten lufteslange på disse .
Vilken maler er det du har tengt deg til det store akvariet ?
Mvh.
Laffen.
Jeg bruker ca 8 x vannvolum på mine lekskar å det ser ut får funker gått her hos meg .På oppforings akvariene er det veldig lite sirklasjon hos meg ,men god lufting å friskt vann er jo en fårutsettning får å få god trivsel å god vekst.
Difuseren kan en ha på bøttefilteret om en vil eller om en har sirkulasjonspumpe utenom oppi karet er det som regel tillagt til å trø nedi en liten lufteslange på disse .
Vilken maler er det du har tengt deg til det store akvariet ?
Mvh.
Laffen.
Postet 12.03.08 kl 22:19
Postet 12.03.08 kl 23:08
Er ikke tatt noen avgjørelse på karet enda, men med såpass bunnareal ( bunnarealet er jo som på et kar på over 300l selv om dette er på 240) kan jeg vel ha både relativt store maller (leksgruppe)
Har tenkt litt på en gruppe med fine L-maller (men ikke de dyreste da) og kanskje en stor stim med noen små tetraer eller levendefødere over. litt inspirtert av Håvard sitt kar:
http://akvaforum.no/akvarium.cfm?id=5918
(Ikke at jeg har forhåpninger om et sånt resultat da)
Powerhead m/blåsvamp var jo rimelig da, er det tilstrekkelig mtp rensing/vannkvalitet?
Jeg har mulighet til å få bestillt endel L-maller via min lokale butikk så er spennedne å lese på fiskebasen ......
Har tenkt litt på en gruppe med fine L-maller (men ikke de dyreste da) og kanskje en stor stim med noen små tetraer eller levendefødere over. litt inspirtert av Håvard sitt kar:
http://akvaforum.no/akvarium.cfm?id=5918
(Ikke at jeg har forhåpninger om et sånt resultat da)
Powerhead m/blåsvamp var jo rimelig da, er det tilstrekkelig mtp rensing/vannkvalitet?
Jeg har mulighet til å få bestillt endel L-maller via min lokale butikk så er spennedne å lese på fiskebasen ......
Postet 13.03.08 kl 08:27
Karl Inge SHAr fått et godt tilbud på et litt spesielt kar.... det har målene 150*40*40 og er således et ypperlig mallekar
Det høres ut som et råstilig malle-kar! Du burde slå til på det!
Jeg ønsker meg noe lignende selv jeg... har så lyst å spesialbestille et. Jeg kunne tenkt meg et langt, men lavt og smalt akvarium. Mht plass ville jeg kanskje gått for et på 120 eller 130 lengde her hos meg, men hadde jeg hatt plass skulle det blitt 150
Slå til, dette kan bli veldig stilig! Ser det for meg med masse røtter og steinhuler bortover...!
Postet 13.03.08 kl 09:02
Endret: 13.03.08 kl 09:02
Jeg vil absolutt annbefale deg å ha et utvendig filter. Maller kan grise noe fryktelig. Også her er det forskjeller på hvem som griser mest. Har faktisk stusset litt på det der, man skulle jo tro at maller innen eksempelvis Hypancistrus har noenlunde samme forbrenning. De spiser samme mat, men i det ene karet ser det ikke ut, mens i det andre knapt nok vises.
Postet 13.03.08 kl 09:48
Postet 13.03.08 kl 09:52
Postet 13.03.08 kl 09:56
Endret: 13.03.08 kl 09:57
Selge fiskeutstyr, er du gal
Får bli et prosjekt litt over tid, jeg må uansett ha opp det elektriske først
http://akvaforum.no/forum.cfm?forum_id=1013&thread_id=28119
Og så må fatter bli ferdige med akvariebordet jeg har "bestilt", lengde 240 og med en fin høyde, ca 100cm. Blir fint og lettstelt med akvariene oppå da Og så blir det så høyt at jeg kan tappe vann fra karene direkte ned i vasken bortenfor
Alt må jo betales for også, og nå går vi jo inn i en høysesong for fisking.... men skikkelig pumpe er jo kjekkt da, letter vedlikeholdet betraktelig også
Får bli et prosjekt litt over tid, jeg må uansett ha opp det elektriske først
http://akvaforum.no/forum.cfm?forum_id=1013&thread_id=28119
Og så må fatter bli ferdige med akvariebordet jeg har "bestilt", lengde 240 og med en fin høyde, ca 100cm. Blir fint og lettstelt med akvariene oppå da Og så blir det så høyt at jeg kan tappe vann fra karene direkte ned i vasken bortenfor
Alt må jo betales for også, og nå går vi jo inn i en høysesong for fisking.... men skikkelig pumpe er jo kjekkt da, letter vedlikeholdet betraktelig også
Postet 13.03.08 kl 10:12
Du kan vel kjøpe akvariet, og ha det stående mens du kjøper inn det nødvendige utstyret etterhvert? Karet har jo så spesielle mål, så dette "må" du ikke la gå fra deg
Det MÅ ikke settes i gang med det samme, og det kan jo stå til du har mulighet. Eventuelt kan du sette det i gang med det utstyret du har, la det innkjøres o.l., og kanskje ha noen småfisk i det så lenge til du har filter nok til L-maller...?
Det MÅ ikke settes i gang med det samme, og det kan jo stå til du har mulighet. Eventuelt kan du sette det i gang med det utstyret du har, la det innkjøres o.l., og kanskje ha noen småfisk i det så lenge til du har filter nok til L-maller...?
Postet 13.03.08 kl 10:28
Postet 13.03.08 kl 11:03